Gå til innhold

Optimalisere oppstart i Vista

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en ny laptop, og den kom med Vista. Men oppstarten går så fryktelig tregt... ca. to og et halvt minutt før maskinen er klart til å gjøre noe som helst. Har slettet noen av de preinstallerte programmene, men det gjorde ikke problemet noe mindre.

Det tar ca. halvannet minutt før jeg kommer frem til login-skjermen, og deretter tar det ca. et minutt før alt er klart. Mistenker at Norton Internet Security har mye skyld i det minuttet, men fortsatt er halvannet minutt til login-skjermen ganske tregt.

Er det noen måte å optimalisere oppstarten på, slik at det går raskere? For dette er langt langt tregere enn Windows XP på min eldre og tregere stasjonære datamaskin, som har langt flere programmer og dippedutter installert.

Håper noen med god Vista-erfaring tar seg tid til å svare. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aero har lite med det å gjøre vil jeg tro. Problemet ligger nok heller i antall RAM, diskhastighet og prosessorkraft.

Hva er karakteren din på maskinen i Vista? Dette ser du i kontrollpanelet -> system.

Norton er kjent for å sløve ned maskiner. Hvordan det er med nyere versjoner er jeg ikke sikker på. Men Vista vil etter hvert optimalisere seg selv over tid. Dette skjer via Superprefetch.

Du kan prøve å kjøre defregmentering på den harddisken du har installert Vista på, dette vil hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Aero har lite med det å gjøre vil jeg tro. Problemet ligger nok heller i antall RAM, diskhastighet og prosessorkraft.

Hva er karakteren din på maskinen i Vista? Dette ser du i kontrollpanelet -> system.

Norton er kjent for å sløve ned maskiner. Hvordan det er med nyere versjoner er jeg ikke sikker på. Men Vista vil etter hvert optimalisere seg selv over tid. Dette skjer via Superprefetch.

Du kan prøve å kjøre defregmentering på den harddisken du har installert Vista på, dette vil hjelpe litt.

8313595[/snapback]

Takk for svar. Det prefetch-greiene tror jeg har hjulpet litt, for oppstartstiden er forbedret noe siden jeg skrev innlegget.

Det er 1GB ram, men er ikke sikker på diskhastigheten. Prosessoren er en AMD Turion 64 X2 TL-5 på 1,6GHz.

Karakter? Jeg får opp et "Windows-opplevelsesindeks" på 2,4... hva nå enn det betyr.

Lenke til kommentar
Hmm, kommer nok av laptop i det hele og store... Opplever ikke det problemmet på min stasjonære i forhold til laptopen som er tregere i det hele og store =)

8315064[/snapback]

Ja, da må man vel bare leve med det. Er mine foreldre som skal ha denne. Jeg bare klargjør den for de. Men ble litt redd for at min stasjonære måtte oppgraderes heftig får jeg kjøper Vista til den. Men det blir nok en stund til enda, for Vista har enda til gode å imponere meg. Kjøper nok ikke før ny programvare og maskinvare krever Vista.

Føler jeg har så mye mindre kontroll med Vista enn XP. Blant annet er filbehandling (type Windows Utforsker) blitt mye mer tungvint. Men kanskje det er noe jeg ikke har forstått riktig enda.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med harddisken i Vista opplevelsesindeks? 2.4 vil jeg tippe er skjermkortet, da det er en laptop.

1GB RAM skal holde til Vista stort sett. Du kan som nevnt deaktivere Aero Glass om du har gjennomsiktig skrivebord. Dette gjør du i "Control Panel\Appearance and Personalization" Der velger du "Change the color scheme".

Når får jeg ikke sjekket helt hva som står, men mener det står noe i denne retningen:

- Window Vista Aero

- Windows Vista

Ellers vil også Vista indeksere innholdet på harddisken din en del i starten. Dette vil gå over. Men om du ønsker å deaktivere indekseringen (den er ikke viktig uten at du søker ofte). Dette gjør du i services. (velg kjør og skriv inn services.msc). Finn fram til Windows Search og deaktiver den og sett den til manuell.

Videre vil også bærbare ikke være satt opp til å bruke CPU-en fullt ut som standard. Derfor vil muligens maskinen kjøre tregere enn den skal.

1. Du går da til kontrollpanelet og "power options".

2. Velg "high performance" og velg etterpå "change plan settings" -> "change advanced power settings".

3. I "processor power management", setter du minimum og maksimum til 100%.

Ble mye tekst dette, håper det hjelper. :)

Lenke til kommentar

Indekseringen har jeg slått av, men det med Aero glass skal jeg prøve å slå av også.

Ellers er jeg klar over power management, men det har vel ikke noe å si på oppstarten? For jeg tror mine foreldre ønsker minst mulig viftestøy, og da er det greit om ytelsen er sånn halvveis. Det er hovedsaklig oppstarten jeg synes er litt for treg.

Defragmenterer i dette øyeblikk... tar visst noen timer ser det ut til.

Takk for mange gode tips :)

Lenke til kommentar

Jeg har noen av de samme problemene, at oppstarten og at noen ting går treigere enn forventet. Og i tilleg har jeg noen ganger måttet skru at maskinen med knappen man slår på masikinen med.

Hvis jeg fikk tilbudet, burdet jeg gått over til XP da? Og hvis jeg gjør det, er det vanskelig å komme tilbake til vista?

Håper det er greit at jeg spørr her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...