V_B Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Hei Jeg har i den siste tiden vurdert å søke på et firma som trenger en god del folk for tiden, og de er også interressert i folk som ikke har fagbrevet (just ferdig på skole) Så i den grad lurte jeg på om det er smart å starte en jobb karriere rett ut i "feltet", istedet for å starte lærling perioden? Jeg har ingen ide om dette firmaet vil tilby opplæring i en senere annledning, men det er jo ofte slik at det er lettere å få tilbud om å ta fagbrevet vist man har en fot innenfor firmaet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Eg ville byrja som lærling om du har mulighet til det. Sikkert kjekt å gå rett i jobb og tene godt, men om du tenker litt langsiktig stiller du mykje sterkare med fagbrev enn eit par års erfaring utan. Dersom du har muligheten til å ta lærlingetida i firmaet er vel ingenting betre? Kan du ikkje ta kontakt med firmaet og høyre? Lenke til kommentar
Narviz Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Eg ville byrja som lærling om du har mulighet til det. Sikkert kjekt å gå rett i jobb og tene godt, men om du tenker litt langsiktig stiller du mykje sterkare med fagbrev enn eit par års erfaring utan. Dersom du har muligheten til å ta lærlingetida i firmaet er vel ingenting betre? Kan du ikkje ta kontakt med firmaet og høyre? 8313345[/snapback] Tror at du bør satse på lærling.. Da lærer du mer, og har mer erfaring før du begynner å jobbe. Fagprøven er jo eksamen i det faget du går i, der du skal vise hva du har lært. Men ser at du også har blitt tilbudt å begynne å jobbe der uten fagbrev, men da er vel lønnen lavere enn hvis du har fagbrev. Men nå jeg er ferdig på VG2 elektro neste år, skal jeg være lærling. Da lærer du mer, blir bedre kjent med yrket ditt, og får bedre lønning, og tror det er sant at du skal ha fagprøven for å jobbe med enkelte ting. (Som elektro.) Men til syvende og sist, så er det opp til deg Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hvis denne jobben er relevant for din fagutdanning kan du jo jobbe og ta fagbrevet uten og gå som lærling, dog må du ha noe lengre praksistid før du kan gå opp til fagprøven enn du ville hatt som lærling. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Det er vel best å begynne som lærling om det er mulig. En lærling har mye mer rettigheter når det gjelder hva man kan bli satt til å gjøre. Du kan riskikere å bare bli satt til drittarbeid som ikke har noen forbindelse med hva du egentlig har lyst til å bedrive. Da kan det bli vanskeligere å skaffe seg fagbrev senere om du ikke har lært det som trengs. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Hmm, men er det mulig å få gjort om praksis til læretid? Evt, hvor lenge må jeg jobb for å kunne ta fagbrevet (uten lærlingkontrakt). Tviler på at det blir drittjobber, yrket er automatiker, så det blir å enten reise rundt i verden, eller jobbe på et service verksted. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hmm, men er det mulig å få gjort om praksis til læretid? Evt, hvor lenge må jeg jobb for å kunne ta fagbrevet (uten lærlingkontrakt). Tviler på at det blir drittjobber, yrket er automatiker, så det blir å enten reise rundt i verden, eller jobbe på et service verksted. 8325757[/snapback] Selvsagt kan du få godkjent praksisen din i faget, hvor mye lengre praksis du må har kan vel variere, noen fag er det 5 år men i og med du har skole i faget kan det tenkes det er kortere tid, opplæringsnemnda e.l kan vel gi deg ett eksakt svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå