Gå til innhold

fotografering av hunder i bevegelse

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til innkjøp av canon EOS 400D med standard kit som følger med. Har hatt den kun en kort periode til nå.

Jeg regner med at det er fotografen og ikke kameraet det er noe i veien med når jeg skal ta bilder av hundene mine i fart.

Jeg synes ikke hunden blir skarp nok når jeg skal fotografere. Jeg har kun brukt auto fokus. Noen ganger så tar jeg fokus på hunden min før jeg begynner og så kaller kjæresten min inn hunden på et annet sted og så følger jeg rett og slett hunden mens jeg tar bilder.

Andre ganger så har jeg stått litt lenger fra og står med kameraet et bestemt sted og setter igang bildene når kjæresten min kaller inn hunden og får da med hunden i den tid den er foran kameraet.

Jeg har en klar tanke på hva slags bilder jeg ønsker, men sliter med å klare det. Jeg ønsker å få en serie med bilder hvor man ser "løpestegene" til hunden. Siden jeg har en korthåret vorsteh og en korthåret vizsla ønsker jeg at man på en måte skal få frem den atletiske kroppen deres og spesielt lårmusklene.

Gi meg tips på hvordan jeg skal få det til og gi en tilbakemelding hvis dette er noe som er vanskelig å få til.

Jeg kan også nevne at jeg kun har brukt fotoprogram som følger med Canon. Bør jeg legge penger i et annet program??

Jeg har tenkt til å legge et par-tre tusen i nytt utstyr iløpet av 2-3 måneder så kom også med tips på hva jeg bør legge pengene i. Jeg har tidligere blitt fortalt at jeg bør starte med en ekstern blitz da dette gir mye mer "liv" i bildene. Til nå så må jeg jo innrømme at mange av bildene går på hunder i bevegelse i skogsbakgrunn.

Hilsen

BP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei:) Satt faktisk å tenkte på det samme i dag, at jeg har lyst til å ta bilder av hunder.

Jeg har også et 400D med kit og når jeg har tatt bilder av folk i bevegelse har jeg brukt sportsfunksjonen til canon. Jeg har vært heldig på noen bilder, mens andre blir totalt uskarpe.

Ellers kan du jo stille inn kameraet på Tv(motiver i bevegelse) og bruke kort lukkertid så stiller blenderen seg automatisk inn i forhold til hva du har valgt som lukkertid og iso-verdi. husk at du må følge motivet og samtidig holde utløserknappen halvt inne. Lykke til!

Forøvrig står godt stativ, ND-filter og teleobjektiv høyest på min ønskeliste for øyeblikket;)

Mvh Martine

Lenke til kommentar

Det beste rådet er nok rett å drive på til du treffer. Og eksperimenter. Let etter det gode lyset. Her vil det si mye lys, men ikke for hardt lys. En delvis disig dag kan være det som gir deg optimale arbeidsforhold. En kraftig blitz kan og bidra til å stoppe bevegelsen. Det kan og være verdt å eksperimentere med å utløse blitzen på bakre gardin. Det gir litt følelse av bevegelse, samtidig som slutten av bevegelsen er skarp. Les maualen for å finne ut av dette.

Jobb også med bikkja, lær deg å forutse bevegelsene dens i terrenget, sånn at du kan være i forkant av situasjonen.

Glem ikke at det kan ligge hundrevis, for ikke å si tusenvis, av totalt mislykka forsøk bak et vellykket bilde.

Et klokt og vittig hode har sagt at forskjellen på en proff og en amatør er at proffen ikke viser fram de dårlige bildene sine ;-)

Mvh Tim Typo

Edit: Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Lys

Lys

Lys.

eller dyr optikk.

Det er bare å peise på.

Du får det til etter hvært.

Har du lært å bruke kameraet(lukker, blender, iso, fokus, eksp. komp., seriebilder.) hvis ikke les bruksanvinsniga og fotokompendie(som ligger på forumet en plass)

Pass på sola(vis du bor en plass det er sol i Påsken) ha den i ryggen.

Ta mange bilder. du gjør det bra vis 10% blir bra.

De programmene som fulgte med kameraet er grei å begyne med.

Utstyr ta bilder og finn ut hva du savner.

Har du noen bilde eks. er det lettere å komme med tips.

Lenke til kommentar

Takker for mange tips.

Jeg har jo prøvd ut en del måter, men jeg må bare fortsette å prøve. Leser i bruksansvisning og har kjøpt meg flere blader. Har slettet det meste av seriebildene jeg har tatt på hund i bevegelse etter at jeg hadde en opprydding. Fant ut at det blir altfor mye bilder.

Men jeg ser jo at steder hvor jeg har foretatt disse bildene har vært i skogen og her har det nok ikke vært nok lys som har sluppet inn på de stedene jeg har vært.

Jeg tar med meg tips fra dere herfra og så skal jeg finne en større åpent område og prøve der en dag når det er vær for det.

Men det er en ting jeg fortsatt lurer på; skal jeg bruke auto fokus eller bør jeg leke mer med manuell fokus. Skal jeg deretter ha fokus på hunden før serien begynner og så følge hunden eller skal jeg sette opp kameraet et sted og så sette igang med å ta bilder og så løper hunden forbi kameraets "synsområde"?

BP

Lenke til kommentar
<snip>

Jeg tar med meg tips fra dere herfra og så skal jeg finne en større åpent område og prøve der en dag når det er vær for det.

Men det er en ting jeg fortsatt lurer på; skal jeg bruke auto fokus eller bør jeg leke mer med manuell fokus. Skal jeg deretter ha fokus på hunden før serien begynner og så følge hunden eller skal jeg sette opp kameraet et sted og så sette igang med å ta bilder og så løper hunden forbi kameraets "synsområde"?

BP

8319869[/snapback]

Hvis du kjenner bikkja og terrenget godt nok, sånn at du kan forutse bikkja sine bevegelser til en viss grad, så kan det absolutt være en ide bruke manuell fokus og forhåndsfokusere.

Det gjelder det meste av actionfoto. Men hva som passer best i den enkelte situasjon vet du ikke før du har prøvd det.

Lykke til, og la oss gjerne se bilder.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Et bra sted å ta bilder på er steder som jorder.. jeg bor midt på en haug jorder, så det er jo lett tilgjengelig for meg ;) Jeg tror ikke jeg kan skryte på meg perfekte fartsbilder, men føler jeg har blitt mye bedre enn hva jeg var i høst. Har ikke forsøkt med manuell fokus enda, men det bør kanskje prøves ut? Lys er det viktigste, som de andre har nevnt (og som du sikkert har skjønt selv). Nest etter det er det vel å klare å få fokus på rett sted :p

Regner med du kjenner hunden din slik at du har noen utspekulerte måter å få den til å løpe på. Det beste er jo om du klarer å få den til å løpe mot deg, bilder av en hunderumpe som forsvinner bortover er jo ikke så innmari interessant for hverken deg eller andre.

Det er jo ikke så mange av bildene som blir perfekte, men de som blir brukbare er ofte stilige :)

Lenke til kommentar

8319869[/snapback]

Manuell fokus er fryktelig vanskelig å få til med den bittelille søkeren på 350D. Bruk det jeg tror Canon kaller "AI-servo AF", og følg hunden med AF aktivert, så knipser du når du har det utsnittet du ønsker deg.

Jeg anbefaler sterkt fotokompendiet du finner som sticky øverst i dette forumet - der står alt du må vite for å bli en rimelig kompetent fotograf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...