Gå til innhold

Strømuttak på Johnson


Anbefalte innlegg

Har gått til inkjøp av en "ny" motor nå, en Johnson, er ikke helt sikker på modellen, men er fra seint på 90-tallet.

 

Motoren er 20hk, og jeg lurer på om det er et strømuttak på den til batteri, og hvor det er.

 

Og hvis det ikke er det, er det noe som kan kobles til i ettertid?

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er snorstart,så er det nok ikke noe uttak for lading av batteri,men strøm til lanterner skal det være der,men de vil da lyse i takt med turtallet på motoren.

Hadde samme problemet på min Tohatsu,men ved å kjøre en regulator(eller hva det nå var)til en 1000 lapp kunne jeg bruke den sammen med et batteri.Så undresøk men en fagmann,kanskje det ikke er mer som skal til en denne"regulatoren".

Går ut i fra at det ikke bare er til lanterner det skal brukes til.

Lenke til kommentar
Takker, planen var å bruke det til lanterner, en pumpe og noen ekstra lys.

8315407[/snapback]

Da kan det nok hende det holder å bare ha et batteri utenom til pumpe og ekstralys.Lanterner kan du fint kjøre sånn strøm-uttaket er fra motoren i dag.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei!

Gammel tråd men jeg prøver i denne.

Har en 2001 johnson 30 hk snorstart, som jeg ønsker å ta ut strøm ifra. finner ingenting i brukermanualen om dette. Men i motoren finner jeg tre ledninger, disse er gule på farge og er forberedt med kabelsko som er blendet med gummihetter. Jeg har målt strømmen fra disse på tomgang og de gir en 6-7 volt ( vekselstrøm). Jeg trenger vel først og fremst en likeretter og noe til og regulere strømstyrke med?

I såfall trenger jeg noen tips til å kople disse og gjerne hvilken likeretter og evt. forslag til hva jeg trenger til å regulere strømmen med.

Endret av cryscromolina
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Likeretter finner du hos en OMC forhandler (Johnson/Evinrude) for noe over 800,- eller ca 600,- hos Eurofritid (webshop).

Jeg mener å ha lest at den da leverer 4-6 ampere uregulert (16-17V), og at du ikke nødvendigvis trenger en regulator om batteriet ikke er kresent. (Dog må batteriet være tilkoblet slik at likeretteren ikke blir oppbrent.)

 

Det ligger noen tråder om dette på et relativt velkjent båtforum (ikke BM sitt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...