Johsse Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Har søkt rundt på google for og finne ut hva Klorhexidin består av... Spørsmålet kommer av at jeg bruker det til og rense en litt betent piercing, så til selve poenget =P Viss det er noen andre der ute som vet at de har Klorhexidin stående en eller annen plass kan der gå og lukte på det og fortelle meg om dere synest det lukter maur piss =P Jeg er vertfall tror at må være en ingrediens siden den har det samme effektene som maur piss har... som f.eks dødlig ved kontakt med hjerne/hjernehinne =P Takker for de som tar seg tid til de som har kort sagt har utrolig rare spørsmål som ønskes et seriøst svar =) Endret 5. april 2007 av Johsse Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Har søkt rundt på google for og finne ut hva Klorhexidin består av... Spørsmålet kommer av at jeg bruker det til og rense en litt betent piercing, så til selve poenget =P Viss det er noen andre der ute som vet at de har Klorhexidin stående en eller annen plass kan der gå og lukte på det og fortelle meg om dere synest det lukter maur piss =P Jeg er vertfall tror at må være en ingrediens siden den har det samme effektene som maur piss har... som f.eks dødlig ved kontakt med hjerne/hjernehinne =P Takker for de som tar seg tid til de som har kort sagt har utrolig rare spørsmål som ønskes et seriøst svar =) 8312087[/snapback] Jeg syns det lukter litt eddik/syre...mer vet jeg ikke. Jeg bruker det til å rense mindre sår, betennelse/piercing osv... Lenke til kommentar
lissabon Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Har søkt rundt på google for og finne ut hva Klorhexidin består av... Spørsmålet kommer av at jeg bruker det til og rense en litt betent piercing, så til selve poenget =P Viss det er noen andre der ute som vet at de har Klorhexidin stående en eller annen plass kan der gå og lukte på det og fortelle meg om dere synest det lukter maur piss =P Jeg er vertfall tror at må være en ingrediens siden den har det samme effektene som maur piss har... som f.eks dødlig ved kontakt med hjerne/hjernehinne =P Takker for de som tar seg tid til de som har kort sagt har utrolig rare spørsmål som ønskes et seriøst svar =) 8312087[/snapback] Har ikke postet her inne før men siden dette er noe jeg kan, tillater jeg å uttale meg. Det antiseptiske midlet Klorhexidin er i prinsipp et syntetisk , kjemisk stoff som dreper bakterier ved å skade cellemembranen slik at denne blir gjennomtrengelig og cytoplasma siver ut. Det har god effekt mot det meste av bakterier , men har bare liten effekt på virus og ingen effekt på sporer og tuberkel-bakterier. Det er det mest brukte til å desinfisere hud og slimhinner nå for tiden. Klorhexidin er ikke særlig giftig og lite allergifremkallende, det er ett sted man for all del ikke må få klorhexidin, og det er søl ev det inn i øregangen (det er det man kaller ototoxisk og kan føre til skade på trommehinne og den 8. hjernenerve, kanskje det er det du har hørt om?) Før i tiden brukte man mer av jod i en spritløsning for å rense sår etc., det er effektivt mot det aller meste, men er allergifremkallende og ellers giftigere, så det brukes kun i helt spesielle tilfeller idag. Til kirurgi på hel hud brukes en løsning med 5% Klorhexidin i 70%sprit, som i tillegg dreper det meste utenom sporer, slik at det tilsammen utgjør en fin mix. Det har max effekt om det får lufttørke i 2 minutter. Siden spriten virker uttørkende og svir, bruker man 1%Klorhexidin løst opp i vann til sår og kroppens slimhinner ,det kalles vandig Klorhexidin og er det man mest bruker hjemme til å rense sår. For at det skal virke som det skal, er det viktig å la det få lufttørke en stund. Vandig Klorhexidin er egentlig ikke regnet som holdbart så lenge etter at man har åpnet flasken, på sykehus kaster man det etter at flasken har vært åpnet i 1 uke (Klorhexidin i sprit kastes etter 1mnd) Det kan være greit å skrive datoen man åpner den på flasken , så man har en viss peiling. Det som skjer er bl.a. at effekten forringes etter en tid. Det lukter ikke så godt og smaker fælt(men det skal heller ikke masse av det inn i munnen), du behøver ikke å bekymre deg for at det er farlig, (hvis du ser bort ifra det jeg sa om å søle med det så det renner inn i øregangen). Håper dette var et forståelig svar på det du lurte på. Endret 5. april 2007 av lissabon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå