marsipankake Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Leste på sikkerhetsinstuksen til Norwegian under en flytur i går. Av sikkerhetsgrunner har du ikke lov til å bruke kalkulator ombord. Hva har skjedd med fornuften i dagens luftfart? Ser for meg neste kapringsdrama; "Norwegian-fly omdirigert til Spania etter at skolegutt truet med å regne ut hvor mange dager det var igjen til jul." Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det er nok en helgardering sikkerhetsmessig fra deres side, slik at ikke folk drar opp mobiltelefonen sin og går inn på kalkulatoren der og tror at dette er greit. Finnes sikkert kalkulatorer med trådløse sendere også, så de er nok bare på den sikre siden Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det har blitt testet på Mythbusters om mobiltelefoner virker inn på navigasjonssystemer o.l. , og kom fram til at det -ikke- påvirker systemene på flyet. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det har blitt testet på Mythbusters om mobiltelefoner virker inn på navigasjonssystemer o.l. , og kom fram til at det -ikke- påvirker systemene på flyet. 8311945[/snapback] Siden mythbusters har testet det, så må det jo stemme, og innføres med engang i all luftfart verden over. Bedre å være på den sikre siden! Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg ikke får brukt mobiltelefon eller kalkulator på flyet. Hva pokker skal jeg bruke det etter når jeg flyr? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Tre bokstaver: USA + Terror =umulig å fly Når det gjelder mobiltelefoner vil de helt kalrt påvirke Instrumenter, men tviler på at det er noe nevneverdig grad. Endret 5. april 2007 av Akidon Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Siden mythbusters har testet det, så må det jo stemme, og innføres med engang i all luftfart verden over. Bedre å være på den sikre siden! Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg ikke får brukt mobiltelefon eller kalkulator på flyet. Hva pokker skal jeg bruke det etter når jeg flyr? 8311955[/snapback] Well, de overbeviste meg iallefall Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 HallO!! Kalkulatorer går på strøm. Strømmen sendes ut og rett inn i kotrollpanelet til pilotene. Så flyet krasjer. Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 HallO. Ja, dumme meg. Selvfølgelig sender kalkulatorer ut støm. De ladede elektronene hopper ut av kretsen til kalkulatoren som små maur og krasjer flyet. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Aldri hørt før. Klart det er lov å bruke kalkulator på fly. Hvis ikke kan du i så fall bare dra frem laptopen din og bruke kalkulatoren på den. Er bare mens man letter og lander man ikke skal bruke elektronisk utstyr, og det kommer nok av at de ikke vil ha pc'er flygende rundt i flyet, og ikke av at det påvirker systemet. Når det kommer til elektronisk utstyr med sendere/mottakere (mobiltelefon, radio osv) så kan nok disse påvirke instrumentene. Var vel et fly som måtte nødlande fordi ett eller annet rødt varsellys lyste, et varsellys som kom på av at en fikk en sms (men det hører vel til sjeldenhetene). Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Aldri hørt noe om at kalkulatorer skal være farligi fly. Men, mobiltelefoner stemmer. Det har jeg hørt før. Jeg pleier å bruke Fly "moden" på telefonen min. Slår av alle sendere osv, så ingen nå meg. Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Arbakadarba, jo, det var riktignok kun ved avtak og landing at kalkulator ikke skulle brukes. Men det er vel ikke mer farlig elektronikk i en kalkulator enn i en elektronisk klokke. De kunne vel like gjerne bedt folk om å ta ut batteriene fra armbåndsurene. Dessuten bruker vel pilotene håndkalkulatorer selv i cockpiten. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Arbakadarba, jo, det var riktignok kun ved avtak og landing at kalkulator ikke skulle brukes. Men det er vel ikke mer farlig elektronikk i en kalkulator enn i en elektronisk klokke. De kunne vel like gjerne bedt folk om å ta ut batteriene fra armbåndsurene. Dessuten bruker vel pilotene håndkalkulatorer selv i cockpiten. 8313817[/snapback] Da går det nok ikke på at det virker inn på instrumentene, men at de vil ha full oppmerksomhet i tilfellet det skulle skje noe. De vil ikke at du skal sitte og høre på musikk og gå glipp av beskjeder, eller at du skal sitte med den nye kalkulatoren din og regne ut hastigheten på flyet, og bli så oppslukt i det at du ikke merker at flyet holder på å styrte. Mulig en kalulator ikke burde være forbudt, men det er da enklere og forby alt innen en kategori, i steden for og sette seg ned og lage lister over hva som er lovlig og ikke. Det kan også riste en del, og det er jo dumt om du da skulle miste kalkulatoren din på sidemannen og han besvimer. Reglene er kanskje dumme, men enkle. (vet ikke om dette er noe fastitsvar, er bare gjennomsnittet av hva alle flyvertinner har fortalt meg når jeg drar frem mp3-spilleren og prøver å ha det litt koselig på flyet) Endret 5. april 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Togo Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Hvorfor skal man absolutt ha på mobiltelefon på fly i det hele tatt? Ikke mye dekning der oppe i lufta. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg ikke får brukt mobiltelefon eller kalkulator på flyet. Hva pokker skal jeg bruke det etter når jeg flyr? 8311955[/snapback] Hvorfor skal man absolutt ha på mobiltelefon på fly i det hele tatt? Ikke mye dekning der oppe i lufta. 8316659[/snapback] Ikke alle er som dere. Veldig mange har smartphones som man også bruker til alt fra kalender til mail og excel-arbeid. Selv skrur jeg på Flight Mode og vips, ingen som kan plage meg ombord - selv om jeg har fått en del "kjeft" av medpassasjerer (oftest damer over 45) når jeg sitter og knoter med mailer o.l. Det er nok ingen som trenger telefonfunksjonaliteten oppe i luften, men det er alt annet som er praktisk, påeeimåde. Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Det har blitt testet på Mythbusters om mobiltelefoner virker inn på navigasjonssystemer o.l. , og kom fram til at det -ikke- påvirker systemene på flyet. 8311945[/snapback] De kom vel igrunn frem til at de ikke fikk testet det skikkelig, men at det er å anta at mobiltelefon ikke forstyrrer navigasjonsinstrumenter ol. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Finnes avanserte kalkulatorer som kan kommunisere med hverandre trådløst, så noen form for trådløse sendere finnes i noen kalkulatorer. Jeg tipper flyselskapene velger å være på den sikre siden fremfor å måtte teste alle enheter med trådløse sendere i alle situasjoner mot alle type flyelektronikk..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå