Gå til innhold

portrett av venninne.. kritikk?


Anbefalte innlegg

har nettopp fått meg studiosett fra kaffebrus.. tok noen bilder her om dagen. Hvordan syns dere lyssettingen osv er i dette bildet?

 

Det er litt tett utsnitt, men dette kommer av at bakgrunnen hadde tydelige striper (pga at den nettopp hadde blitt pakket ut)

 

kritikk mottaes med takk! :)

 

edit: dette er en venninne som ikke prøvde å posere som en modell akkurat (mer "ha det gøy").. men bildet var litt pent syns jeg da.

post-9815-1175727760_thumb.jpg

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syns du skulle hatt ett mindre utsnitt, for hvis mine merkelige øyner har riktig, så er øynene hennes litt utav fokus.

 

Ellers helt greit bilde.

8313822[/snapback]

 

takk for kritikk!

 

Det er i hvert fall gøy å ta bilder "i studio". Skulle bare hatt ubegrenset tilgang på pene damer da vettu! "sjefen" hjemme (ikke hun på bildet) blir litt lei i lengden! hehe

Lenke til kommentar
syns du skulle hatt ett mindre utsnitt, for hvis mine merkelige øyner har riktig, så er øynene hennes litt utav fokus.

 

Ellers helt greit bilde.

8313822[/snapback]

 

takk for kritikk!

 

Det er i hvert fall gøy å ta bilder "i studio". Skulle bare hatt ubegrenset tilgang på pene damer da vettu! "sjefen" hjemme (ikke hun på bildet) blir litt lei i lengden! hehe

8313870[/snapback]

 

Hiver inn et bilde av "sjefen" også jeg.. tatt 5 min etter det andre..

Her ser dere hvor "fryktelig" bakgrunnen er.. Den er mye bedre nå når den har fått "flakset" litt i vinden.

 

Lyssettingen syns jeg var greitt da..

post-9815-1175777653_thumb.jpg

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Det første bildet ser ut som om skal bli plassert rett i ei skuleavis, og bakgrunnen var veldi oppmerksomhets-trekkende!

8316883[/snapback]

 

er ikke fornøyd med den bakgrunnen igrunn.. Er ikke lik den på websiden der jeg kjøpte den igrunn (mye mørkere). Det ble mye bedre ved å bruke min 50mm F1.4 og stor blenderåpning (samt få de til å stå lengre unna bakgrunnen), for da ble bakgrunnen litt diffus.

Lenke til kommentar
Det første bildet ser ut som om skal bli plassert rett i ei skuleavis, og bakgrunnen var veldi oppmerksomhets-trekkende!

8316883[/snapback]

 

er ikke fornøyd med den bakgrunnen igrunn.. Er ikke lik den på websiden der jeg kjøpte den igrunn (mye mørkere). Det ble mye bedre ved å bruke min 50mm F1.4 og stor blenderåpning (samt få de til å stå lengre unna bakgrunnen), for da ble bakgrunnen litt diffus.

8317051[/snapback]

Det hørest bedre ut bare på det du forteller! Legg ut eit bilde med den "nye" bakgrunnen da! :)

Lenke til kommentar
Du som brukte blits, samt har superoptikk bør lære deg å ha på lavere blendertall?

Alle de objektivene du har er jo gode, trenger ikke ta ned til F10 da!

8320384[/snapback]

 

jada. Jeg vet!

Jeg gjør dette nå pga litt stygg bakgrunn. Må stille blitzene ned til laveste styrke samt sette de lengre unna for å få lite nok lys faktisk. Skal sjekke om jeg muligens kan tyne litt på synktiden også.. Regnet med det var 1/250.. men det er mulig denne er enda kortere.

 

Det blir veldig gøy å teste videre!

 

Er det forresten noen grunn til å bruke stor blenderåpning med unntak av diffus bakgrunn? Vet at enkelte objektiver sliter med veldig liten blenderåpning også.. (F20+?)

 

Har hørt at ISO 50 gir/kan gi dårligere kvalitet enn ISO 100. Stemmer dette? Merkbart?

Jeg ser at ISO 50 kan være nyttig ned det er for mye lys. Dvs når jeg VIL ha lite dybdeskarphet, men det rett og slett er for mye lys for dette. Dette er selvsagt størst problem ved bruk av blitz med sync..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Har hørt at ISO 50 gir/kan gi dårligere kvalitet enn ISO 100. Stemmer dette? Merkbart?

Jeg ser at ISO 50 kan være nyttig ned det er for mye lys. Dvs når jeg VIL ha lite dybdeskarphet, men det rett og slett er for mye lys for dette

 

Har brukt iso 50 mye på mitt 5D og synes resultatene er gode. Når har jeg ikke tatt noen sammenligningstester, men merker ingen umiddelbare forskjeller i forhold til iso 100

Lenke til kommentar

Du har mulighet til å bruke iso50, men bruker allikevell 200 når du sliter med at du har for mye lys? Virker noe korttenkt i mine øyne.

 

Du vil oppnå mye penere bakgrunn dersom du øker avstanden mellom modellen og bakgrunnen. Dersom du kombinerer dette med å ha en større blenderåpning vil dette også bidre til at bakgrunnen viorker roligere og enda mer diffus.

 

Ser også at du sliter med at stoffet får bretter på seg, ser for meg at det kan være lurt å rulle det sammen i stedet for å brette det? Noen andre som har inspill her?

 

Forøvrig har jeg et anstrengt forhold til de tyskbøkene venninnen din holder!

Lenke til kommentar

Personlig likte jeg ikke noen av bildene, på grunn av bakgrunnen.

En ensfarget, helst svart eller hvit faller i smak hos meg. Bilde nr 2 ble også for mye bryst-flash, enn noe portrettbilde.

 

 

Ang. dette om innstillingene. Bruk stor blender, lav ISO og lengre avstand fra modell til lerret så skal du se at det blir bedre :thumbup:

Lenke til kommentar
Du har mulighet til å bruke iso50, men bruker allikevell 200 når du sliter med at du har for mye lys? Virker noe korttenkt i mine øyne.

 

Du vil oppnå mye penere bakgrunn dersom du øker avstanden mellom modellen og bakgrunnen. Dersom du kombinerer dette med å ha en større blenderåpning vil dette også bidre til at bakgrunnen viorker roligere og enda mer diffus.

 

Ser også at du sliter med at stoffet får bretter på seg, ser for meg at det kan være lurt å rulle det sammen i stedet for å brette det? Noen andre som har inspill her?

 

Forøvrig har jeg et anstrengt forhold til de tyskbøkene venninnen din holder!

8326696[/snapback]

jeg nevner jo nettopp at jeg nå har begynt å bruke lavere blendertall.. Dessuten så nevner jeg at jeg har litt problemer med FOR MYE lys.. samt så spør jeg vel om hvordan lyssettingen er (og at motivene ikke var så bra).. så nevner jeg vel også at bakgrunnen nå er mye bedre etter å ha fått svaie litt i vinden. Så de fleste punktene som er nevnt har jeg jo nevnt selv.

 

Jeg har dessverre ingen nye bilder enda, da motivene er litt leie. Men dette kommer. I tillegg så vet jeg nå at jeg må få motivene lengre unna bakgrunnen. Dette er mine FØRSTE tester med mitt nye studiokit.

 

Jeg gleder meg til å teste videre. Heretter kommer jeg nok til å benytte ISO 100 (tenkte ikke over at kamera stod på ISO 200 første gang.. er det jeg bruker til vanlig), og så vil jeg nok bruke så stor blenderåping jeg kan uten å få for mye lys.

 

Jeg får komme tilbake med flere spørsmål når jeg får tatt noen flere bilder.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...