Gå til innhold

Pengeproblem mellom venner...

redbaron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor gammel er du?

8320847[/snapback]

26. Har oppdaga det penger bare fører med seg problemer. At en person skylder en annen penger kan fort ødelegge gode vennskap

8320873[/snapback]

joa, men låner du penger til folk som ikke betaler tilbake, eller du kan stole på, så er vel ikke den personen en venn?

Jeg låner uten problem bort noen hundre, eller tusen for den saks skyld til kompisene mine, men jeg veit at jeg får dem igjen.

Lenke til kommentar
Men selv om du vet at du får tilbake pengene, er det mange (meg selv inkludert) som synes det er litt ubehagelig å mase om penger med venner..

8323262[/snapback]

ok, jeg har aldri opplevd at jeg må mase no særlig etter penger jeg låner til kompiser, men jeg kan skjønne hva du mener. Men det er da jeg tenker at de ikke er ordentlige kompiser, når de ikke kan gjøre opp for seg, som avtalt...

Lenke til kommentar
Ja, jeg føler meg bare plagsom når jeg spør om det. Jeg prøver å få de til å løse problemet med hverandre, men de kommer ikke fram til noe....

8331197[/snapback]

Få dem til å løse problemet med hverandre? Det skulle du ærlig talt ikke behøve å gjøre. Krangelen mellom "Bjarne" og "Carl" er kun mellom dem, og tilogmed her tar jo "Bjarne" feil. Om han har kjøpt to måneders spilletid, og finner ut at han er lei etter to uker, så er det overhodet ikke "Carl" sitt problem.

"Bjarne" høres ut som en jeg aldri mer ville stolt på. Når du er grei nok til å låne ham 500 kroner, så takker han deg ved å nekte å betale tilbake pengene fordi han selv har bestemt seg for at han ikke vil ha kontoen lenger? Det er ikke din feil at "Bjarne" ikke klarer å tenke og handle fornuftig, og pengene skal du ha tilbake.

Lenke til kommentar

enig med det de andre skriver her... du har ingenting med denne krangelen å gjøre, og skal ha de tilbake 500 du lånte bort av bjarne. Ikke vær redd for å si ifra, om han blir sur for at du krever tilbake de 500 kronene han åpenbart skylder deg, kan han ikke være en veldig god venn.. bare si det som det er: hvem som skal betale for spilletida er ikke ditt problem men, du skal ha tilbake pengene fra bjarne. og så får de ordne opp seg imellom, selv om jeg syntest det er ingen tvil om at det er bjarne som skal betale..

Lenke til kommentar
Men selv om du vet at du får tilbake pengene, er det mange (meg selv inkludert) som synes det er litt ubehagelig å mase om penger med venner..

8323262[/snapback]

ok, jeg har aldri opplevd at jeg må mase no særlig etter penger jeg låner til kompiser, men jeg kan skjønne hva du mener. Men det er da jeg tenker at de ikke er ordentlige kompiser, når de ikke kan gjøre opp for seg, som avtalt...

8323320[/snapback]

maser sjeldent på venner heller, vi låner til stadigheter alt fra 20-1000 kroner hos hverandre - ikke noe problem. gode venner (og ordentlige mennesker) gjør alltid opp for seg, trenger ikke nødvendigvis være i form av penger, men f.eks: spandere mat/drikke.

*gjentar det alle andre har sagt*

B lånte penger av deg, B skal gi deg pengene han lånte. betaler han deg ikke tilbake (og om han er i alderen) tusle bortover til moren hans for å gjøre et lite krav.

Lenke til kommentar
(...)

B lånte penger av deg, B skal gi deg pengene han lånte. betaler han deg ikke tilbake (og om han er i alderen) tusle bortover til moren hans for å gjøre et lite krav.

8359892[/snapback]

Jeg ser flere grunner til å tusle bortover til moren hans, uansett alder. Når han kjøper 6 måneder spilletid på forhånd, uten å ta forbehold om at han blir lei etter to uker, og deretter prøver å dytte ansvaret over på andre og nekter å gjøre opp for seg, så trenger han en oppfrisker både i alminnelig folkeskikk og fornuftig pengebruk.

Lenke til kommentar

Hvilken venner er det folk egentlig har? Venner er jo faktisk de man skal kunne låne penger til og av, siden disse er til å stole på grunnet at de er... ja... vennene dine. Jeg har hvertfall ikke problemer om å låne og låne vekk store beløper av mine venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...