Gå til innhold

Viftestyring / HD kjøler

Anbefalte innlegg

Vel jeg har flere prosjekter på gang her som jeg trenger deres input på.

Jeg driver å lager en hd kjøler først og fremst. Planen er å bruke ramma ifra en gammel cd-rom. Montere skinner på denne slik at den passer inn i chieftec kabinettet mitt. Neste skritt er å isolere ramma med noen rester av støydempende plater jeg har samt lage et slags oppheng av gummi-strikk jeg har kjøpt. For kjøling skal jeg ha en liten 40mm vifte som var på chipset på hovedkortet før. Så kommer jeg da til selve rosinen i pølsen her da:

Jeg vil bruke de orginale molex kontakten på cd-romen til strøm til vifta. På fronten skal det være en bryter som styrer av/på. Gjerne også en led som lyser hvis vifta er på. Fronten skal lages av de orginale dekselplatene for 5 1/4 hullene i kabinettet. Jeg skal også ha termometer display i dette dekslet. (dette har jeg ordnet).

Spørsmålet er:

Hvordan kobler jeg dette? Helst vil jeg / skulle hatt en motstand slik at vifta kjører på 5v eller 7v slik at den bråker minst mulig. Slik jeg har skjønt det så vil jeg få 12v inn ifra molex kontakten minus det som LED trekker.

Her er et lite koblingsskjema jeg har laget, antar slik det er jeg må koble det?

Hvordan kobler jeg ifra molex kontakten? den har jo 4 ledninger? Er det 2 som er pluss og 2 som er jord?

Hva kan jeg bruke som motstand hvis LED ikke er nok?

Clas ohlson har et sett med masse motstander, men d kostet 200,- (200-300 forskjellige motstander). Jeg trenger ikke så mye :sad:

Led'n er av denne typen:

HD3_12_131-00._N.jpg

Lysdiode Diam. 3 mm. 2,1V. Lysstyrke ved 10 mA; Rød 2,5 mcd, Grønn og Gul 5,6 mcd.

Bryteren er av denne typen tror jeg:

HD4_22947-20._N.jpg

Strømbryter, enpolet med skilt. Svakstrøm 2A

Vel.. Noen forslag? Vet det er mange som kan mye mer om slik koblingsgreier enn meg! Slå dere løs og stay on topic!

banner2.jpg

[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-12-16 17:39 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-16 18:01, skrev CFD:

Den er berenget på 10mA. og 2.1V.

Da må du ta en motstand slik at du får akkurat det. Bruk Ohms lov.

I= u/r (Strøm mA)

U= r*i (Volt)

Hmm ja det var akkurat dette jeg lurte på.

Dette kan jeg ikke :sad:

Når du sier paralell blir det da slik som det koblingsskjemaet jeg lagde? Kan jeg bruke det?

..eller blir d serie-kobling?

Kan noen sette det opp for meg?

Tar jeg feil hvis jeg sier jeg trenger en motstand på 2,9v ? Hva med amper?

banner2.jpg

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-12-16 18:09 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-12-16 18:12 ]

Lenke til kommentar

Du kan bruke jimmy pop sin skisse =)

Ang. formotstand til LED. 10mA er litt lite for en typisk 5mm rød/grønn LED. 30-40mA er typisk.

Siden du ikke har noe datablad så kan vi gå utifra at LED trenger 30mA for å lyse som den skal, dermed må du ha en formotstand på; 5 volt minus spenning over LED 2.1V = 2,9V delt på strømmen til LED, 0,03A = 96,7 ohm, eller en på 100 ohm.

Lenke til kommentar

Skaff en motstand på 100ohm og en på 270-300 ohm.

Så tester du med begge. Hvis ved 100 ohm lysdioden blir for varm, bør du bytte til 300 ohm. Men hvis lysdioden med 300 ohm lyser for svakt, kan du prøve en mellomting.

Helt til du finner noe som lyser bra samtidig som LED-en ikke blir for varm!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-18 22:01, skrev CaNaBiS:

1 ting.. U = IxR

-- hehe. men dette har dokker vist tengt på....

Ja, det har vi "tengt" på.

Quote:

ka skla dioden ha? Mine skulle ha 2.1V og ca. 20mA. Brukte da en 470 Motstand. Egentlig skulle jeg ha 500, men hadde ikje d.! :sad:

Dioden "skla" ha 2.1V og 20mA da. Men det du da må vite er hvor høy spenning du fører inn i kretsen. 12 volt eller 5 volt?

Og 30 ohm er ikke så veldig mye. Kjenn på LED-en om den blir varm, du...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...