Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til 20-åring


Roiku

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg ser for meg noe i prisklassen 25-50.000,- da jeg ikke orker å betale 7000,- for et vrak som jeg må betale 30000,- i servicer på med en gang. Har noen kommentarer og forslag på dette så jeg slipper å betale så mye så kom gjerne med de. Det jeg har sett mest på er Saab 9000 (turbo) og Honda Civic (gjerne VTi). BMW/Volvo vil jeg ikke ha, om ikke et røverkjøp dukker opp. De er for dyre om du skal ha en skikkelig en og forsikringen er jo landeveisrøveri. Dessuten er de gamle kasse-volvoene stygge i mine øyne. Måtte i så fall hatt V40/S40 og da er man nok over 50.000kr.

 

Det ovenfor er utgått.

 

Ny aktuell info:

 

Hei igjen. Jeg blir nødt å revidere denne tråden litt. Det er gode muligheter for at jeg får meg skikkelig jobb til høsten, og da har jeg betydelig mer penger å bruke. Oppgraderer prisklassen til 100-250.000kr. 9000 er dermed ute av bildet siden jeg har råd til en bil som er pen å se på i tillegg Nye kandidater som slår meg med en gang er:

 

Golf 4 TDI Highline. En 520/523/525 (98mod eller nyere?) gjerne med automatgir. A3 sportback eller et røverkjøp på S3. Honda Accord. Mazda 6. Saab 9-3/9-5.

 

Jeg liker fortsatt ikke å skru mer enn nødvendig! Sporty bil med gode kjøreegenskaper, bra komfort og lite verditap er ønskelig. Forsikringen er ikke noe hovedmoment lenger.

 

Tar i mot nye forslag med takk, og takker samtidig for alle gode råd før i tråden

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, har sett litt på 900 også, men da den gamle typen :) Takk for tipset. Er veldig fristet av Saab. Svensk driftssikkerhet og mye bil for pengene virker det som. Men hva med Toyota? Jeg merker at det er blitt en klassiker innen driftssikkerhet. Har sett flere si "Jo, den er jo grei den, men ikke noen Toyota akkurat". Skjønner ikke helt hvilken modell de mener, for det er jo veldig begrenset. Celica? Camry? Calina? Calina så veldig pen ut. Rav4 er for dyrt. Supra er utelukket ;) Resten er jo bare familiebiler eller konebiler. Bortsett fra Mr2 selvfølgelig, som ser utrolig rå ut. Men det virker som man må langt opp på prisstigen før man får en skikkelig utgave.

 

edit: Jeg digger forresten den "sinte" looken til Galant (98-mod f.eks) men jeg har ingen erfaringer eller formeninger om Mitsubishi om merke.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Ja, Saab 9000 frister absolutt mest. Den der var jo fin i tillegg. Men jeg er selvfølgelig spent på hva det vil koste. Den der er trimmet til 230hk, noe som sikkert vil gi en betydelig dyrere forsikring. Trenger sikkert ikke full kasko, men i hvertfall delkasko. Siden det blir min første bil vet jeg veldig lite om kostnadene. Kunne noen gitt en kjapp oppsummering over hva det koster å ha eie og kjøre bil? Bortsett fra drivstoff, olje, spylervæske o.l. selvfølgelig. Tenker da på årsavgift, veiavgift, omregistrering osv. Er det flere avgifter jeg må ta med i regnskapet? Hva koster det å kjøpe og eie bil utover kjøpsprisen, forsikring og normalt vedlikehold?

 

Like under 8000,- året å forsikre en 9000 turbo i følge Gjensidiges kalkulator. Hvor mye tror du økningen til 230hk vil koste meg? Den blir jo livsfarlig på vinteren :innocent:

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Japanske biler er driftsikkre. Mitsubishi Galant skal visst være en god bil, og er enig med deg at det ''sinte'' utseende er kul. For en litt tid tilbake, så var det en utrolig fresh Galant på Finn.no. Det som var gjort med bilen var sota ruter, utrolig kule alu. felger på den og senket et par mm.

 

Jeg synes du også bør vurdere en Galant, det passer jo perfekt siden du liker det. "...men ikke noen Toyota akkurat" sies, tror jeg da, om alle Toyota-biler fordi de nettopp har god driftsikkerhet. :)

 

Edit: Med andre ord, lite trengs og gjøres for å få en Galant kul.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har selv hatt endel bil nå selv om jeg bare er 25. en ting er sikkert IKKE KJØP GAMMAL FRANSKMAN! det gjorde jeg som bil 2 :blush: den trengte 3 motorer og 1 ekstra girkasse på under 2 år ble bare till med brukte byttemotorer og dritt..

Honda er vanligvis et trygt kjøp (verdens største motorprodusent) og de er som oftest passe spreke (ikke 5dør 1.4.. den er litt treg)

Det meste av japanske biler er helt ok. kan være noe rust på eldre men til underkant av 50 laken så får du ganske mye bra uansett nå.

Saab er greie biler, så på den på finn. den ser ok ut men det kan være "usynlig" rust. 9000 er jo laget på fiat Croma chassis og de fleste ser ganske så "råttene"ut.

 

Ta en titt på Japanske biler å bruk Wikipedia det er mange som ser litt hverdagslige ut men som er ganske spreke og gode. Ulv i fåreklær er jo ganske morsomt da (snakker av erfaring. Toyota Corolla T sport)

Min anbefaling: Kjøp Japansk

 

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ulv i fåreklær er det kuleste jeg kan se for meg :) Jeg ville kjøpt en Civic VTi med 160+ hk (den er vel 900-1000kg) og fjerne alle emblemer som skulle tilsi at den er i nærheten av sprek. Det er mye bra forslag her! Jeg satser på å få prøvekjørt litt når jeg flytter hjem. Noen som har tips til bra materiale på nettet? Har autofil web-tv noen tester av billige bruktbiler?

Lenke til kommentar

Kjøpte en 1995 Saab 9000 i fjor selv, men da uten turbo. Virkelig flott bil som jeg vil anbefale! Det jeg savner mest med min er at den ikke er noen racer, men kjøper du med turbo er det problemet løst ;)

 

Den Saab 9000 2,0 CSE turbo som var linket til over var jo skikkelig lekker (men minus for automat)!

Lenke til kommentar
Kjøpte en 1995 Saab 9000 i fjor selv, men da uten turbo. Virkelig flott bil som jeg vil anbefale! Det jeg savner mest med min er at den ikke er noen racer, men kjøper du med turbo er det problemet løst ;)

 

Den Saab 9000 2,0 CSE turbo som var linket til over var jo skikkelig lekker (men minus for automat)!

8321094[/snapback]

9000 er jo en bil som passer veldig fint til automat (selv om automat kassen i 9000 ikke er kjempebra) så det er ikke nødvendigvis så fælt. Og ang. forsikring på en trimmet bil burde ikke det være noe problem, siden alle 9000'er er over 10 år gamle er det jo ikke vanlig å melde fra om trimming.

Lenke til kommentar
Ja, Saab 9000 frister absolutt mest. Den der var jo fin i tillegg. Men jeg er selvfølgelig spent på hva det vil koste. Den der er trimmet til 230hk, noe som sikkert vil gi en betydelig dyrere forsikring. Trenger sikkert ikke full kasko, men i hvertfall delkasko. Siden det blir min første bil vet jeg veldig lite om kostnadene. Kunne noen gitt en kjapp oppsummering over hva det koster å ha eie og kjøre bil? Bortsett fra drivstoff, olje, spylervæske o.l. selvfølgelig. Tenker da på årsavgift, veiavgift, omregistrering osv. Er det flere avgifter jeg må ta med i regnskapet? Hva koster det å kjøpe og eie bil utover kjøpsprisen, forsikring og normalt vedlikehold?

 

Like under 8000,- året å forsikre en 9000 turbo i følge Gjensidiges kalkulator. Hvor mye tror du økningen til 230hk vil koste meg? Den blir jo livsfarlig på vinteren  :innocent:

8311129[/snapback]

 

Tror ikke du bør opplyse forsikringsselskapet om at bilen er trimmet. Det at bilen har 230 hk tyder på at de har fiklet med turbotrykket. Det er et argument for å ikke kjøpe denne bilen(så slipper du å få problemer med den). Kan anbefale SAAB 900 med det gamle karosseriet da jeg selv har en og er meget godt fornøyd.

Lenke til kommentar

Siden du skal ha en bil som ikke er så dyr,vasser du kanskje ikke i penger du heller.Noe jeg var opptatt av ved førstegangsbil for ca 10 år siden var driftsutgiftene.Ble en enkel"japse"med liten motor.Ikke dyr og forsikre og veldig billig i drift.Er ikke uvanlig at forsikring koster like mye som bilen når man er ung.Men har man kr nok er det jo gøy med noe sprekt,men er desverre dårlig skade-statistikk på slike kjøretøy.

Lenke til kommentar
Nå blander vel du inn de gamle 900ene... Det er dei som har slitt litt med girkassene, ikke 9000  ;)

8343061[/snapback]

 

De to første 9000 karosseriene har samme motor og girkasse som 900. Det er det første karosseriet fra 1984-1990(tror det gikk ut 1990) som har hatt problemer med girkassa.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 1994-modell 9000 og er veldig fornøyd, selv om det kanskje mangler litt sprut i motoren. Har 2-literen uten turbo. Meget komfortabel bil, med en passelig mengde utstyr. Det jeg setter som det største minuset på bilen er bensinforbruket, som pleier ligge på 1-1,1 liter på mila, da med en times pendling om dagen pluss en del bykjøring (gjerne en halvtime pr. dag i snitt i løpet av uken). Fikk meg dog en gledelig overraskelse i ferien: Var på påskeferie i Trøndelag (jeg bor i Molde) og kjørte vel ca. 45 mil. Gjennomsnittsforbruket på turen havnet til slutt på 0,73 :D Ingen tvil om at bilen er bygd for langturer!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Siden du skal ha en bil som ikke er så dyr,vasser du kanskje ikke i penger du heller.Noe jeg var opptatt av ved førstegangsbil for ca 10 år siden var driftsutgiftene.Ble en enkel"japse"med liten motor.Ikke dyr og forsikre og veldig billig i drift.Er ikke uvanlig at forsikring koster like mye som bilen når man er ung.Men har man kr nok er det jo gøy med noe sprekt,men er desverre dårlig skade-statistikk på slike kjøretøy.

8343591[/snapback]

 

 

Hei igjen. Jeg blir nødt å revidere denne tråden litt. Det er gode muligheter for at jeg får meg skikkelig jobb til høsten, og da har jeg betydelig mer penger å bruke. Oppgraderer prisklassen til 100-250.000kr. 9000 er dermed ute av bildet siden jeg har råd til en bil som er pen å se på i tillegg :) Nye kandidater som slår meg med en gang er:

 

Golf 4 TDI Highline. En 520/523/525 (98mod eller nyere?) gjerne med automatgir. A3 sportback eller et røverkjøp på S3. Honda Accord. Mazda 6. Saab 9-3/9-5.

 

Jeg liker fortsatt ikke å skru mer enn nødvendig! Sporty bil med gode kjøreegenskaper, bra komfort og lite verditap er ønskelig. Forsikringen er ikke noe hovedmoment lenger.

 

Tar i mot nye forslag med takk, og takker samtidig for alle gode råd før i tråden :)

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...