Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel feilkode nr. 44


tZar

Anbefalte innlegg

Noen som har en ide om hva som er feil ved feilkode nr. 44 på en Astra F, 14SE?

Det skal vel være at bensinblandingen er for svak.

 

Er det lambda-sensoren som er gåen, eller kan det være noe annet?

 

Feilen oppstår som regel etter å ha ligget i gjevn hastighet i 5 giret (80+) i 10-15 minutter. Lampen lyser da gjerne i et minutts tid for deretter å slukke, for så å komme igjen ved ugjevne mellomrom på samme kjøretur med samme hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

feil koden er: 44: "Oppvarmet oksykenføler, mager blanding." Feilkildene som er oppført er: "Ledningsnett, oppvarmet oksygenføler, motorstyringsmodul."

Det er mest sannsynlig ifølge feilkoden din lambdasonden din som er gåen. Men kan også være styre-enhet og ledningsnett skal man tro koden rett.

 

Dette er feilkoden på opel astra F både før og etter 92. Men motorkoden som feilkoden er hentet fra er C14SE, finner ikke 14SE som du nevner (forskjellige motorstyrings enheter før og etter 1992 alternativene her er Map-i og DIS)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Er vel C14SE jeg har hvis jeg ikke husker feil, en liten forglemmelse fra meg bare.

 

Får prøve å bytte lambdaen og se om det blir bedre da.

Har også lest noe om at faktisk kan blandingen være for mager grunnet falsk luft ol. da kunne visst også den feilkoden komme. Høres dette plausibelt ut? Enkelste er vel kanskje å sjekke hvordan pluggene ser ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dette er nok litt mere følsømt enn øye kan avgjøre på pluggene, ja falskluft kan bidra til mager blanding, dette finner du jo fort ut med startgass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En vanlig årsak til at lambda ryker er oljeforbruk. Lambdasonden er ikke spesiellt glad i avgassene fra forbrent motorolje.. Har du høyt oljeforbruk bør du få ordnet dette før du ødelegger en til lambdasonde.

Lenke til kommentar

Det har ikke vært noe oljeforbruk site måneden i alle fall. Sjekket med startgass nå, og ingen tegn til falsk luft.

Har tatt av strømmen nå, slik at feilmeldingene skal nullstille seg, kanskje det hjelper...

Lenke til kommentar

Hadde en tur til Sverige igår, og la merke til at ved jevn hastighet rundt 110, så lyste lampa. Senket jeg farten til rundt 105, så slukket den.

Ser aldri noe til lampa ved vanlig bykjøring, kun ved langkjøring, og da med samme hastighet over en lengre strekning

 

Er det fortsatt Lambda som er det heteste tipset?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk andre diskusjoner, det er mulig det går an å måle spenningen på den. Jeg byttet min, og alt funket etterpå. Dersom du har et verksted eller en mekaniker du har god kontakt med, får du sikkert låne en og teste. Den er enkel å skifte.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at jeg får støt av og til når jeg går ut av bilen (ved å ta på feks døren).

Dette fikk jeg ikke i vinter, men i sommer, og det har begynt igjen ¨nå på vårparten.

 

Vet ikke om det kan være relatert, men løsning på dette er også ønskelig :)

Lenke til kommentar
Kan jo nevne at jeg får støt av og til når jeg går ut av bilen (ved å ta på feks døren).

Dette fikk jeg ikke i vinter, men i sommer, og det har begynt igjen ¨nå på vårparten.

 

Vet ikke om det kan være relatert, men løsning på dette er også ønskelig :)

8337909[/snapback]

 

Kjøp sko med en god gummisåle, f.esk millitærstøvler. Det hjelper på meg, hvis jeg går med andre sko får jeg støt, og kjæresten min får støt hver gang hun går ut av bilen. Bortsett fra hvis jeg går ut med sko som gjør at jeg får støt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Bruk stjerna på en fastnøkkel, altså tre kontakt og ledning igjennom nøkkelen, ta så å sett en til nøkkel i kjeften på denne nøkkelen, da blir den ekstra lang og du får mye mer moment.

Lenke til kommentar
Ved feilmelding på lambdasonden er det ofte luftmassemåleren som er årsaken.

8334876[/snapback]

 

Har studert Haynes boka, og finner ikke noe luftmassemåler på min motor, kan det stemme? Såvidt jeg kan forstå har jeg Multec M MPi

Lenke til kommentar
Bruk stjerna på en fastnøkkel, altså tre kontakt og ledning igjennom nøkkelen, ta så å sett en til nøkkel i kjeften på denne nøkkelen, da blir den ekstra lang og du får mye mer moment.

8415958[/snapback]

 

Hadde det ikke vært for at det var så forbanna trangt, selv når jeg har tatt ut vifta. Nøkkelen slår jo inn radiatoren før man vet ordet av det.

Lenke til kommentar

Ser ut som at lambda var det som skulle til for å løse problemet. Tok i samme omgang å byttet plugger, og de bar preg av for fet blanding og ikke for mager slik som lambda rapporterte.

Det er vel kanskje ikke så rart hvis lambda rapporterte feil, og motorstyringen kompenserte med å sende inn mer bensin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...