Erlend321 Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Hei. Er det mulig å kunne skrive og ikke bare lese NTFS i Ubuntu (6.10, snart 7.04 ) Jeg har en ekstern-harddisk som jeg gjerne skulle fått lese OG skriverettigheter i, om det er mulig da Vet noen åssen jeg gjør det? Og om det ikke funker i 6.10, vet noen om det kommer til å funke i 7.04? Lenke til kommentar
huf Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) http://www.ntfs-3g.org skal fungere. Her er ein guide til Ubuntu. (Her er ein anna guide til Edgy Eft.) (Og her er ein til Feisty.) Endret 4. april 2007 av huf Lenke til kommentar
Yama Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 trodde 7,04 hadde det integrert jeg Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Lurer litt, har blitt anbefalt captive drivere til ntfs fordi dem gjør nøyaktig det samme som den driveren som er i Windows, men hva er forskjellen på captive og ntfs-3g driveren ? Nå er ikke jeg så veldig inne i dette med hvor trygt det er å skrive til ntfs i linux, men etter som jeg har forstått er det vist en risiko for at det kan bli feil og man kan miste data osv, er det enda slik at man risikerer datatap ? Jeg gjorde det enkelt og formaterte til fat32 men hadde hvert kjekt å vite likevel :=) Lenke til kommentar
Erlend321 Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Jeg har faktisk følgt den guiden til Huf før, men det ser ikke ut til å hjelpe.. Jeg tror faktisk det er noe bugga med Ubuntu'n min, Pga. jeg får det bare ikke til. Men det gjør ikke så mye akkuratt nå, pga jeg skal snart oppgradere til Feisty, og håper da at det kommer til å fungere. MEN begge windows partisjonene vises i min datamaskin, men jeg har bare lese tilgang hos de... edit: Som dere ser så har jeg valgt støtte for eksterne HDDer men det funker ikke for det om. Så kan det være at det er bugget? Endret 5. april 2007 av Erlend321 Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Å legge til skrivestøtte for NTFS i Ubuntu er veldig enkelt: Edgy: Installér ntfs-3g i pakkebehandleren. Last deretter ned denne deb-filen, og dobbeltklikk på den for å installere. Nå har et ikon som heter "NTFS configuration tool" dukket opp i Applications > System Tools på panelet (start-menyen). Etter å ha kjørt det programmet har du full NTFS-støtte... Feisty: I Feisty ligger allerede "NTFS configuration tool" i Applications > System Tools, så her er det bare å kjøre den for å få skrivestøtte. Hvis du trenger detaljer, bruker du guidene huf postet. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Å legge til skrivestøtte for NTFS i Ubuntu er veldig enkelt: Edgy: Installér ntfs-3g i pakkebehandleren. Last deretter ned denne deb-filen, og dobbeltklikk på den for å installere. Nå har et ikon som heter "NTFS configuration tool" dukket opp i Applications > System Tools på panelet (start-menyen). Etter å ha kjørt det programmet har du full NTFS-støtte... Feisty: I Feisty ligger allerede "NTFS configuration tool" i Applications > System Tools, så her er det bare å kjøre den for å få skrivestøtte. Hvis du trenger detaljer, bruker du guidene huf postet. 8313125[/snapback] Edit: Ser du har litt problemer med denne fremgangsmåten, men jeg vet dessverre ikke hvorfor. Lenke til kommentar
huf Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Lurer litt, har blitt anbefalt captive drivere til ntfs fordi dem gjør nøyaktig det samme som den driveren som er i Windows, men hva er forskjellen på captive og ntfs-3g driveren ? Nå er ikke jeg så veldig inne i dette med hvor trygt det er å skrive til ntfs i linux, men etter som jeg har forstått er det vist en risiko for at det kan bli feil og man kan miste data osv, er det enda slik at man risikerer datatap ? Jeg gjorde det enkelt og formaterte til fat32 men hadde hvert kjekt å vite likevel :=) 8312386[/snapback] Sant at det har vore mykje snakk om at det skal vere ei risikabel affære å ha skrivestøtte, men sidan ntfs-3g vart lansert trur eg dette har endra seg. Den er for tida STABLE, og eg høyrer mange som seier at den faktisk fungerar meget godt. Her er litt interessant lesestoff om du er i tvil: http://www.ntfs-3g.org/quality.html Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Sant at det har vore mykje snakk om at det skal vere ei risikabel affære å ha skrivestøtte, men sidan ntfs-3g vart lansert trur eg dette har endra seg. Den er for tida STABLE, og eg høyrer mange som seier at den faktisk fungerar meget godt. Her er litt interessant lesestoff om du er i tvil: http://www.ntfs-3g.org/quality.html 8313713[/snapback] Typisk at når full NTFS-støtte er i boks, kommer MS "snart" med et nytt filsystem. Lenke til kommentar
Erlend321 Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Jeg har jo installert NTFS configuraiton tool, men det funker ikke... Jeg får ikke til å skrive for det. Men som sagt, det gjør ikke så mye om det ikke funker akkuratt nå pga. jeg skal snart formatere når feisty fawn kommer ut. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Lurer litt, har blitt anbefalt captive drivere til ntfs fordi dem gjør nøyaktig det samme som den driveren som er i Windows, men hva er forskjellen på captive og ntfs-3g driveren ? Captive var et alternativ tidligere, da det ikke fantes fullgode native løsninger for NTFS med trygg skrivestøtte. Men Captive er tungvint å installere, og utrolig treigt. Så bruk ntfs-3g isteden Endret 5. april 2007 av Langbein Lenke til kommentar
kommers Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 edit: Som dere ser så har jeg valgt støtte for eksterne HDDer men det funker ikke for det om.Så kan det være at det er bugget? <Bilde av ntfs-config der du viser at du har krysset av for "Enable write support for external device", men ikke krysset av for "... internal device".> Har du prøvd å krysse av for "internal device" også? Du sier at du har en ekstern harddisk. Hva slags tilkobling har denne? En USB-disk vil nok gå som en ekstern enhet, men om den f.eks. er eSATA så kan det kanskje hende den oppfattes som en intern disk. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Lurer litt, har blitt anbefalt captive drivere til ntfs fordi dem gjør nøyaktig det samme som den driveren som er i Windows, men hva er forskjellen på captive og ntfs-3g driveren ? Captive var et alternativ tidligere, da det ikke fantes fullgode native løsninger for NTFS med trygg skrivestøtte. Men Captive er tungvint å installere, og utrolig treigt. Så bruk ntfs-3g isteden 8314542[/snapback] Amen! satte å knota med det for ei uke siden, derfor jeg som sagt formaterte eksterndisken til fat32 Skal sjekke ut ntfs-3g etterhvert som jeg får bruk for det Lenke til kommentar
Erlend321 Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Ja jeg har prøvd både internal og external, men ingen av de funker. Disken er i UBS. Men nå ar det seg slik at jeg holer på å installere Ubuntu på ny, pga. jeg ville også ha en windows partisjon til å spille med (Gidder ikke å forklare alt ) Så skal teste nå når installasjonen er ferdig Lenke til kommentar
Erlend321 Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Om dere skråler litt ned på siden virker det som om feisty fawn har støtte på NTFS (lese) http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/03/ubu...ta-preview.html Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 På den siden der står det at du kan bruke programmet ntfs-config til å velge om du skal slå av/på lese&skrive støtte for ntfs-partisjonene dine. Eksterne disker kommer vanligvis opp på skrivebordet. Ellers finner du de vanligvis ved å skrive inn: computer:/// som adresse i nautilus eller Places->Computer Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg la inn Automatix read/write NTFS and FAT32 mounter. Funker som fjell Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå