Gå til innhold

Lave spenninger, Normalt?

Anbefalte innlegg

Spennings verdier:

CPU kjerne 2.40 V

Aux 3.65 V

+3.3 V 3.22 V

+5 V 5.38 V

+12 V 9.61 V

-12 V -10.96 V

-5 V -3.66 V

Som dere ser er mange av spenningene feil i forhold til hva de bør være... Er dette vanlig på billige strømfosyninger? Og hvaslags ulemper medfører det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket merke strømforsyning har du?

For lite strøm eller for mye strøm kan ødelegge komponentene og ubrukeliggjøre hele/deler av maskinen. Jeg ville vært skeptisk med tanke på brannfare.. Dersom den ikke takler å justere spenningene rett, ville jeg ikke satsa på at overspenningsvern eller andre mekanismer skal slå inn dersom den blir overopphetet...

Litt avvik er normalt, men 2-3V er ganske mye.. Dette kan i første omgang gi en ustabil maskin, etter dette gjøre komponenter defekt eller i verste fall... ta fyr :hmm:

Bytt strømforsyning er mitt råd...

Endret av Star
Lenke til kommentar

Kommer jo også an på hvor mye man har tilkoblet. Har man mange disker, vifter o.l. tilkoblet, vil spenningene synke. Opplever du at maskinen blir ustabil, lønner det seg å investere i en ny PSU.

Nei vet du hva, glem den. Kan umulig være rett. *Dobbeltsjekke litt*

Vil ikke si spenningene dine er noe å rynke på nesen over.

Edit: hehe, en rask tur innom Bios avslører en "noe" buggy software. 11.8V var det der. Huff. :blush: Leggetid nå...

Endret av nerf
Lenke til kommentar
Hvordan har du målt deg frem til disse tallene?

Veldig ofte viser programmer i windows og også selve biosen feil.

Det er tvilsomt du hadde fått startet maskinen om de målingene er korrekte..

8311958[/snapback]

Målingene er hentet fra Everest. Jeg har 4 disker koblet til. 460W som fulgte med InWin kabinettet mitt.

Jeg har ingen vifter koblet til utenom CPU kjøleren.

Pcen er bare 2 uker gammel...

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Driver du å bumber 2min etter at du har lagt ut post :!:

De er alt for lave spesielt den 12v som er nede på 9.61v.

Tror det skal være "lovlig" med 3% avvik fra spec. utenom at noe skal ta skade av det. Synes selv jeg har altfor lav spenning på min PSU, men det er kanskje fordi jeg betalte en del for den :innocent:

Den ligger på 11.94v :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vel er ikk en ekspert, men du skal helst ikke ha lavere enn 11,64v på 12v !

Det er da 3% avvik om det var sånn at det er "maks" 3% som er bra for data'n ....

Hva som evnt. kan skje vet jeg ikke og det værste jeg kan tenke meg er at den står å restarter heletiden ......

Og du har nok ikke så lav volt som 9,61v for da hadde den nok ike kommet langt under booting om den i det hele tatt hadde startet !

Mål med et multimeter om du har muligheten for det eler skjekk i BIOS da BIOS vanligvis er mer rett enn software :thumbup:

Edit: De andre volt målingene ser heller ikke gode ut !

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Everest er helt håpløs til å lese volt på enkelte hovedkort, spesiellt +12v.

Bruk hovedkortets egen utility hvis det følger en med på CD-en.

Jeg bruker Gigabyte's Easytune til å lese +12v på mitt DQ6, den stemmer bra med målingene rett fra railene, det gjør ikke Everest....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...