Gå til innhold

En ansatt hos McDonalds, hverdagen der?!


Gjakmarrja

Anbefalte innlegg

Mcdonalds, kom til å tenke på noe der mot det ansatte:

 

1) Det er ingen som tvinger deg i å jobbe på McDonalds, om du mistrives med jobben kan du bare si den opp. Om du har en dårlig dag skal ikke jeg som kunde merke dette, gå på bakrommet eller kjøla om du er sur.

 

2) Restaurant eller fastfood, om jeg spør om en enkel liten ting som f.eks ingen agurk på min burger så hva er problemet? Kommer burgeren ferdig pakket til dere? Eller må dere lage burgeren, legge på alt tilbehøret selv og pakke den? Merksnodig nok er det kun fast food kjøkkene som har problemer med dette, små individuelle gatekjøkken er mer enn glad for å være til hjelp.

 

3) Gjestehåndtering, ja du jobber på en fastfood kjøkken, stor kjede, men trenger du være så infernalsk sur der du står? Hva med et lite smil, et lite hei og hva skal det være? Service er så lett å levere at det er inen unnskyldning for å la være. Om en gjest er plagsom eller snakker mye, smil pent og spør om du kan betjene kunden bak. Du skulle bare vite hvor langt du kommer med et lite smil rundt munnen.

 

Noen innspill, jeg er selv service medarbeider på et hotell og ja, jeg vet hva service er, det er å levere det gjestene forventer, og ikke forventer. Selv om mange gjester går meg på innerste rota av nerver smiler jeg og er hyggelig mot dem mens mine egentlige intensjoner er at jeg vil tuppe dem i stussen og be dem reise til helvette. Vi jobber med mennesker, om det er McDonalds, Fagmøbler, Mix eller Choice så jobber man med mennesker og service bør man klare å levere selv om vedkommende fremfor er ufyselig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bear^ ovenfor har selvsagt rett. Har opplevd kunder i min jobb jeg synes er ufyselige, men jeg behandler dem alltid med respekt og strekker meg så langt som mulig for å blidgjøre dem. I virkeligheten ville jeg aldri tolerert oppførselen til enkelte personer, men det er nettopp dette som kjennetegner en serviceinnstilit person; Du lar det gå. Kunden betaler lønnen din, og du skal oppføre deg deretter. Hvis du har et problem med det, så bør du finne deg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Hva kan kundene gjøre for at dere synest de er ufyselige? Du ser jo de bare i et par minutt kanskje.

 

Noen er potte sure og har ingen folkeskikk. Har du aldri møtt en sånn person? Selvsgt har du det, og til tider drar de innom butikker :)

Lenke til kommentar
Kan ikke folk bare si om de skal ha meny? Hvis jeg slår inn det de vil ha: Wopper og en cola.................................... og en pommes frites til.. Så må jeg slette ALT og begynne på nytt.

Dette var nytt for meg, så systemet er lagt opp slik at du må velge meny fyrst og at du ikkje kan "gjere om" bestillinga til meny etterpå?

På McD har vi flere "faner". Èn fane for å slå inn meny, èn for enkeltprodukter, èn for salat, èn for is osv....

Derfor blir det slitsomt hvis kunden først ramser opp en haug med enkeltprodukter og finner ut etterpå at det han skal ha blir èn slik meny, og èn slik. Da må man begynne og nulle ut og bytte om osv. Masse rot og tidkrevende...

 

Egentlig syns jeg McDer en helt OK jobb. Litt stressende til tider, men ellers bra. Ser for meg at det er mye bedre enn å stå i en klesbutikk, eller sitte i kassa på Rimi.

 

Angående agurken.... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vanlige oppegående mennesker vil fjerne agurken fra Cheesburgeren. Den er det eneste som gir den burgeren noe som helt smak. Uten den er Cheesburgeren ingenting.

Etter min mening er det kun 2 burgere som i det hele tatt har en smak det er verdt å snakke om; McFeast og Big Tasty.

 

Og til dere som leter etter overlegent god kvalitet... ; Dere vet hva dere går til. McD prioriterer hastighet, og kun hastighet. Ikke kom hit og forvent et Gourmet-måltid av en annen verden. Det tar maks 5 min fra du steller deg i kø til du får maten, med mindre restauranten er underbemannet.

Lenke til kommentar
Angående agurken.... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vanlige oppegående mennesker vil fjerne agurken fra Cheesburgeren. Den er det eneste som gir den burgeren noe som helt smak. Uten den er Cheesburgeren ingenting.

Etter min mening er det kun 2 burgere som i det hele tatt har en smak det er verdt å snakke om; McFeast og Big Tasty.

 

Er det ikke opp til hver enkelt hva vi syns er godt? Hvis du går på en biffrestaurant og bestiller en biff godt stekt, er det da riktig å få en som er så og si rå? Nei, derfor kan dere som jobber på Mc Donalds bare gjøre jobben og godta at vi, eller noen ikke vil ha agurkfaen på hamburgeren.

Lenke til kommentar
Kan ikke folk bare si om de skal ha meny? Hvis jeg slår inn det de vil ha: Wopper og en cola.................................... og en pommes frites til.. Så må jeg slette ALT og begynne på nytt.

Dette var nytt for meg, så systemet er lagt opp slik at du må velge meny fyrst og at du ikkje kan "gjere om" bestillinga til meny etterpå?

På McD har vi flere "faner". Èn fane for å slå inn meny, èn for enkeltprodukter, èn for salat, èn for is osv....

Derfor blir det slitsomt hvis kunden først ramser opp en haug med enkeltprodukter og finner ut etterpå at det han skal ha blir èn slik meny, og èn slik. Da må man begynne og nulle ut og bytte om osv. Masse rot og tidkrevende...

 

Da synest eg egentlig at McDonalds burde opplyse om dette. Dette ville jo spart tid for både kunder og ansatte.

Er heilt umogleg for kunden å vite at systemet er lagt opp slik. Det logiske ville vært at du gjorde om alle enkelt bestillingane til meny til slutt, sidan det er i den rekkefølgja du seier det: "Eg vil ha ein stor McXXX og ein Cola meny". Virker på meg heilt unaturleg å starte ei bestilling med ordet meny, men hadde det vært ein plakat bak kassa med korleis du skal lese opp bestillinga så hadde eg klart å vendt meg til med det også.

Lenke til kommentar
Angående agurken.... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vanlige oppegående mennesker vil fjerne agurken fra Cheesburgeren. Den er det eneste som gir den burgeren noe som helt smak. Uten den er Cheesburgeren ingenting.

Etter min mening er det kun 2 burgere som i det hele tatt har en smak det er verdt å snakke om; McFeast og Big Tasty.

 

Er det ikke opp til hver enkelt hva vi syns er godt? Hvis du går på en biffrestaurant og bestiller en biff godt stekt, er det da riktig å få en som er så og si rå? Nei, derfor kan dere som jobber på Mc Donalds bare gjøre jobben og godta at vi, eller noen ikke vil ha agurkfaen på hamburgeren.

Helt enig med MartinF her, agurkfaen ødelegger jo hele hamburgeren. Jeg vil heller velge hva jeg vil ha på burgeren, ikke hva jeg ikke vil ha. Og når blir man opplyst om at det er sylteagurk på hamburgeren? http://www.mcdonaldsmenu.info sier i hvert fall ingenting.

Hvis jeg sier på en pizzaplass at jeg vil ha en pizza med skinke, så forventer jeg ikke å få en pizza med ananas, paprika, sopp, reker, løk og skinke.

 

Big Bite har forstått det, dem spør om jeg vil ha alt av grønnsaker :D ... Men selv da får man ikke den stygge sylteagurken.

 

 

Jordbær kan syltes, bringebær også, men agurk skal spises frisk...

Lenke til kommentar
Er det ikke opp til hver enkelt hva vi syns er godt? Hvis du går på en biffrestaurant og bestiller en biff godt stekt, er det da riktig å få en som er så og si rå? Nei, derfor kan dere som jobber på Mc Donalds bare gjøre jobben og godta at vi, eller noen ikke vil ha agurkfaen på hamburgeren.

Smak er subjektivt, og det er opptil hver enkelt å bestemme hva som er godt/vondt. Men, jeg tror, uten å ha noe fasit på dette, at mangel på smak er noe som oppleves likt for de fleste.

Da synest eg egentlig at McDonalds burde opplyse om dette. Dette ville jo spart tid for både kunder og ansatte.

Er heilt umogleg for kunden å vite at systemet er lagt opp slik. Det logiske ville vært at du gjorde om alle enkelt bestillingane til meny til slutt, sidan det er i den rekkefølgja du seier det: "Eg vil ha ein stor McXXX og ein Cola meny". Virker på meg heilt unaturleg å starte ei bestilling med ordet meny, men hadde det vært ein plakat bak kassa med korleis du skal lese opp bestillinga så hadde eg klart å vendt meg til med det også.

Jeg syns faktisk systemet er greit lagt opp. De fleste samtalene mine går omtrent silk:

Ekspeditør: Hei, hva vil du ha? :)

Kunde: McxXx meny. Og den skal være Liten/Medium/Stor

Ekspeditør:Hva vil du ha å drikke til?

Kunde: Ja, takk!

Ekspeditør: Hvilken drikke vil du ha?:)

Kunde: Ehhhhhhh... Cola.

Ekspeditør: Spise her eller ta med?

Kunde: spise her

Ekspeidtør: Da blir det xxX kroner

 

Når vi slår inn bestillinger som skal være meny så gjør vi det slik:

1. Velger meny-fanen

2. Velger meny-størrelse

3. Velger burgeren som skal være i menyen

4. Velger drikke

Helt enig med MartinF her, agurkfaen ødelegger jo hele hamburgeren. Jeg vil heller velge hva jeg vil ha på burgeren, ikke hva jeg ikke vil ha. Og når blir man opplyst om at det er sylteagurk på hamburgeren? http://www.mcdonaldsmenu.info sier i hvert fall ingenting.

Hvis jeg sier på en pizzaplass at jeg vil ha en pizza med skinke, så forventer jeg ikke å få en pizza med ananas, paprika, sopp, reker, løk og skinke.

Jeg tror ikke det står noe sted hva noen av burgerne inneholder av råvarer. Det blir kun opplyst hvilke næringsstoffer som finnes i den. Men hvis du spør en ekspeditør skal vi med glede opplyse deg :)

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal spørre hva alle burgerne inneholder av råvarer, så vil jeg nok tro jeg kommer i denne tråden som stjerneeksempel på en irriterende kunde.

 

"Også kommer han som spør hva alle burgerne inneholder, faen heller, at folk ikke kan vite ut av det blå at burgerne inneholder sylteagurk, kaviar og melon, jeg har jo andre viktigere kunder å ta meg av - Hilsen boy_volvo_1995"

Lenke til kommentar

De fleste burgerne er er ganske like. Her er en omtrentlig oversikt.

 

Hamburger:

Ketchup, Sennep, frysetørket løk, Sylteagurk, Minste kjøttstykket

 

Cheesburger:

Ketchup, Sennep, frysetørketløk, Sylteagurk, ost, Minste kjøttstykket <(45g)

 

DobbelCheese:

Ketchup, sennep, frysetørket løk, syltagurk, ost, miste kjøttstykket, enda en ost, enda et kjøttstykke

 

Bigmac:

Bigmac-Saus, frysetørket løk, salat, agurk, ost, to kjøttstykker<(45g)

 

QP:

Sennep, Ketchup, Rå løk, Ost, Mellomste kjøttstykket <(113g)

 

McFeast:

Sennep, Ketchup, Rå løk, Salat, Tomat, McFeast-saus, Mellomste kjøttstykke<(113g), ost

 

Big Tasty:

3xBigT-Saus, rå løk, Salat, 2xTomat, 3xOst, Største kjøttstykket <(150g)

 

McChicken:

Kylling-saus, Salat, Kylling

 

Premiere:

Salsa-saus, Rømme-saus, salat, Krydret kylling

 

Tror det var de fleste. Tar forbehold om feil, da det er lenge siden jeg har stått på kjøkken :p

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
På McD har vi flere "faner". Èn fane for å slå inn meny, èn for enkeltprodukter, èn for salat, èn for is osv....

Derfor blir det slitsomt hvis kunden først ramser opp en haug med enkeltprodukter og finner ut etterpå at det han skal ha blir èn slik meny, og èn slik. Da må man begynne og nulle ut og bytte om osv. Masse rot og tidkrevende...

 

Egentlig syns jeg McDer en helt OK jobb. Litt stressende til tider, men ellers bra. Ser for meg at det er mye bedre enn å stå i en klesbutikk, eller sitte i kassa på Rimi.

 

Angående agurken.... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vanlige oppegående mennesker vil fjerne agurken fra Cheesburgeren. Den er det eneste som gir den burgeren noe som helt smak. Uten den er Cheesburgeren ingenting.

Etter min mening er det kun 2 burgere som i det hele tatt har en smak det er verdt å snakke om; McFeast og Big Tasty.

 

Og til dere som leter etter overlegent god kvalitet... ; Dere vet hva dere går til. McD prioriterer hastighet, og kun hastighet. Ikke kom hit og forvent et Gourmet-måltid av en annen verden. Det tar maks 5 min fra du steller deg i kø til du får maten, med mindre restauranten er underbemannet.

 

At dere har et vrangt system skal ikke være kundens problem, om kunden vil dele opp produktene sine i etterkant får det så være, ta det med et smil og heller bli forbanna etterpå, husk at det er kundene som betaler lønna di. Vi har og et til tider dårlig system på hotellet og det å splitte opp en regning er tidkrevende, men om gjesten vil om så ha den delt i 50 forskjellige ting så gjør jeg dette, og sier med et smil at det kan ta litt tid.

 

Angående agurk: Smaken er som baken delt og full av dritt. Verd for enkelte å lære seg først som sist. Din jobb er ikke å bedømme kundens smak, din jobb er å følge den. Om kunden ber om null agurk så gjør du det.

 

Jeg leter ikke etter overlegen kvalitet, men jeg forventer service uansett hvor jeg går. Om det er Rimi eller Bagatelle så forventer jeg at service nivået er til stede. Service koster 0 kroner og det gjør ikke hverdagen noe hardere heller. Eneste den krever er et smil rundt munnen. Er du som står bak disken sur og gretten så blir kundene det og, ta det med et smil og vær hyggelig, koster da F meg så forferdelig lite.

 

Minner meg om en uteplass her jeg bor, gikk opp til disken og sa til hun bak bardisken "En screwdriver". Jeg forventer at når du jobber på bar så vet du det elementære som faktisk er en Screwdriver (appelsinjuice og vodka). Fikk et surt "hva er det?" tilbake hvor jeg svarte hva det var og fikk slengt tilbake "hvorfor sa du ikke det med en gang da?" og drinken klasket i bordet fremfor meg, 2 isbiter i den, var varm og ekkel før jeg var komme halveis nedi drinken. Hvorfor kunne ikke vedkommende si det som det var "Beklager, jeg er litt ny her, hva er det?". Det koster så innmari lite og gjør det 100 ganger bedre å være kunde.

 

Jeg driter i hva den bak disken på McDonalds synes om jobben sin, jeg driter i hva vedkommende synes om meg. Jeg driter i om vedkommende har en dårlig dag. Dette er ikke mine problemer, så hvorfor skal da dette vedkommende stå der med nesa stikkende til værs og surgjeipen hengende helt ned til anklene? Hva har jeg gjort vedkommende?

 

Jeg har forøvrig sluttet å gå på McDonalds nå, finner heller en liten bortgjemt burgersjappe lenger borte. Maten smaker fydda nå og betjeningen på samtlige McDonalds butikker jeg har vært på til nå har vært sure og grinete. Sier det igjen, service koster ingen ting, hvorfor skal det da være så vanskelig å levere den?

Lenke til kommentar
Jeg driter i hva den bak disken på McDonalds synes om jobben sin, jeg driter i hva vedkommende synes om meg. Jeg driter i om vedkommende har en dårlig dag. Dette er ikke mine problemer, så hvorfor skal da dette vedkommende stå der med nesa stikkende til værs og surgjeipen hengende helt ned til anklene? Hva har jeg gjort vedkommende?

Gift deg med meg :love:

Lenke til kommentar
At dere har et vrangt system skal ikke være kundens problem, om kunden vil dele opp produktene sine i etterkant får det så være, ta det med et smil og heller bli forbanna etterpå, husk at det er kundene som betaler lønna di. Vi har og et til tider dårlig system på hotellet og det å splitte opp en regning er tidkrevende, men om gjesten vil om så ha den delt i 50 forskjellige ting så gjør jeg dette, og sier med et smil at det kan ta litt tid.

Helt enig, det er ikke kundenes problem hvordan vårt system er bygd opp. Det er ikke noe problem i det hele tatt, ihvertfall ikke for meg. Jeg tenkte bare at jeg skulle opplyse verden om hvordan det faktisk er.

Angående agurk: Smaken er som baken delt og full av dritt. Verd for enkelte å lære seg først som sist. Din jobb er ikke å bedømme kundens smak, din jobb er å følge den. Om kunden ber om null agurk så gjør du det.

Selfølgelig hører vi på kunden. Vi sender en grill-lapp til kjøkkenet og ber om en cheesburger uten agurk. Jeg tror ingen noengang har nektet å lage hamburgeren uten agurk.

Jeg leter ikke etter overlegen kvalitet, men jeg forventer service uansett hvor jeg går. Om det er Rimi eller Bagatelle så forventer jeg at service nivået er til stede. Service koster 0 kroner og det gjør ikke hverdagen noe hardere heller. Eneste den krever er et smil rundt munnen. Er du som står bak disken sur og gretten så blir kundene det og, ta det med et smil og vær hyggelig, koster da F meg så forferdelig lite.

 

Jeg driter i hva den bak disken på McDonalds synes om jobben sin, jeg driter i hva vedkommende synes om meg. Jeg driter i om vedkommende har en dårlig dag. Dette er ikke mine problemer, så hvorfor skal da dette vedkommende stå der med nesa stikkende til værs og surgjeipen hengende helt ned til anklene? Hva har jeg gjort vedkommende?

 

Jeg har forøvrig sluttet å gå på McDonalds nå, finner heller en liten bortgjemt burgersjappe lenger borte. Maten smaker fydda nå og betjeningen på samtlige McDonalds butikker jeg har vært på til nå har vært sure og grinete. Sier det igjen, service koster ingen ting, hvorfor skal det da være så vanskelig å levere den?

Agreed. Det virker som du leste innlegget mitt med feil innlevelse :p Det var ikke et klagebrev, men informasjon til opplysning, og en meningsytring om smakspreferanser.

ta det med et smil og heller bli forbanna etterpå,

Velkommen til "forbanna etterpå"-delen :)

Lenke til kommentar

Å jobbe med mennesker i en service bransje er et helvette indeed, så da smiler man pent mens det røyner på og går en stille plass og raver av seg. Jobber man der det er et fint kjøleanlegg kan man gå inn dit, bannes til maten surner og samtidig bli litt avkjølt :)

Lenke til kommentar

Kunden har alltid rett, og om du står lenge nok med den innstillingen, så vil de kundene som tar feil gå sin vei eller beklage når de innser det.

 

Eksempel:

Kunde skal betale, men informerer meg om at han ikke har minibankkort, greit sier jeg og sier hvor mye det koster, han bruker så 2 minutter på å forklare at han ikke hadde et minibankkort, og at han først måtte ta ut penger, og så betale med de pengene. Så jeg slår inn at han skal ta ut penger og sier at han må dra kortet. HVor jeg igjen får leksen om at han ikke har et minibankkort, på slutten klarer han også å si: dette er et kort uten stripe, så man kan ikke bruke de i terminalene" dette tok 6 minutter fra han kom til kassen til han sa. Så pekte jeg på kortet hans og sa, det er en magnetstripe der. Han ser på kortet og sier nei, det er ikke et minibankkort. Så spør jeg hva den brune stripen er. Han sier igjen at det ikke er et minibankkort. Jeg sier at hvis kortet hans er ugyldig eller gått ut på dato så kan han ikke bruke det i det hele tatt. Hvor han ble rasende, så på køen han hadde skapt og gikk. SA ingenting.

 

Tok et kvarter å jobbe bort køen, og de fleste andre kundene så generelt ut som om de var flaue over å være samme rase som den første kunden. Kunden har alltid rett, la han finne det ut selv om han tar feil sier jeg.

Lenke til kommentar

Hadde en lignende episode på jobben, vi tar ikke chip, men kun stripe. Men denne gamle damen måtte bruke chip, for det nye kortet hennes hadde ikke stripe. Jeg ser hun har ett helt standard Sparebank-visa-kort-ting, og lurer på om jeg får se. Jeg prøver å dra det, og woho, det funket. "Der fikk vi det visst til å sammarbeide med maskinen likevel, om du bare taster koden nå, så er vi ferdig" med ett smil. De trenger ikke innse at de har feil engang, er bare å gjøre det riktig og late som om de hadde rett hele tiden. Selvsagt med ett smil.

(Er man dum nok til å fornekte eksistensen til en magnetstripe er man også dum nok til å falle for det der.)

Lenke til kommentar

Herlig Nie, sånn det skal være :D

 

Jeg jobber også i serviceyrke, jeg jobber med IT support, og jeg skjønner bare ikke hvordan de folka i bedriften vår har fått for seg at en pcen deres skal kalles for en harddisk, de sier alltid at det er noe galt med harddisken dems, men når vi kommer har de bare ikke funnet på knappen til pcen.

 

Også det at skjermen at pcen er ødelagt, fordi det kommer ikke noe bilde på skjermen, "har du skrudd datamaskinen på?" "jada, den surrer og går". "Har du skrudd på skjermen?" "ja, men det kommer ikke bilde".

 

5 minutter etterpå, går jeg fra kontoret og rister på hodet etter at jeg har skrudd på skjermen til vedkommene. Om du skal jobbe med datamaskiner hver dag i uken, så kan du vertfall lære deg hvordan du skrur den på :)

Lenke til kommentar
Service koster 0 kroner og det gjør ikke hverdagen noe hardere heller. Eneste den krever er et smil rundt munnen. Er du som står bak disken sur og gretten så blir kundene det og

Basis kundebehandling oppsummert på to linjer :)

 

Har jobbet mye med klagehåndtering, og da som regel hatt den "gleden" av at første kontakt en kunde hadde med meg var når de allerede var misfornøyde og sinte pga. det som skjedde før de når min avdeling. En hyggelig hilsen og tydelig blid stemme (hjelper å trives med jobben) var stort sett nok til å "avvæpne" de fleste.

 

Selvfølgelig finnes det idioter der ute, men de er i mindretall.

Lenke til kommentar

Vet vakten før meg på jobb mange ganger har sagt "Denne personen er en skikkelig suring" og advart meg skikkelig mot han/henne siden jeg fikk dem på ankomst og skulle sjekke dem inn, men både innsjekk og utsjekk har gått smooth og gjesten har vært alt annet enn sur.

 

Jeg tror nok det mye handler hvordan man er som person, basis som nevnt ovenfor. Vær som du ønsker gjestene skal være. Selv når det er negative omstendigheter kan du gjøre en kunde fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...