Gå til innhold

Trykkfølsom plate for å telle hopp?


Anbefalte innlegg

Latskapen er stor, selv når det er snakk om trening, og jeg går nå med tankene på å lage meg en elektronisk teller som teller antall hopp jeg gjør med hoppetau, måten jeg tenkte å gjøre dette på var ved hjelp av en trykkfølsom plate som mater en digital teller med ett signal for hver gang jeg lander på plata.

 

Selve koblinga skal kunne gå uten noen problemer, men jeg mangler selve plata. Det er mulig at søstern har ei dansematte (av den typen som følger med dansespill) og tenkte at det må kunne gå ann å bruke denne, men om den er kastet må jeg ha ett alternativ, noen som vet hvor jeg kan skaffe meg ei plate som kan registrere dette til en ikke alt for stor sum?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ummm... hoppetau med innebygd teller i handtaket er da ikke spess uvanlig?!

 

om det er gadget faktoren man er ute etter, er det et utall design man kan mekke til selv. F.eks. kan man ha to lag som er elektrisk adskilt til man yter ett visst trykk kanskje? slik at det bare oppstar kontakt naar man lander etter ett hopp.. eller.. hummm. man kan ogsaa gaa for en optisk loesning, der en fotocelle registrerer vertikal displacement f.eks. ved at man har to plater med en tynn spalte luft mellom. naar man hopper lukkes dette mellomrommet og man faar en puls. dersom topp-plata ikke er tykk, kan man bruke f.eks. mutter i vert hjoerne og benytte seg av att plata boyes ned naar man lander.. eller man kan ha litt fjaering i plata...

 

brainstorming vil nokk gi ennda flere muligheter, men optisk er nok den enkleste metoden aa gjennomfoere paa hobby basis... strain gauge er jo ogsaa en mulighet forsaavidt..

Lenke til kommentar

Men hva med å bruke ei slik dansematte om jeg finner den da? Altså noe slikt:

 

http://www.gamezone.no/index.php?main_page...oducts_id=10297

 

Den har jo trykkfølere som sender ett signal, så da er det vel bare å klippe ut ei rute og koble på en teller er det ikke det da?

 

Men teller en skritteller hopp altså? Mulig jeg bruker det til jeg får ordnet noe litt mer fancy da :)

Lenke til kommentar

hvis du skal lage en trykk følsom plate kan du veldig lett gjør det ved og bruk 1mm skum plate(funnet i hoved kort esker). rull med alumuinus fojle, lim ,og aluminiums folje og 2 plast/tree plate.

 

først brett alumunius fojlen i 2 så klipp tanbøste mønster som er ca 1cm folije så neste 2cm , og neste 1cm mellom osv.

 

så klipper du av dem i bunnen så du får 2 like delere.

lim del nr 1 på plata, så mellom dem bare ut motsatt side så passer du på at dem ikke har kontakt.

 

og rundt om king så limere du 1X1cm klosser med skomgumi fra hoved kort esken, (minst mulig av dem)

så dekk helle under siden av plast plata/ treplata med aluminiums folje.

 

når du tråkker på den vil du få kortsluting.

 

ja veit det er dårlig forklart, men så fort du skjønner hvordan det er gjord så kan du modde den veldig mye

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

om du skal gjøre dette helt fra scratch så kan du bruke et system hvor du har en plate du hopper på og hver gang du hopper så trykkes inn en impulsknapp som vil gi en høy puls til en JK vippe som igjen er koblet opp mot et 7 segments display. har ikke mulighet til å tegne elns nå men kan komme tilbake med det. selv om det er like lett med en skritteller fra nille. og antakelig vis nesten billigere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...