monirha Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Er det forskjell på verdiene for kvinner og menn eller alder? Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg vet ikke hva som er normal verdi for B12, men jeg vet at svært få Nordmenn har for lite / mye av B12. Med mindre man er vegetarianer eller har en eller annen sykdom som knyttes til B12 har man etter all sannsynlighet ingen problemer. Når det gjelder alder er nok det uvesentlig. Kjønn er det derimot mulig at har noe å si ettersom B12 er viktig for røde blodlegemer noe som igjen skulle tilsi at kvinners menstruasjon gir et økt behov for B12. Noen spesiell grunn til at du lurer? Lenke til kommentar
monirha Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 ja, for noen uker siden var jeg hos legen og sjekka masse blodprøver, fikk vite når jeg ringte ned at jeg hadde for lav B12 verdi, når jeg møtte opp hos legen og skulle få gjort noe med dette sa han alt var normalt. Jeg har nesten ikke energi og det blir bare værre og værre, men legen forlenger bare sykemld. Nå skal jeg til ny lege.. Orker ingenting. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Tviler sterkt på at B12 mangel er grunnen til at du føler deg slapp selv om det er ett av symptomene på B12 mangel. Normal norsk mat tilfører kroppen langt mer av vitaminet enn kroppen trenger. Kroppen tar bare opp det den trenger og lar resten gå rett igjennom. B12 finnes så vidt jeg vet i alt av animalske matvarer. En liten biff, ett egg e.l. burde holde kroppen gående i lang tid ettersom kroppen resirkulerer B12. Jeg mener å huske at selv vegetarianere må gå år siden de sist spiste kjøtt før de opplever problemer. Det er naturligvis mulig at du har en eller annen sykdom eller tilstand som gjør at kroppen din får et underskudd på B12, men etter all sannsynlighet skyldes slappheten noe helt annet. Lykke til. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) ja, for noen uker siden var jeg hos legen og sjekka masse blodprøver, fikk vite når jeg ringte ned at jeg hadde for lav B12 verdi, når jeg møtte opp hos legen og skulle få gjort noe med dette sa han alt var normalt. Jeg har nesten ikke energi og det blir bare værre og værre, men legen forlenger bare sykemld. Nå skal jeg til ny lege.. Orker ingenting. 8309827[/snapback] Vit. B12 mangel gi "neurologisk symptomer" og megaloblastisk blodceller *kjempe blodceller* Jeg tror at det er et diett problem, siden vit b12 er mest esklusivt i rødtkjøtt... og biff er dyrt.. . Derfor kan vanlig vitamintilskudd være et bedre valg. Normal B12 verdier Endret 5. april 2007 av Vaio Lenke til kommentar
monirha Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Jeg har en verdi på 125. (Målt for ca 2 mnd siden og jeg har blitt slappere og slappere) Fikk beskjed fra en annen lege i dag at det var for lavt og fikk resept på tabletter. Kanskje jeg snart kan komme i jobb igjen!! Om det ikke er noe annet da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå