Boralis Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg har nevnt det før,bla i vallasaken at det er skremmende å se hvordan media driver på, og nå ser vi det igjen,der media jakter intenst på en person kunn for å få offentliggjøre navnet hans i en drapsak som forlengst er foreldet. Hva er vitsen, ødlegge livet til mannen, ødlegge livet til hans barn ?? Eier ikke media skam og er det ikke på tide at lovverket på dette området tas opp til ny gjennomgang snart, eller skal det være fritt frem for media å trakke folk ned i søla. nei jeg forsvarer ikke hva som ble begått, men han var da 14 år og ikke straffrettslig annsvarlig, i dag er mannen over 40 år og det eneste som kan komme ut av dette er elendighet. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/04/496964.html http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139780 Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 mediaen prøver og å få så høye seertall som mulig. mediaen eier ikke skam, det eneste de er ute etter er å få tak i de ``beste`` nyhetene. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Eier ikke media skam og er det ikke på tide at lovverket på dette området tas opp til ny gjennomgang snart, eller skal det være fritt frem for media å trakke folk ned i søla. 8309140[/snapback] Jeg er helt enig med deg! Problemet er hvilke skranker kan man sette på ytringsfriheten! Det er veldig viktig å anse det som en rettighet og ikke en plikt! Utfordringen går til oss forbrukere, at vi viser at vi ikke vil handle gossip, for money talks! Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg likte det da mannens forsvarer gikk ut og sa at et medium hadde tilbudt ham penger. - Det er ikke en dagsavis, så man folk får trekke sine egne konklusjoner. Jeg vil ikke henge ut noen. Og med det hengte han ut Se&Hør (ok, 10% for Her&Nå), uten at jeg ser akkurat det som en synd. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Har media lov å identifisere en person i en slik sak? Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Den enkleste måten å unngå sensasjonspregede aviser, er å ikke kjøpe VG og Dagbladet (og lignende lokalaviser) når de kjører hardt på saker som dette. Jeg håper og tror at en merkbar nedgang i salget kan føre til en mindre sensasjonspreget "journalistikk". Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Har media lov å identifisere en person i en slik sak? 8310282[/snapback] Media har selvpålagte begrensninger under "Vær varsom"-plakaten. Norges lover setter ikke like strenge begrensninger, og i seg selv er ikke identifisering ulovlig. edit: men enkelte ganger kan identifisering i mediene være i strid med lovverket, som da Olav Thon ble navngitt i forbindelse med en farskapssak i Dagbladet, samtidig som en stor mediesak pågikk rundt identifisering av en tidligere Dagbladet-journalist (digresjon). Endret 4. april 2007 av Cybbe Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Peronopplysningsloven §§ 8 og 9, jf § 2 kan vel være aktuelle også for media? Endret 5. april 2007 av Aldrack Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Har media lov å identifisere en person i en slik sak? 8310282[/snapback] Media har selvpålagte begrensninger under "Vær varsom"-plakaten. Norges lover setter ikke like strenge begrensninger, og i seg selv er ikke identifisering ulovlig. edit: men enkelte ganger kan identifisering i mediene være i strid med lovverket, som da Olav Thon ble navngitt i forbindelse med en farskapssak i Dagbladet, samtidig som en stor mediesak pågikk rundt identifisering av en tidligere Dagbladet-journalist (digresjon). 8311451[/snapback] De har det,men desverre viser det seg oftere og oftere at disse utvannes og det er vel på tide at disse reguleres inn i et lovverk,der media i større grad blir annsvarlig for sine handlinger, i spesielt grove tilfeller burde det være en lov som fratok det bestemte medium retten til å drive vidre, nei jeg er ikke for å sensurere sannheten,men jeg er for å sensurere heksejakt som kunn har et formål, nemmelig å lage overskrifter uten å ta hennsyn til den vanlige mann som blir trampet flat og får livet ødlagt . Lenke til kommentar
ptta Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg er helt enig i at media er smakløse i disse sakene og at de ikke eier medmenneskelighet. Men jeg mener også at det ikke kan legges noen tøyler på ytringsfriheten uansett grunn. Derfor er det eneste vi kan gjøre å boikotte disse avisene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Derfor er det eneste vi kan gjøre å boikotte disse avisene. Noe jeg gjør,det er flere år siden sist jeg kjøpte VG,Dagbladet,So og hør, og det kommer til å fortsette . Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 De har det,men desverre viser det seg oftere og oftere at disse utvannes og det er vel på tide at disse reguleres inn i et lovverk,der media i større grad blir annsvarlig for sine handlinger, i spesielt grove tilfeller burde det være en lov som fratok det bestemte medium retten til å drive vidre, nei jeg er ikke for å sensurere sannheten,men jeg er for å sensurere heksejakt som kunn har et formål, nemmelig å lage overskrifter uten å ta hennsyn til den vanlige mann som blir trampet flat og får livet ødlagt . 8313690[/snapback] Skjønner hvor du vil hen, men jeg tror likevel ikke at en formell lovregulering nødvendigvis er riktig vei å gå. Det vil nok bli problematisk å utforme en lovtekst som er klar nok til å kunne ramme direkte. Derimot er jeg helt enig i at media til tider går alt for langt i å kjøre enkeltpersoner, noe jeg synes er både unødvendig og usmakelig. Men, jeg tror mediene i stor grad må få hvile på interne retningslinjer (f.eks. Vær-varsom-plakaten), og eventuelt sivile søksmål i ekstreme tilfeller (BB-Rodney og -Anette f.eks.). Dette for å unngå å sette i gang en stadig innsnevring av medias virkeområde: Dersom det først finnes én lov, er det desto lettere å lage én til... og så er det i gang. Personlig boikott er en fin måte å bruke sin forbrukermakt på. Hvor totalt uinteressant er det ikke å lese om f.eks. Sven O.(RIP.)s siste stunt e.l... Nei takk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Personlig boikott er en fin måte å bruke sin forbrukermakt på. Hvor totalt uinteressant er det ikke å lese om f.eks. Sven O.(RIP.)s siste stunt e.l... Nei takk. Enig,men desverre så er de fleste nordmenn for opptatt av dette,de elsker å grafse i andres elendighet og jo værre deet blir jo høyere opplagstall, det virker som det viktigste er å nyte andres elendighet Lenke til kommentar
KULtent Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Personlig boikott er en fin måte å bruke sin forbrukermakt på. Hvor totalt uinteressant er det ikke å lese om f.eks. Sven O.(RIP.)s siste stunt e.l... Nei takk. Enig,men desverre så er de fleste nordmenn for opptatt av dette,de elsker å grafse i andres elendighet og jo værre deet blir jo høyere opplagstall, det virker som det viktigste er å nyte andres elendighet 8333253[/snapback] For ikke bare å grafse etter andres endeligehet, kunne jeg godt tenke meg å vie meg til siden bak ditt personlige bilde. Personfokusering hører bare hjemme når det gjelder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå