Gå til innhold

Ønsker tips til valg av ny PSU til min nye PC

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Jeg vil få en HP m8031.sc-a PC i mai. Den har en E6600 core duo 2 CPU, 2x DVD spillere, 1x harddisk, 1x ekstern harddisk via USB, lyd fra hovedkort etc.

Jeg vil erstatte skjermkortet som følger med til en Geforce 8800 GTS (320 MB eller 640 MB). Av den grunn så må jeg bytte ut den medfølgende PSU som kun er på 350W. Kabinettet er et micro ATX og dermed er det liten plass og lite rom slik at det er viktig med lite varmeavgivelse og ikke for mye "spaghetti" fra PSU'en som jeg må skaffe.

HP sa at medfølgende PSU har dimensjon 15x14x8.6cm (bxdxh). De fortalte at jeg helst bør anskaffe ny PSU med de SAMME dimensjonene. Ellers kan kabler fra PSU komme for nær DVD brenneren.

Dette begrenser jo valget mitt. Jeg ønsker helst å skaffe et PSU med modulære kabler. Jeg trenger 3xSATA, 1x PCIExpress, 1x24 pin ATX, 1x4 pin ATX samt noen molex.

Disse potensielle valgene har jeg klart å finne hos Komplett og lurer på om dere kan hjelpe meg med å finne det som dekker mitt behov best uten at jeg betaler mer enn nødvendig.

Disse PSU'ene ligger mellom 500W og 600W. Bør jeg tilstrebe 600W fremfor 500W eller er det litt overkill?

Cooler Master eXtreme Power 600W. Ikke modulær. Pris: 798. Støy: 20dB, 1xATX 24pin, 1xATX 4pin, 2x PCIE 6pin, 3xSATA, 4x molex, 2x 4pin mini,, +12V1=18A, +12V2=18A

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324208&view=detailed

Den er ikke så dyr, men jeg lurer på om jeg får mye unødvendig spaghetti fordi den ikke er modulær. Men den har jo ikke så mange kabler av hver type så kanskje det ikke gjør noe. Men har den kanskje litt lav kapasitet på 12V?

Cooler Master iGreen RS-500-ASAA. Ikke modulær. Pris: 849. Støy: 17dB

1xATX 24pin, 1xATX 4pin, 1x ATX 8pin, 2x PCIE 6pin, 6xSATA, 5x molex, 1x 4pin mini, +12V1=19A, +12V2=19A, +12V3=19A. 12V max 33A

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324985&view=detailed.

Prisen er grei og den har kabler nok. Kanskje for mye siden den ikke er modulær. Kanskje den har for liten kraft også?

Enermax Liberty 500W. Modulær. Pris: 998. Støy: 21 dB

1xATX 24pin, 1xATX 4pin, 2x PCIE 6pin, 8xSATA, 8x molex, 2x 4pin mini, +12V1=22A, +12V2=22A. 12v max 32A

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322084&view=detailed

Denne er modulær og har alt jeg trenger av kabler. Prisen er grei også. Men er 500W for meg kanskje for lite?

Enermax Liberty 620W. Modulær. Pris: 1498, 21 dB

1xATX 24pin, 1xATX 4pin, 2x PCIE 6pin, 10xSATA, 10x molex, 2x 4pin mini, +12V1=22A, +12V2=22A. 12V max 36A

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322085&view=detailed

Denne er også modulær med mer enn nok kabler og effekt i massevis. Men prisen er ganske høy. Er det verdt å betale 500 kroner ekstra for å få 120W ekstra?

Chieftec CFT-560-A12C 560W. Modulær. Pris 998, Støy: 27dB

1xATX 24pin, 1xATX 4pin, 2x PCIE 6pin, 4xSATA, 8x molex, 2x 4pin mini, +12V1=14A, +12V2=23A, +12V3=15A. 12V max 36A

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319645&view=detailed

Denne ser ut til å ha nok kabler og er moduler. Prisen er grei, men jeg er usikker på om Chieftec er et kurant merke eller om jeg burde styre unna. Det virker som om støyen er litt høyere enn de andre.

Det er også litt viktig at PSU'en ikke støyer for mye, men støy kan jeg leve med dersom resten av spec'ene passer hva jeg trenger. Dimensjonene er det viktigste fordi dersom PSU'en er for dyp så vil den ikke passe inn i mitt microATX kabinett.

Alle PSU'ene ovenfor har identiske mål som den originale fra HP. Jeg lurer på om noen av PSU'ene over har spesielt lange stive kabelfester slik at de trenger mer plass enn andre (et. eksempel er Hiper sin 580W modulære som trenger noen cm ekstra plass og dermed er uaktuell for meg).

Er det noen særlig forskjell på varmeavgivelsen på de PSU'ene jeg har nevnt over slik at jeg burde velge den med minst varmeavgivelse? Det kan bli avgjørende siden mitt nye skjermkort (8800GTS) også vil avgi mye varme.

Jeg ønsker hvis mulig å holde meg under 1000 kr. for PSU'en, men kan betale 1500 kr. dersom de de andre valgene gir meg ulemper som jeg bør slippe (støy, ekstra varmeavgivelse, for lite watt etc.).

Hvilken PSU ville dere anbefalt av de over utfra mine behov? Jeg er ikke noen ekspert på PSU'er, men Enermax Liberty 500W ser ut til å være et godt valg. Den er modulær, har 32A max på 12V og prisen er grei. Men kanskje har jeg oversett noe?

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjører selv en mist 600w psu

fornøyd... avtagbare kabler og man kan velge lengde på kabler når man bestiller.

www.microplex.no selger disse

mist psu serien

kjører en vapo chill på denne psu sammen med resten av maskinvaren min.

ikke hatt noen problemer med denne hittil. dønn stabil.

hardware har også testet denne og funnet at dette er noe av det beste du kan satse på.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
kjører selv en mist 600w psu

fornøyd...  avtagbare kabler og man kan velge lengde på kabler når man bestiller.

www.microplex.no selger disse

mist psu serien

kjører en vapo chill på denne psu sammen med resten av maskinvaren min.

ikke hatt noen problemer med denne hittil. dønn stabil.

hardware har også testet denne og funnet at dette er noe av det beste du kan satse på.

8309179[/snapback]

Den så også grei ut. dimensjonene er 15x14x8.6cm så da burde den passe i mitt kabinett. Jeg får ta det med i beregningen når jeg skal anskaffe PSU. Kan Mist PSU'er kun kjøpes hos Microplex?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Vil på det sterkeste fraråde deg Mist 600W

Hvorfor? Jo fordi den lager en knitrelyd når den er avslått.

Vel, det gjør ingen av mine...

Lenke til kommentar
Vil på det sterkeste fraråde deg Mist 600W

Hvorfor? Jo fordi den lager en knitrelyd når den er avslått.

Enermax^^ :thumbup:

8310033[/snapback]

Trenger jeg å gå for Enermax 600W varianten til 1500 eller kan jeg klare meg med Enermax 500W varianten til 1000 kroner. 500W varianten kan maks trekke 32A på 12V railene og 600W varianten kan trekke 36A. Jeg har lest at med 8800GTS så holder det med 30A på 12V railene. Jeg har tenkt å overklokke skjermkortet litt.

Lenke til kommentar
Du kan også ta en titt på Corsair PSU'ene.  De er anbefalt av bla Silentpcre

view.com. 520 Watteren kan levere totalt 40A på 12V linjene.

8309994[/snapback]

Corsair'en ser også veldig bra ut, men har dybde på 15cm istedet for 14cm som min nye PC har originalt. Så jeg lurer på om skruehull vil passe samt om det blir for liten plass. HP anbefalte å kjøpe ny PSU med de SAMME dimensjonene som de gamle. Dette fordi kabinettet er et microATX og man kan få plassproblemer.

Lenke til kommentar
Når det gjelder PSU så velg (som andre anbefaler) MIST eller Seasonic.

8309623[/snapback]

Det ser ut til at de mest aktuelle for meg nå er Mist 600W modulær eller Enermax Liberty 500W modulær. Spørsmålet er om jeg trenger de ekstra 100W fra Mist'en. Det er summen av strømmen på 12V railene som jeg bør fokusere på siden jeg vil få et veldig "grådig" skjermkort.

Jeg tror begge leverandørene er bra nok for meg, men hva vil dere anbefale når dere ser bort fra selve leverandøren. Jeg tenker på ytelsen kontra hva jeg trenger for å drive det som skal være i PC'en min.

Denne Mist modellen ser ut til å være den mest aktuelle:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...KIT01&mcat=c345

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...