Gå til innhold

spørsmål ang. temp, CPU-vifte og ram-timings

Anbefalte innlegg

Har klokket min E6600 til 2,6 Ghz nå. For tempraturer rundt 58-59c når jeg kjører Orthos. Maskinvaren min er;

HK, processor og skjermkort står i sig.

ram er Kingston pc-5300 valuepack 2*1024 brikker. Setter jeg timings på default i Bios blir de 5-5-5-18. Ram'en kjører på 667 Mhz.

For relativt høye tempraturer og det følger nok mitt skjermkort med heatpipes og at alle viftene er de som fulgte med kabinettet. Jeg leste på sudhian.com at jeg kunne klokke den så tempen ble opp til 70c:S

Fyrer av spørsmålene her;

1. Kan jeg virkelig klokke så langt at processoren når opp mot 70c under load(Orthos) uten å skade den? PC'en står på hele dønet uten om på natta.

2. Hvor mye/mange grader vil jeg tjene på å kjøpe ny CPU vifte og kjølepasta? Kom gjerne med linker til god pasta og vifter som passer i mitt lille kabinett.

3. Vil jeg tjene noe på å stramme inn timings'a? Hvor mye kan jeg stramme inn?

Håper på gode svar,

Bendik Dahle:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Pcen skal klare 70 grader over tid, men det er absolutt ikke å anbefale.

2. Du vil nok komme ned i 40-45 med Artic Silver 5 kjølepasta og en en Thermaltake kjøler.

3. Du vil neppe merke så mye ved å stramme inne timingene på annet en benchmark verktøy ( 3dmark, Everest,etc)

Ta en titt i Test sekjsonen her så finner du masse info om de forskjellige kjølerne som finnes på markedet.

Jeg ville personlig gått for en versjon av Thermaltake som evnt. passer inn i kabinette ditt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

PCen skal klare det, men det er ikke til å anbefale... Hvilke konsekvenser kan/vil det ha?

Mye temperatur som gikk ned der:D Tipper jeg bestiller pasta+vifte, skal se i test seksjonen og finne en vifte som passer:)

Driter i timings da... Holder ikke på å få høy score i 3Dmark osv.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar!

PCen skal klare det, men det er ikke til å anbefale... Hvilke konsekvenser kan/vil det ha?

Mye temperatur som gikk ned der:D Tipper jeg bestiller pasta+vifte, skal se i test seksjonen og finne en vifte som passer:)

Driter i timings da... Holder ikke på å få høy score i 3Dmark osv.

8345372[/snapback]

Vel, høy varme vil (om det ikke ødelegger prossessoren), i alle fall korte ned levetiden, og det kan bli ganske dramatisk virkning av 70 grader. Dessuten så er vel 70 grader godt over den "trygge" 60 graders grensen, så du kan også regelrett svi prossessor. Og til slutt kan det hende at CPU throttler (senker ytelse) når den faktisk blir så varm. Jeg vet ikke noe spesielt om hvordan throttling fungerer, men jeg har sett det bli nevnt når det gjelder såpass høye temperaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...