Buggene Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Ja skal jeg velge Ubuntu 6.10 eller Ubuntu 7.04 beta? Jeg er nybegynner som har prøvd linux, men på grunn av dårlig tolmodighet byttet tilbake til xp iløpet av et par timer Jeg har og lagt merke til Ubuntu ultimate gamer edition... Hva er det som er spesielt med denne? Hadde vært genialt om jeg kunne få spilt source på nett med linux:) Takker for svar Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Bumpidabadubisjallabeisann Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Siden du ikke har fått svar enda kan nooben tastet noen ord; Ja skal jeg velge Ubuntu 6.10 eller Ubuntu 7.04 beta? Jeg ville valgt 6.10 ettersom den andre er beta. Da slipper du å bli skuffet over/irritert over bugs som vil bli fikset til den endelige versjonen blir sluppet. Ikke minst fordi du kan ganske så enkelt oppgradere til 7.10 når den blir sluppet. Mht. til dette så anbefales det at man oppretter tre partisjoner, en for swap filen, en for / og en for home. Jeg har og lagt merke til Ubuntu ultimate gamer edition... Hva er det som er spesielt med denne? Dette er Ubuntu men med en rekke programmer/themes osv. Jeg ville styrt unna denne, lite poeng å installere en haug med programmer som du sikkert ikke trenger. Skulle du få behov for dem så kan du installere dem senere selv, rimelig enkelt. Jeg er nybegynner som har prøvd linux, men på grunn av dårlig tolmodighet byttet tilbake til xp iløpet av et par timer he he Jeg fjernet selv Ubuntu etter to dager første gangen, ble så frustert Men tenkte at "når andre får det til så skal jeg også klare det", og har ikke angret et sekund. Dette er kort og godt en særdeles bra plattform, med masse fordeler(se tråden ovenfor med 101 fordeler med Linux" En av fordelene med å velge dual boot er at du kan boote deg inn i windows etter eget behov, så kan du lære i ditt eget tempo(ev. tolmodighet). Hadde vært genialt om jeg kunne få spilt source på nett med linux:) Jeg mener å ha lest en rekke ganger at det spillet skal fungere fint med Linux - du finner guider for hvordan det gjøres, hvis ikke andre kan hjelpe deg med det. Ellers kommer snart nye spill som vil fungerer fint fint på Linux. Lykke til - og ikke gi opp så lett denne gangen Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Ville også anbefalt 6.10 akkurat nå. 7.04 er som sagt ikke helt ferdig (beta), men hvis du venter i noen uker kan du kanskje få installert 7.04 i ferdig utgave, noe som absolutt ville være å anbefale. Ubuntu Ultimate Gamer Edition er bare Ubuntu med masse unødvendig dilldall, installer heller Ubuntu + den ekstra programvaren som Gamer Edition har separat (alt er jo gratis og GPL uansett ;-) ).. Endret 4. april 2007 av -XaHc- Lenke til kommentar
Erlend321 Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Om du mener CS:Source så funker det fint i Ubuntu under WIne, spiller avogtil selv. Det er bare en liten "Bugg" og det er at skriften i steam ikke funker rett etter du har installert det, men dette fikses ved å Laste den "Tahoma" (en skrifttype) og legge den inn under Fonts i windows mappen. Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Takker for gode svar:) Nå i dette øyeblik stapper jeg inn ubuntu live-cd Men det å dele opp i 3 partisjoner blir for inviklet for meg..vet ikke va swap er engang Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Swap skal være dobbelt så stor som mengden ram du skal ha, / eller rot partisjone burde være 10-10 gb stor resten burde gis til /home. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man trenger så mye swap hvis du f.eks har 2GB RAM, jeg klarer aldri å kommer over 512 MB brukt minne uansett hvor mye dritt jeg prøver (spill, 3d-rendering m.m), så swap-partisjonen min er aldri blitt brukt. Endret 4. april 2007 av -XaHc- Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Swap fil bruker du i windows også, men da er den bakt inn i selve windows. Ubuntu vil ha denne på en egen partisjon. Swap kan du se på som virtuelt RAM; trenger maskinen mer RAM enn hva du faktisk har så vil den bruke swap filen som en midlertidig løsning. Du trenger ikke å tenke på hva dette er(men hvis du vil finner du info her eller norsk forklaring her), men en partisjon for swap filen må du lage til. Swap filen vil ikke vises senere i filsystemet. Det anbefales at du lager til partisjonen på forhånd siden det blir litt lettere(men du kan også gjøre det under installasjonen). Her er et forslag med tre partisjoner; 1: For Linux selv(som du angir som / under den grafiske installasjon); størrelse; minimum er 5gig men 20 er fint hvis du vil installere en del programmer, ev. rippe dvder, noe du ikke kan hvis du velger så lite som 5gig. 2: Swap: velg en størrelse som er to ganger mengden RAM som du har på maskinen din. 3: Home: så stor som du vil, dette er stedet du lagrer filene dine. Du kan ha home på samme partisjon som Linux ble installert på, men dersom home får sin egen blir det mer sikkert når du senere oppgraderer systemet til en ny versjon. Edit; jeg var treg der... Endret 4. april 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man trenger så mye swap hvis du f.eks har 2GB RAM, jeg klarer aldri å kommer over 512 MB brukt minne uansett hvor mye dritt jeg prøver (spill, 3d-rendering m.m), så swap-partisjonen min er aldri blitt brukt. 8311376[/snapback] Jeg valgte også RAM x2, selv om jeg har 2 gig med ram. Men har senere lest fra flere "avanserte brukere" at 512mb er nok, slik at tommelfingerreglen ikke gjelder for dem med mer enn 512mb RAM. Hvorvidt dette er korrekt eller ikke vet jeg ikke - og uansett er 2 gig ram så lite at jeg fint kan sette av plassen. Endret 4. april 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Yama Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 når du har installert linux og synes det er fint med en skjermdriver... last ned envy. dette er et program som installerer ATI eller Nvidia drivere for deg og legger, i mitt tilfelle, Nvidia programmet i systemverktøy boksen i start menyen. veldig kjekt hvis du vill ha høy oppløsning. og sånt... CLICKY lykke til med linux Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 2: Swap: velg en størrelse som er to ganger mengden RAM som du har på maskinen din. 8311469[/snapback] Er ikke helt enig med den. En grei forhåndsregel når du har lite RAM, men swapen blir unødvendig stor om du har mye RAM. Jeg har 2 GB RAM, og swapen min på 512 MB er forløpig aldri blitt brukt. Da sier det seg selv at 4 GB swap er unødvendig. RAM-bruken min i Ubuntu pleier å ligge på rundt 20%, dvs. under 512 MB av 2 GB. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Se post 10 miceagol. Uansett er det ikke noe negativt med større swap fil enn 512mb, bortsett fra tapt plass. Sistnevnte vil jeg tro er helt ubetydelig. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg har også 2GB RAM og ~500MB swap-partisjon. Funker helt utmerket, bruker nesten aldri noe swapspace. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Swap fil bruker du i windows også, men da er den bakt inn i selve windows. Ubuntu vil ha denne på en egen partisjon. Swap kan du se på som virtuelt RAM; trenger maskinen mer RAM enn hva du faktisk har så vil den bruke swap filen som en midlertidig løsning. Du trenger ikke å tenke på hva dette er(men hvis du vil finner du info her eller norsk forklaring her), men en partisjon for swap filen må du lage til. Swap filen vil ikke vises senere i filsystemet. Det anbefales at du lager til partisjonen på forhånd siden det blir litt lettere(men du kan også gjøre det under installasjonen). Her er et forslag med tre partisjoner; 1: For Linux selv(som du angir som / under den grafiske installasjon); størrelse; minimum er 5gig men 20 er fint hvis du vil installere en del programmer, ev. rippe dvder, noe du ikke kan hvis du velger så lite som 5gig. 2: Swap: velg en størrelse som er to ganger mengden RAM som du har på maskinen din. 3: Home: så stor som du vil, dette er stedet du lagrer filene dine. Du kan ha home på samme partisjon som Linux ble installert på, men dersom home får sin egen blir det mer sikkert når du senere oppgraderer systemet til en ny versjon. Edit; jeg var treg der... 8311469[/snapback] Hvilket filformat bør jeg bruke på partisjonene? swap vet jeg skal være swap. men hva med de andre? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) 2: Swap: velg en størrelse som er to ganger mengden RAM som du har på maskinen din. 8311469[/snapback] Kommer jo helt ann på hvor mye RAM du har. Selv har jeg 2GB ram og har aldri vært innom swappartisjonen min på 1.3 GB. Ligger stabilt på 15% RAM-use hvis jeg ikke starter opp ett spill eller noe annet ressurskrevende. Hadde også en 2 GB swapfil da jeg kun hadde 1 GB RAM, da brukte jeg vil noe sånnt som 200MB av swapfila mi maks. Så hvis du ikke driver med store, tunge programmer trenger du vel ikke mye mer enn 1.5-2GB tilsammen av både RAM og swap. Ville selv valgt 2 for å være sikker. EDIT: ext3/ext2 er vel de mest brukte filformatene. Disse har også god støtte i windows (hvis du kjører dualboot) gjennom en driver. Endret 18. april 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
krigun Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Kjører en maskin her helt uten swap, funker det også Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Å kjøre uten SWAP er ikke lurt. Lenke til kommentar
krigun Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Å kjøre uten SWAP er ikke lurt. 8412008[/snapback] Det er linux på en minnepinne, 512MB. Har 512 MB RAM. Ingen swap. Ingen X. Tror det er lurt å kjøre uten swap i akkurat dette tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå