Gå til innhold

Monitor sier "no signal" - ingen welcome(..) fixed

Anbefalte innlegg

Monitor sier "no signal" der welcome screen skulle vært. Imidlertid laster WinXP helt fint. Jeg kan logge på og bruke tastaturkommandoer til å slå av/restarte maskinen.

Problemet må være enten at grafikkortet ikke sender noe signal til skjermen, eller at skjermen ikke klarer å bruke signalet den får.

Historien så langt:

Satt sammen maskinen

Tulla litt og formatert harddisken/installert winxp på nytt noen ganger.

Installert Win XP SP2

Installert hovedkortdrivere

Installert siste versjon av grafikkortdriver lasta ned fra Nvidia og lagt inn via USB-pinne

Hva jeg har prøvd:

- Optimalisert BIOS-settings (tror jeg, da, men tviler egentlig på at det er her det ligger)

- Starta opp i sikkerhetsmodus (funker helt fint), endra oppløsning og fargeskala til laveste: 640x480, 256 farger, fra 800x600, 32-bit. Likevel forsvinner signalet etter loading screen når jeg starter opp vanlig. Det betyr kanskje at disse settingene ikke overføres til normal modus?

- Brukt den gamle maskinen min (på samme skjerm, så det er ikke skjermen det er noe galt med) til å lage steg-for-steg tastelister for å prøve å endre oppløsning/refresh rate i blinde på den nye. Dessverre uten å lykkes. Spørsmålene mine:

1) Finnes det ei ini-fil eller lignende hvor jeg kan gå inn og manuelt sette refresh rate og oppløsning, sånn at jeg får utelukka dette som problemkilde, uten å måtte bale med å gjøre dette "i blinde"?

2) Kan det ha noe å si at jeg bruker en VGA-kabel med DVI-overgang i begge ender?

3) Kan det være noe fysisk galt med grafikkortet dersom det leverer bilde i sikkerhetsmodus?

På forhånd takk for svar. Andre kommentarer/tips mottas også med stor takk. Jeg prøver å finne en annen skjerm jeg kan teste med, men det hadde vært greit å slippe stresset.

System:

Philips 23PF4310, 23" LCD-TV

Arctic Cooling Silentium T3 Pro Miditower Case Silver/Black w/500W

Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

ABIT IN9 32X-MAX WiFi, nForce-680i SLI, Socket-775,ATX,2xGbLAN,DDR2,2xPCI-Ex16

Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 GS, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-GS-TV-DD"

Endret av benjamil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å sette skjermkortet i den andre pci express porten på hk ditt.. da kan det hende at maskinen finner ut at det er lagt inn et nytt skjemkort siden det bytter adresse da det bytter port..

da vil du bli fortalt at det har dukket opp ny maskinvare...

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Etter noe plundring bestemte jeg meg for å hente en gammel CRT-skjerm jeg hadde stående hos muttern. Det viste seg at da jeg kobla opp den, fungerte alt fin som bare det. Jeg prøvde å kjøre dual screen med TVen min, men da hang maskina og ved restart hang den til og med før lasting av windows. Jeg resatte og rekonfigurerte BIOS og starta opp igjen, og følte meg sikker på at det var selve TVen som var inkompatibel på en eller annen måte.

Men så oppdaterer jeg grafikkdriveren min på den gamle PCen, der TVen har funka fint som skjerm, og plutselig har jeg samme problemet der. Driverne er begge fra Nvidia, så jeg lurer på om det er kjent at Nvidia haar problemer med TVer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...