Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan gjenoprette explorer.exe?

Anbefalte innlegg

Når jeg starter Pc'en, fungerer alt fint helt til jeg kommer til skrivebordet, da vises ingenting. Prossessen explorer.exe(startmenyen, ikonene osv, kun bakgrunnsbilde igjen), har sluttet å jobbe.

Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan få tilbake denne?

Jeg har gått inn i oppgavebehandlinga, og prøvd der, men uten noe resultat. :(

Vil gjerne unngå å formatere, har en del data på HDD som jeg ikke vil ha slettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Start i sikker modus (tapp F8 under oppstart) og kjør en systemgjenoppretting til en dato der ting og tang virket ok

8307844[/snapback]

Jeg har vel egentlig prøvd det her og, men hvordan mener du jeg skal gjøre det?

Ved å boote på XP CD'en eller gjøre noe annet?

Lenke til kommentar
Skriv chkdsk /p /f så gir du mulighet for å fixe problemet også  :thumbup:

8308027[/snapback]

Har prøvd "chkdsk /p /f", men det ser ikke ut som problemet blir fiksa, det skjer kun det samme som skjedde når jeg trykket "chkdsk /p"...

Lenke til kommentar

Start i normal modus og via oppgavebehandleren, velg Ny oppgave...

Skriv: sfc /scannow (mellomrom mellom sfc og / ). Evt. skadde/manglende systemfiler vil bli ordnet.

Hvis dette ikke hjelper, er det kanskje en prosess i prosesslista som ikke bør være der.

Edit: ut over dette er det nok en repair som er neste forslag. I utg.pkt skal du ikke miste noe som helst, men man kan ikke garantere det.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Skriv: sfc /scannow (mellomrom mellom sfc og / ). Evt. skadde/manglende systemfiler vil bli ordnet.

Hvis dette ikke hjelper, er det kanskje en prosess i prosesslista som ikke bør være der.

8308101[/snapback]

Skal prøve det senere, skal bort en tur.

Men det er en prossess som mangler, det er "explorer.exe"prossessen.

Lenke til kommentar

Edit: ut over dette er det nok en repair som er neste forslag. I utg.pkt skal du ikke miste noe som helst, men man kan ikke garantere det.

8308101[/snapback]

Jaok, takk for hjelpen. Hvis ikke noe av dette fungerer, tar jeg en telefon til komplett eller noe lignende...

Lenke til kommentar

Hvis dette problemet nylig har oppstått, kan du prøve en systemgjenoppretting til en dato der ting og tang virket ok. Hvis du ikke klarer å starte systemgjenoppretting (eller rstrui.exe fra Ny oppgave.....) kan du prøve følgende:

I 'Ny oppgave' skriver du: cmd

Gå til mappen windows/system32/restore.

Der ligger programmet 'rstrui.exe' som du kan kjøre.

Systemgjenopprettingen vil da starte.

Velg en dato der du vet pc'n fungerte ok

Lenke til kommentar

Jaja, nå har jeg prøvd alt... :hrm:

Men det meste med et negativt resultat, prøver derfor nå å reinstallere WinXP, på en valgt partisjon. Har en 250 GB HDD, fordelt på to partisjoner, installerer derfor WinXP på den ene partisjonen og håper det går bra.

Hvis ikke dette fungerer, så har jeg egentlig ikke peiling på hva som bør gjøres, da er det sikkert noe feil jeg har gjort som person, og ikke noe med

dataen min :ermm: , så da blir det sikkert formatering for alle penga :p...

Så takker igjen for all hjelp :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...