Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil denne switchen kunne kobles opp mot internet?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenkte jeg skulle teste ut hvordan man setter opp switcher og kanskje teste ut en router. De minste versjonene er forholdsvis billige nå så da kan man jo sjekke ting ut :smile:

Vel, i første omgang tenkte jeg på en switch og det jeg lurer på er om noen kan bekrefte eller avkrefte om denne switchen kan kobles opp mot internet og gi internetilgang til pc'ene på nettet, eller man kan koble en router til den for å få dette til? Jeg kan ikke se at det er en såkalt "uplink" port på den.

Unex Switch 8-Port 10/100Mbit N-Way

- IEEE 802.3 10BASE-T, IEEE 802.3u 100BASE-TX, IEEE 802.3x

- 8 x 10/100 Mbps RJ-45 ports

http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=S...verk+%2F+Switch

-Raz

[ Denne Melding var redigert av: Raz på 2002-12-16 15:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En switch greier ikke å skaffe deg tilgang til internett aleine. Må alltid en router til (men de fleste operativsystemer greier å fungere som en router, men dette er heller dårlig.....)

Hvis det ikke er en uplink port, må du bruke kryssa kabel i stedenfor, hvis det er nødvendig. (uplink porten krysser ikke, mens alle andre porter på switchen krysser...... så for å fjerne den allerede kryssa porten, tar man en kryssa kabel, så blir den rett..... *nå går jeg nesten i surr selv her*

BTW: den switchen du ser på er "N-WAY" så alle portene dens finner automatisk ut om porten skal krysses eller ikke, så det er ikke noe behov for uplink port..... en hvilken som helst av de andre portene duger, med en hvilken somhelst kabel.....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-16 15:46, skrev laaknor:

...

BTW: den switchen du ser på er "N-WAY" så alle portene dens finner automatisk ut om porten skal krysses eller ikke, så det er ikke noe behov for uplink port..... en hvilken som helst av de andre portene duger, med en hvilken somhelst kabel.....

Ikke helt riktig når det gjelder disse svitsjene. De har kun en uplink-port, som er delt med den siste porten (nr. 8 på en 8ports).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-16 15:40, skrev Raz:

Hei,

jeg tenkte jeg skulle teste ut hvordan man setter opp switcher og kanskje teste ut en router. De minste versjonene er forholdsvis billige nå så da kan man jo sjekke ting ut :smile:

Hvilken ISP har du linje fra?

Lenke til kommentar

http://www.upc.no/services/internet/faq.shtml

Kan jeg tilkople flere PCer til chello?

Det kommer an på hvilket abonnement du har:

chello tillater kun 1 tilkoplet PC.

chello plus gir mulighet for tilkopling av inntil 3 PC'er. Dette gjøres ved at du får tildelt inntil 3 dynamiske IP adresser. Oppsett av ditt eget hjemmenettverk er ditt eget ansvar, men vi anbefaler at du kopler en HUB til kabelmodemet. En HUB får du kjøpt hos forretninger som fører datautstyr.

Hvis du har chello plus, kan du greie deg med bare en switch/hub hvis du har 3 PCer eller mindre; ved vanlig chello abn. må du altså bruke en router.....

Lenke til kommentar

Dersom jeg forstår dere korrekt så kan da koble til kabelmodemet mitt til port 8 med en vanlig kabel (ikke krysset)?

-Raz

Quote:

Den 2002-12-16 18:05, skrev MortenH:

Quote:

Den 2002-12-16 15:46, skrev laaknor:

...

Ikke helt riktig når det gjelder disse svitsjene. De har kun en uplink-port, som er delt med den siste porten (nr. 8 på en 8ports).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...