kimla Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg har fått et jobbtilbud på 100% stilling som altmuligmann innen IT i en bedrift. Jeg vil jobbe med ting som programmering, oppfølgning av kunder, muligens fiksing av ting og tang osv. Jeg er nå veldig i tvil, dette tilbudet virker godt, men jeg har enda ingen høyskoleutdannelse, noe jeg setter høyt. Planen var å gå informatikk på høyskole, mest sannsynlig masterutdanning. Så spørsmålet er vel, er det noen av dere som er i samme situasjon, altså, du er i jobb og har også lyst til å gjøre ferdig en bachelor/master? Eller at dere er i full jobb, og tar studier over nett e.l? Vet at HisT har gode nettstudier, må da være noen som kan gi meg noen kommentarer på hvordan dette fungerer i praksis. Håper på masse gode og kjappe svar! Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Spørsmålet du må stille deg er: "Hva vil du jobbe med om 5-10 år?" Så må du vurdere om 100% utdanning, eller 100% jobb er det rette for deg. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg har fått et jobbtilbud på 100% stilling som altmuligmann innen IT i en bedrift. Jeg vil jobbe med ting som programmering, oppfølgning av kunder, muligens fiksing av ting og tang osv. Jeg er nå veldig i tvil, dette tilbudet virker godt, men jeg har enda ingen høyskoleutdannelse, noe jeg setter høyt. Planen var å gå informatikk på høyskole, mest sannsynlig masterutdanning. Så spørsmålet er vel, er det noen av dere som er i samme situasjon, altså, du er i jobb og har også lyst til å gjøre ferdig en bachelor/master? Eller at dere er i full jobb, og tar studier over nett e.l? Vet at HisT har gode nettstudier, må da være noen som kan gi meg noen kommentarer på hvordan dette fungerer i praksis. Håper på masse gode og kjappe svar! 8307066[/snapback] Heisann! Jeg er i samme situasjon som deg. Og jeg har valgt å jobbe, fordi tilbudene ikke kommer rennende på. Jeg skal jobbe her en stund til, før jeg tar høyskolen, nettopp fordi mange nyutdannende på universitetet og slikt sliter med å få jobb fordi markedet ikke trenger de akkurat der og da, mange søker og folk som har jobberfaring fremfor utdanningen. Derfor tror jeg det er lurt med jobberfaring så utdanningen etterpå, kan høres rart ut men. Selv har jeg bare noen sertifiseringer jeg fikk når jeg gikk Cisco-Driftskandidat. Og that's about it. Jeg ville da som sagt, tatt jobben, fått litt yrkeserfaring, så valgt skole. Nettstudier tror jeg er vanskelig, jeg har en venn som gjør dette (Han bor i Frankrike) og studerer via Noroff (dyrt som pokker). Jeg liker å ha læreren foran meg fysisk, over nettet. Vel jeg tror ikke du får en like god utdanning over nett, som du får ved å gå skole etc. Håper dette hjalp Lenke til kommentar
kimla Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Jeg har fått et jobbtilbud på 100% stilling som altmuligmann innen IT i en bedrift. Jeg vil jobbe med ting som programmering, oppfølgning av kunder, muligens fiksing av ting og tang osv. Jeg er nå veldig i tvil, dette tilbudet virker godt, men jeg har enda ingen høyskoleutdannelse, noe jeg setter høyt. Planen var å gå informatikk på høyskole, mest sannsynlig masterutdanning. Så spørsmålet er vel, er det noen av dere som er i samme situasjon, altså, du er i jobb og har også lyst til å gjøre ferdig en bachelor/master? Eller at dere er i full jobb, og tar studier over nett e.l? Vet at HisT har gode nettstudier, må da være noen som kan gi meg noen kommentarer på hvordan dette fungerer i praksis. Håper på masse gode og kjappe svar! 8307066[/snapback] Heisann! Jeg er i samme situasjon som deg. Og jeg har valgt å jobbe, fordi tilbudene ikke kommer rennende på. Jeg skal jobbe her en stund til, før jeg tar høyskolen, nettopp fordi mange nyutdannende på universitetet og slikt sliter med å få jobb fordi markedet ikke trenger de akkurat der og da, mange søker og folk som har jobberfaring fremfor utdanningen. Derfor tror jeg det er lurt med jobberfaring så utdanningen etterpå, kan høres rart ut men. Selv har jeg bare noen sertifiseringer jeg fikk når jeg gikk Cisco-Driftskandidat. Og that's about it. Jeg ville da som sagt, tatt jobben, fått litt yrkeserfaring, så valgt skole. Nettstudier tror jeg er vanskelig, jeg har en venn som gjør dette (Han bor i Frankrike) og studerer via Noroff (dyrt som pokker). Jeg liker å ha læreren foran meg fysisk, over nettet. Vel jeg tror ikke du får en like god utdanning over nett, som du får ved å gå skole etc. Håper dette hjalp 8307142[/snapback] Jeg tenker i nogenlunde like baner som deg. Men tingen er at jeg setter selve kunnskapen høyt, og jeg vet jeg kan få et godt og spisset kunnskapsnivå i denne bedriften, men jeg ønsker også å få det generelle nivået, nivået som gjør at jeg får bredere kompetanse. Og dette med å studere igjen etter man har begynt med jobb kan jo være ganske risikabelt det også, du blir jo vant til å ha penger, og plutselig skal du ha mye mindre i måneden, og må gi slipp på mye du holder kjært (bil, leilighet, båt?) osv. Jeg tror man trenger den rette mentalitetet hvis man skal klare det. Jeg lener meg faktisk litt mot utdannelse, men dette tilbudet var veldig fristende. Har også et annet tilbud, men dette går på support da. Supporttilbudet er bedre betalt (ja, er prøveperiode på første tilbudet), men jeg setter egentlig ikke pengene så veldig høyt, jeg setter dette med å tilegne seg kunnskap høyest, og denne bedriften kan jeg lære mye av, men jeg vil også ha årene på høyskole for å muligens finne ut hva jeg vil (er da rimelig sikker nå men), og rett og slett for å ha bachelor/master-graden. Valgets kvaler . Tar da gledelig imot flere erfaringer og synspunkter! Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg har fått et jobbtilbud på 100% stilling som altmuligmann innen IT i en bedrift. Jeg vil jobbe med ting som programmering, oppfølgning av kunder, muligens fiksing av ting og tang osv. Jeg er nå veldig i tvil, dette tilbudet virker godt, men jeg har enda ingen høyskoleutdannelse, noe jeg setter høyt. Planen var å gå informatikk på høyskole, mest sannsynlig masterutdanning. Så spørsmålet er vel, er det noen av dere som er i samme situasjon, altså, du er i jobb og har også lyst til å gjøre ferdig en bachelor/master? Eller at dere er i full jobb, og tar studier over nett e.l? Vet at HisT har gode nettstudier, må da være noen som kan gi meg noen kommentarer på hvordan dette fungerer i praksis. Håper på masse gode og kjappe svar! 8307066[/snapback] Heisann! Jeg er i samme situasjon som deg. Og jeg har valgt å jobbe, fordi tilbudene ikke kommer rennende på. Jeg skal jobbe her en stund til, før jeg tar høyskolen, nettopp fordi mange nyutdannende på universitetet og slikt sliter med å få jobb fordi markedet ikke trenger de akkurat der og da, mange søker og folk som har jobberfaring fremfor utdanningen. Derfor tror jeg det er lurt med jobberfaring så utdanningen etterpå, kan høres rart ut men. Selv har jeg bare noen sertifiseringer jeg fikk når jeg gikk Cisco-Driftskandidat. Og that's about it. Jeg ville da som sagt, tatt jobben, fått litt yrkeserfaring, så valgt skole. Nettstudier tror jeg er vanskelig, jeg har en venn som gjør dette (Han bor i Frankrike) og studerer via Noroff (dyrt som pokker). Jeg liker å ha læreren foran meg fysisk, over nettet. Vel jeg tror ikke du får en like god utdanning over nett, som du får ved å gå skole etc. Håper dette hjalp 8307142[/snapback] Jeg tenker i nogenlunde like baner som deg. Men tingen er at jeg setter selve kunnskapen høyt, og jeg vet jeg kan få et godt og spisset kunnskapsnivå i denne bedriften, men jeg ønsker også å få det generelle nivået, nivået som gjør at jeg får bredere kompetanse. Og dette med å studere igjen etter man har begynt med jobb kan jo være ganske risikabelt det også, du blir jo vant til å ha penger, og plutselig skal du ha mye mindre i måneden, og må gi slipp på mye du holder kjært (bil, leilighet, båt?) osv. Jeg tror man trenger den rette mentalitetet hvis man skal klare det. Jeg lener meg faktisk litt mot utdannelse, men dette tilbudet var veldig fristende. Har også et annet tilbud, men dette går på support da. Supporttilbudet er bedre betalt (ja, er prøveperiode på første tilbudet), men jeg setter egentlig ikke pengene så veldig høyt, jeg setter dette med å tilegne seg kunnskap høyest, og denne bedriften kan jeg lære mye av, men jeg vil også ha årene på høyskole for å muligens finne ut hva jeg vil (er da rimelig sikker nå men), og rett og slett for å ha bachelor/master-graden. Valgets kvaler . Tar da gledelig imot flere erfaringer og synspunkter! 8307236[/snapback] Hei igjen. Ja, selvfølgelig blir du vant til pengene. Det er ikke å stikke under en stol. Utgifter vil det jo bli uansett. Jeg har ønsket denne skoleutdanningen ganske sterkt selv, men jeg setter utrolig pris på en godt betalt jobb, der jeg har mulighet til å utvikle meg kompetansemessig. Nå vet ikke jeg helt hva slags arbeidstider du har når det gjelder begge disse jobbene. Men det er mulig å ta kveldskurs og slikt og, så ikke la jobben hindre en utdanning om det er det du har mest lyst til. Problemet blir da fritiden. Jeg valgte forresten og jobben fremfor utdannelsen i dette tilfellet for at jeg ville se hva jeg ville gå på høyskole/universitet. Jeg tenkte selv Informatikk, men nå er jeg litt mer usikker. Nå lurer jeg på om jeg heller skal spesifisere meg innen noe annet. (IT-Relatert selvfølgelig) fordi interessen for dette har blitt større i det siste. Veldig mange informatikk-studenter som sagt, sliter med å få jobb. Jeg føler "alle" utdanner seg som dette for tiden, og da kan jeg sitte her og være glad for at jeg har jobb, når de trenger det. Du kan jo være så heldig at du får ta "fri" fra jobben, fullføre skolegang, og "få jobben tilbake" når utdannelsen er sånn ca ferdig. Men dog, da trenger du å ha jobbet der, og bygd opp tillitt og vise at du er den rette for jobben. Valgets kval ja. Jeg er helt enig med deg. Uansett beslutning, lykke til! - Ludvig / DemoniZer Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg tenker slik: La oss si du jobber i 5 år, med en årslønn på ca 300 000. Det blir jo da 1,5mill iløpet av de 5 årene, så kan du se om du forsatt syntes det er nødvendig/føler behov for utdannelsen på høyskolen. Hvis ja, så slipper du studielån etc. da du selvfølgelig har spart opp en god del av det du har tjent på jobb. Hvis nei, du forsetter i jobben som du trives med og opparbeider deg god praktisk erfaring. Uansett har du vel en utdanning fra videregående som man kan falle tilbake på (hvis man ikke har valgt almenn da...) Jeg ville tatt jobben og vurdert skole igjen etter noen år. (faktisk det jeg har gjort, og jeg jobber ennå, avsluttet VK med et fagbrev så har det å falle tilbake på evt.) Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg tenker slik:La oss si du jobber i 5 år, med en årslønn på ca 300 000. Det blir jo da 1,5mill iløpet av de 5 årene, så kan du se om du forsatt syntes det er nødvendig/føler behov for utdannelsen på høyskolen. Hvis ja, så slipper du studielån etc. da du selvfølgelig har spart opp en god del av det du har tjent på jobb. Hvis nei, du forsetter i jobben som du trives med og opparbeider deg god praktisk erfaring. Uansett har du vel en utdanning fra videregående som man kan falle tilbake på (hvis man ikke har valgt almenn da...) Jeg ville tatt jobben og vurdert skole igjen etter noen år. (faktisk det jeg har gjort, og jeg jobber ennå, avsluttet VK med et fagbrev så har det å falle tilbake på evt.) 8307296[/snapback] Jeg har og noe å falle tilbake på, dvs, jeg har VK1 ferdig, og litt privatskole. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 DemoniZer: Dette med å jobbe der og så "ta fri" fra jobben for å gå 3-5 års skole hadde jo vært perfekt, men tror ikke det er mulig i denne jobben. De er i en oppbygningsfase der de trenger mange folk for å realisere utsiktene sine over de neste årene. Dette hadde jeg vært helt med på, men tror dessverre ikke at det går, hvertfall ikke med det første. Men takk for et bra svar! Jeg tenker slik:La oss si du jobber i 5 år, med en årslønn på ca 300 000. Det blir jo da 1,5mill iløpet av de 5 årene, så kan du se om du forsatt syntes det er nødvendig/føler behov for utdannelsen på høyskolen. Hvis ja, så slipper du studielån etc. da du selvfølgelig har spart opp en god del av det du har tjent på jobb. Hvis nei, du forsetter i jobben som du trives med og opparbeider deg god praktisk erfaring. Uansett har du vel en utdanning fra videregående som man kan falle tilbake på (hvis man ikke har valgt almenn da...) Jeg ville tatt jobben og vurdert skole igjen etter noen år. (faktisk det jeg har gjort, og jeg jobber ennå, avsluttet VK med et fagbrev så har det å falle tilbake på evt.) 8307296[/snapback] Har en utdanning innen IT fra videregående ja, IKT, den mest brukte utdanningen, men igjen, en utdanning . Det du sier er veldig sant, og takker for at du gir meg et direkte svar for hva du ville gjort. Men er kunnskapsnivået ditt der det trenger å være, eller føler du at du kunne ha hatt et høyere nivå hvis du hadde valgt utdannelsen fremfor jobb? Jeg tenker også på dette at folk fra "før i tiden" sier at de angrer at de valgte jobb foran utdannelse, "ta utdannelse gutten min, så er du sikret" osv osv. Spørsmålet mitt til deg nå er, om 5-10 år, hvis bedriften du jobber i går konkurs, eller de velger å sparke deg for et eller ennet (nedskjæringer e.l), har du da nok kompetanse til å søke på en annen jobb med like gode preferanser, men muligens ikke akkurat de samme oppgavene? F. eks. gå fra å være drifter av et stort nettverk, til å programmere? Lenke til kommentar
kimla Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Vel, dette var rimelig satt på spissen, men si fra å være en drifter av et stort nettverk til å være litt altmuligmann som har oppgaver innen programmering, drifting, kundehåndtering osv? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 kimla: Jeg visste ikke noe om jobben din, men prøvde bare å fremme forslag som kunne vært en mulighet/realitet Jeg tror forresten at i løpet av 5-10 år vil du være borti mye rart, ikke bare spesifikke arbeidsoppgaver. Drifting av nettverk til programmering, vel på TG (Les:The Gathering - Dataparty) brukes det python/perl/c++ til å konfigurere switcher til DHCP etc. Så det er jo en mulighet sånn sett. Vanskelig å si, men du får ganske bred kompentanse utover dine spesifikke oppgaver, iallefall noe jeg har fått av å jobbe som jeg har gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå