Gå til innhold

Dualbooting ubuntu/win xp, litt hjelp

Anbefalte innlegg

Har en ett år gammel HP laptop som jeg vil teste ubuntu på. Har aldri brukt linux før og ubuntu så greit ut. Skal dual boote med windows xp, men jeg skal installere ubuntu på en ekstern harddisk. Burde denne harddisken være helt tom før jeg installerer på den? Og må jeg begynne å styre med partitions og sånn når linux skal være på en egen harddisk?

Har lasta ned ubuntu 7.04 beta, så om jeg har forstått det rett, så brenner jeg det bare på en cd, restarter PCen med cden i, så får jeg muligheten til å teste ut ubuntu litt uten å installere noe, så kan jeg bare trykke på en eller annen fil for å starte installasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den eksterne må formateres til et annet filsystem ja, ex3 eller hva det heter.

8307092[/snapback]

Og hvordan gjør jeg det? Tenkte det kanskje gikk an å bruke ca halvparten av den eksterne til linux og resten som ekstra lagringsplass til win xp.. Og er det mulig å ha tilgang til filene som ligger på win xp fra linux?

Lenke til kommentar
Har en ett år gammel HP laptop som jeg vil teste ubuntu på. Har aldri brukt linux før og ubuntu så greit ut. Skal dual boote med windows xp, men jeg skal installere ubuntu på en ekstern harddisk. Burde denne harddisken være helt tom før jeg installerer på den? Og må jeg begynne å styre med partitions og sånn når linux skal være på en egen harddisk? 

8307032[/snapback]

Hvis du vil slette alt som ligger på den eksterne disken og legge bare Ubuntu på den, vil installasjonen gå som en lek. Da trenger du ikke styre med partisjoner selv, siden dette vil gjøres automatisk for deg. Du trenger ikke formatere disken på forhånd, det vil installasjonsprogrammet ta seg av. Jeg har ingen erfaring med installasjon av OS på ekstern disk. Funker det altså?

Har lasta ned ubuntu 7.04 beta, så om jeg har forstått det rett, så brenner jeg det bare på en cd, restarter PCen med cden i, så får jeg muligheten til å teste ut ubuntu litt uten å installere noe, så kan jeg bare trykke på en eller annen fil for å starte installasjonen?

8307032[/snapback]

Det er korrekt. På skrivebordet vil det ligge et ikon som heter Install eller noe sånt, som du bare kan dobbeltklikke på for å starte installeringen.

Lenke til kommentar
Den eksterne må formateres til et annet filsystem ja, ex3 eller hva det heter.

8307092[/snapback]

Og hvordan gjør jeg det? Tenkte det kanskje gikk an å bruke ca halvparten av den eksterne til linux og resten som ekstra lagringsplass til win xp..

8307092[/snapback]

Hvis du ønsker å gjøre det du beskriver, må du partisjonere litt selv. Burde ikke være vanskelig hvis det ikke er noe du skal ta vare på på disken. Da lager du en partisjon for Ubuntu av valgfri størrelse, og lar en annen del stå tom. Denne kan du da senere partisjonere i Windows med NTFS.

Anbefaler forresten å sette av /home på en egen partisjon, separert fra /. Da vil du ta vare på alle innstillingene og filene dine i Linux om du reinstallerer. :)

Og er det mulig å ha tilgang til filene som ligger på win xp fra linux?

8307137[/snapback]

NTFS-disker kan leses fra ut av boksen med Ubuntu, men skrivestøtte må du fikse selv. Er ganske enkelt å få det til. Sjekk denne posten min.

Lenke til kommentar
Og er det mulig å ha tilgang til filene som ligger på win xp fra linux?

8307137[/snapback]

NTFS-disker kan leses fra ut av boksen med Ubuntu, men skrivestøtte må du fikse selv. Er ganske enkelt å få det til. Sjekk denne posten min.

8307213[/snapback]

Tror faktisk "NTFS configuration tool" allerede ligger i menyen i Feisty Fawn, men er ikke helt sikker der. Du får sjekke før du gjør noe annet.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Dette høres jo veldig enkelt ut

Det vil ikke være noe problem å avinstallere ubuntu og bare bruke den eksterne harddisken som en harddisk til windows igjen hvis jeg finner ut at linux ikke passer helt for meg?

8307252[/snapback]

Ubuntu skriver over bootsektoren, så om du fjerner Ubuntu vil ikke PC'en starte opp. Dette er mulig å fikse med et eller annet konfigurasjonsverktøy fra Microsoft som jeg ikke husker detaljer om eller med reinstallasjon av Windows. Fint om noen andre kunne si noe om dette.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen erfaring med installasjon av OS på ekstern disk. Funker det altså?
Godt spørsmål, noen som vet svaret på det? Hva skjer hvis du booter maskinen uten å ha den eksterne disken tilkoblet? Merk at Linux vil jobbe noe tregere siden en ekstern disk bruker USB/firewire.

Sikker på du ikke har plass på den interne disken din, feks sette av 20 giga?

Uansett; det er lettere å partisjonere før man installerer emm.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen erfaring med installasjon av OS på ekstern disk. Funker det altså?
Godt spørsmål, noen som vet svaret på det? Hva skjer hvis du booter maskinen uten å ha den eksterne disken tilkoblet? Merk at Linux vil jobbe noe tregere siden en ekstern disk bruker USB/firewire.

8307327[/snapback]

Det finnes eksterne disker som bruker eSATA. Disse vil vel fungere som en intern disk?

Lenke til kommentar

8307327[/snapback]

Det finnes eksterne disker som bruker eSATA. Disse vil vel fungere som en intern disk?

8307494[/snapback]

Jo det vil jeg tro, men det forutsetter at man faktisk har det(samt plugg inn til maskinen), hvorvidt trådstarter har det vet jeg ikke(antar han ikke har det).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...