Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT krever betaling for å sende ny ruter.


Anbefalte innlegg

Jeg fikk tilsendt ny ruter for noen uker siden, uten å engang be om den. Og på fakturaen som dumpa i mailboksen for noen dager siden står det en post om frakt av ruter kr 99.-

Ikke allverden med penger, men det er liksom prinsippet det går i.

Dermed skrev jeg en epost til de og ba de stryke den posten, siden jeg ikke så på det som mitt ansvar.

Og igår kom svaret:

"Vi gjør oppmerksom på at NextGentel bytter ruteren gratis. Derimot ber vi våre kunde dekker kostnader tilknyttet frakt av utstyr. Når utsendt utstyr har vært i bruk over en periode ber vi våre kunder dekke frakt kostnader."

 

Grunnen til at ruteren ble byttet var at etter oppgradering til ADSL2+ fikk jeg problemer med ustabil nettilkobling, datt ut hele tiden. Da jeg sendte en epost ang. det bare sendte de ny ruter og regna med det skulle ordne seg.

Det gjorde det ikke, så jeg sendte ny epost og ba de skru ned farta litt, siden jeg trodde det var årsaken. Som sagt så gjort, og nå er nettet helt stabilt.

Men likevel må jeg betale frakta på en ruter jeg ikke trengte, pluss at jeg må returnere den gamle for egen kostnad.

 

Dette er bare enda en ting som irriterer meg med fokkings NGT, og det som plager meg enda mer er at for å bytte leverandør må man legge ut enda mer penger for ny tilkobling itillegg til nedetid og alt arbeidet som følger med... driiit!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Man skal vel strengt tatt ikke sende ny ruter uten kundes samtykke. Uansett at du må betale porto for sending av ruter står streng tatt i avtalevilkårene...

Lenke til kommentar
Man skal vel strengt tatt ikke sende ny ruter uten kundes samtykke. Uansett at du må betale porto for sending av ruter står streng tatt i avtalevilkårene...

8306816[/snapback]

 

I vilkårene står det at ruter skal returneres for kundens regning, ingenting om at kunden må betale for utsending av ny... har sendt klagemail til de nå, så får vi se hva resonsen blir.

Lenke til kommentar
omg, betal 99,- og bli ferdig med det (prinsipp eller ei)

35,- er sikkert faktueringsgebyr elns. bytt til avtalegiro eller efaktura så blir det sikkert borte.

8307246[/snapback]

Aldri i verden om jeg betaler de kronene. Hvis jeg kan krangle på noe så gjør jeg det :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk tilsendt ny ruter for noen uker siden, uten å engang be om den. Og på fakturaen som dumpa i mailboksen for noen dager siden står det en post om frakt av ruter kr 99.-

Ikke allverden med penger, men det er liksom prinsippet det går i.

Dermed skrev jeg en epost til de og ba de stryke den posten, siden jeg ikke så på det som mitt ansvar.

Og igår kom svaret:

"Vi gjør oppmerksom på at NextGentel bytter ruteren gratis. Derimot ber vi våre kunde dekker kostnader tilknyttet frakt av utstyr. Når utsendt utstyr har vært i bruk over en periode ber vi våre kunder dekke frakt kostnader."

 

Grunnen til at ruteren ble byttet var at etter oppgradering til ADSL2+ fikk jeg problemer med ustabil nettilkobling, datt ut hele tiden. Da jeg sendte en epost ang. det bare sendte de ny ruter og regna med det skulle ordne seg.

Det gjorde det ikke, så jeg sendte ny epost og ba de skru ned farta litt, siden jeg trodde det var årsaken. Som sagt så gjort, og nå er nettet helt stabilt.

Men likevel må jeg betale frakta på en ruter jeg ikke trengte, pluss at jeg må returnere den gamle for egen kostnad.

 

Dette er bare enda en ting som irriterer meg med fokkings NGT, og det som plager meg enda mer er at for å bytte leverandør må man legge ut enda mer penger for ny tilkobling itillegg til nedetid og alt arbeidet som følger med... driiit!

8306569[/snapback]

 

Har du ikke lest kontrakten du har underskrevet ved inngåelse av avtalen for levering av bredbånd til deg fra Nextgentel? Det burde du i såfall gjøre. Men jeg er litt enig med deg, for jeg har hatt et par kjipe samtaler med NGT. De lever hele tiden litt på nåde når det gjelder uheldige hendelser ;)

 

Men gidder du å bruke tid å krefter for å krangle på porto? Ærlig talt, greit nok at de driter seg litt ut der og ikke sender deg en ferdig frankert norgespakke, men jeg hadde forstått deg om det gjaldt flere hundre kr (les: mer enn 99,-)...

 

God påske ;)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta en titt på denne klagen hos brukerklagenemnda - den omfatter en lignende sak hvor klager har fått medhold.

 

Utdrag fra klagen for de som ikke vil skumme igjennom den;

 

Saksforholdet:

 

Da klager opplevde problemer med stabiliteten på hans bredbåndslinje sendte selskapet han en ny ruter idet det så ut til at det var denne som skapte problemer. Klager ble som følge av dette fakturert for tilsendelsen av ny ruter.

 

Brukerklagenemnda ser slik på saken:

 

Klagen gjelder Faktura x fra NextGenTel. Fakturaen er totalt på kr. 566. Av dette er frakt med kr 79 omtvistet. I tillegg bestrider klager berettigelsen av et purregebyr på kr 55, slik at omtvistet beløp til sammen er på kr 134.

 

Hovedspørsmålet i saken er om klager er pliktig til å betale fraktbeløpet på kr 79 i forbindelse med at NextGenTel sendte han en ny router. Brukerklagenemnda legger til grunn at NextGenTel i utgangspunktet har tilstrekkelig rettslig forankring i sine abonnementsvilkår til å kreve frakt også ved utsendelse av ny router til erstatning av en eldre router som har sluttet å virke korrekt. Dette må i hvert fall være klart så lenge routeren virker i normal levetid. Nemnda finner det ikke nødvendig å ta uttrykkelig stilling til om så var tilfelle her.

 

NextGenTel har i mail opplyst at klager hadde den forrige ruter fra 09.03.2005 til 20.04.2006, som i denne sammenheng må være tilstrekkelig.

 

Klager har imidlertid gjort gjeldende at han muntlig har fått løfte fra NextGenTel om at selskapet vil slette det aktuelle fraktgebyr. Forholdet er ikke kommentert nærmere fra selskapets side, og det må da legges til grunn at et slikt løfte er gitt.

På denne bakgrunn vil Brukerklagenemnda tilrå at selskapet ettergir hele det omtvistede beløp (frakt og purregebyr).

Endret av pebkac
Lenke til kommentar
Klager har imidlertid gjort gjeldende at han muntlig har fått løfte fra NextGenTel om at selskapet vil slette det aktuelle fraktgebyr. Forholdet er ikke kommentert nærmere fra selskapets side, og det må da legges til grunn at et slikt løfte er gitt.

 

Virker jo som om det er den biten der som gjør at klager får medhold her. Så med mindre noe tilsvarende er tilfelle her kan neppe den saken der brukes til så mye.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Sendte følgende epost til ngt på Onsdag etter at de fortsatt ikke ville gi seg:

Hei

Viser til svar dere sendte idag 4.april.

Hva Nextgentels kundevilkår sier i denne sammenhengen er egentlig ganske uinteressant, så lenge norsk kjøpslov sier at om varen har en mangel, skal avhjelp skje vederlagsfritt. Dette er det ikke mulighet til å avtale seg bort fra.

Forøvrig var ikke den gamle ruteren i uorden. Den nye ble bare sendt av dere, uten at jeg ble opplyst, som endel av deres feilsøk.

Det viste seg at jeg måtte hjelpe dere å løse problemet ved å faktisk fortelle dere hvor det lå. Noe som igrunnen stiller litt spørsmål ved deres tekniske avdelings kompetanse...

God påske!

Jeg ble svært inspirert av Khares krangel med de, og benytta meg litt av hans argumenter.

 

Svaret deres kom idag:

Takk for at du tok kontakt.

Vennligst trekk kr 99 for frakt av ruter ifra fakturanr XXXXXXX ved innbetaling.

 

HURRAAAAA! Jeg vant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...