megaray Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Hei ! Kan noen gi meg en kort forklaring på fordelene og ulempene mellom Windows XP 32 og 64. Og Windows XP 64 kontra Vista. Er det noen vits og legge in Windows XP 64 hvis du har tilgang til Vista ?? Jeg har en Athlon 64 X2 4600+ 2,4 Ghz med 2 gb ram. All info tas i mot med stor Takk God påske til alle der ute Ray Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Fordeler med 64-bit windows: - 64-bit programmer er kjappere en 32-bit programmer - Maskinen kan ha mer en 4 GB RAM installer, og Windows kan bruke mer en 3+ GB - Et 64-bit program har tilgang til mer en 4 GB Virtuell/Fysisk RAM, for 32-bit program gjelder samme gamle 4 GB grensa fortsatt et 32-bit program kan bruke 4 GB RAM selvom du bare har 2 installert, og at Windows bare støtter 3, pga paging, som er ganske smart (dette er ikke noe nytt, dette fantes i DOS dager også) Ulemper: Mye dårlige drivere foreløpig (forvent noen blåskjermer) Fordel med Vista kontra XP - DirectX 10 Ulemper: - Vista vil ikke vise Blu-Ray eller HD-DVD i riktig størrelse (sikkert press fra MPAA for å prøve å hindre piratkopiering) - Vista sin driverarkitektur gjør at Unified Driver Architecture ikke kan brukes lenger (dermed finnes det ikke lenger én driverpakke for alle nVidia skjermkort f.eks.) - OpenGL blir emulert gjennom Direct3D hvis du bruker fancy GUI (3D kortet) - DirectSound blir software, i praksis betyr dette at spill som brukte DirectSound ikke lenger vil støtte EAX, og muligens heller ikke bli surround. Spill/programmer som bruker OpenAL vil fungere som før. Dette er en litt uheldig kombinasjon, siden spill som bruker OpenAL ofte også bruke OpenGL (Doom3, Quake4 og andre spill basert på ID sin Doom3 engine) og spill som bruker DirectSound ofte bruker Direct3D, så man kan ikke vinne på en måte. Lenke til kommentar
megaray Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Hei ! Takker for svar ! Jeg spiller ikke spill så det er ingen problem. Det eneste jeg ønsker fra denne pc´en er å kjøre et 64 bits program fortest/best mulig ... eller rettere sagt ... Få mest mulig pc kraft overført til akkurat dette ENE programet. mvh Ray Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 En OEM av Windows XP Professional x64 koster 1.295 kr En OEM versjon av Vista Home Basic 64 koster 839 kr. En OEM versjon av Vista Home Premium 64 koster 1.050 kr. En OEM versjon av Vista Home Business 64 koster 1.295 kr. En OEM versjon av Vista Ultimate 64 koster 1.795 kr komplett.no Etter det jeg har forstått, er Vista ganske ustabilt enda, men hvis du ikke tror det er noe problem, kan du jo velge Vista (de koster jo det samme) Lenke til kommentar
Yama Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Når det gjelder OEM så har det i utgangspunktet vært at man kan skifte ut HW, men at det er en grense siden OEM lisensen har blit bundet til den ene konfigurasjonen. Men ble fortalt på PCutstyr at MS ikke er så firkanta lenger. så hvis man sier til MS så ordner de seg, hvis man feks skal bytte hovedkort... Men man kan feks bytte skjermkort og legge til mer RAM uten at dette skal være nødvendig... dette er hvertfall det jeg har blitt fortalt... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Windows bruker 2-4 komponenter i PC-en til å bestemme om det er samme PC-en eller ikke, hvis du bytter ut for mange, kan det hende du får problemer. OEM versjonen er ikke mer bundet en fullversjonen, forskjellen er at du ikke har rett til support fra MS, og at du ikke får noen fancy boks. Men du får er frihet med en fullversjon, Særlig hvis du formaterer mye, eller bytter ut mye hardware. Men det skal ikke være nødvendig å formatere en eneste gang, denne prosedyren er måten late folk løser problemer på (brute force) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå