Gå til innhold

Tråden for tedrikkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du liker Earl Grey med melk, prøv English breakfast med melk. Enda bedre :)

8666563[/snapback]

Takk for tipset, skal prøve det!! :)

 

Aidskake: Er helt eng med deg, Lipton smaker kunstig. Har ikke smakt den som det var bildet av, men tror ikke jeg gidder å kjøpe den ...

Lenke til kommentar

Kommer med litt fakta

 

Hvit te!

 

*Hvit te er omtrent ubehandlet (kun høstet og tørket).

*Den har en fin, subtil smak.

*Den inneholder svært lite koffein.

*Hvit te er generelt den tetypen som inneholder flest antioksidanter.

 

Sort te

 

*Den mest utbredte i den vestlige verden.

*Brukes som i teer som “English breakfast tea” og “Earl Grey”.

*Sort te er en fullt oksidert te.

*Kraftig, og fyldig smak

 

Oolongte

 

*Oolong er en tekvalitet som er lite utbredt i Norge.

*Dette er en mellomting mellom grønn og sort te.

*Dette er teer som har ofte har en dyp, kompleks smak – og en fruktig aroma. *Ooolong kan komme både som lange, tynne blader eller rullet til en tette kuler. *Oolong te er sannsynligvis den tetypen med størst spekter av kvaliteter og priser. *Nylig ble ett eneste gram Tie Guan Yin oolong solgt for over 100.000 norske kroner.

 

Pu-erh

 

*Pu erh er en kinesisk tekvalitet

*Den finnes både som løse blader, og presset sammen i kaker eller nøster.

*mikroorganismer frambringer den spesielle smaken.

*Dette er kraftige teer,som gjerne har et visst behagelig jordpreg og søtlig ettersmak

*Sies å være teens utgave av blåskimmelost.

*Enkelte pu-erh kan faktisk være lagret opp mot seksti år!

*gamle pu-erh kaker omsettes i Asia for titusenvis av kroner.

 

ABC Matoppskrifter

Lenke til kommentar

Er det andre enn meg som syntes at de fleste lipton-teene smaker helt forkastelig?

 

Personlig syns jeg at Twinnings er ledende på te, Earl Grey, English Breakfeast og ikke minst Prince of Wales er helt geniale!

 

Prince of Wales er ikke like lett å få tak i, men de har den stort sett på store matbutikker med godt utvalg, den anbefalles på det sterkeste!

197px_pimg_Twinings_ST_PrinceOfWales_25B.jpg

 

Har ikke drukket så mye te i det siste, men drakk ekstremt mye før. blitt mer kaffe egentlig, vet ikke hvorfor. Te er utrolig godt da:)

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

pc^2004. Er ganske enig med deg der. De fleste lipton teene er ikke bra. Men i det siste har de faktisk kommet med et par frukt-teer samt en hvit te som er ganske så bra, så jeg ville ikke forkastet dem helt.

 

Min personlige favoritt av "butikk-teene" er English Breakfast. Men diverse te i løsvekt (og særlig typer som ikke finnes her i Norge) er klart best.

 

Forøvrig var jeg på kinesisk restaurant for et par dager siden, og til desert bestillte jeg te. Han spurte om jeg ville ha lipton, eller kinesisk te. Og jeg sa kinesisk, selvfølgelig. Man går ikke på kinesisk restaurant og drikker lipton ;-)

Teen jeg fikk var svært uvanlig, men faktisk sinnsykt god. Den luktet sterkt av blomster (Husker ikke hva de heter på norsk, men de heter lilac på Engelsk). Og smaken var en mye rundere og mildere versjon av lukten. Var rett og slett en fantastisk te. Skulle gjerne likt å visst hva det var, men dum som jeg var tenkte jeg ikke på å spørre kelneren.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Ekte grønn te er ganske artig, jeg var i kina for 5 år siden, og der ble det alltid servert ekte grønn te før maten. Det smakte ikke så gæærnt, men syns det var litt for svak smak i teen

8698147[/snapback]

Hvis jeg drikke grønn te skal jeg få tak i dette fra andre land. Har hørt at den grønne teen i Norge ofte er gammel eller gått ut på dato.

 

Det er også verdt å nevne frisk grønn te av høy kvalitet er veldig annerledes enn det som man vanligvis får tak i på det norske markedet. I Norge er det vanlig å selge te som er flere år gammel, og “gått ut på dato”. I tillegg har det ikke vært fokusert på grønn te noe særlig i Norge. Vi pleier å si at “har du prøvd grønn te i Norge, har du ikke prøvd grønn te”.

 

ABC matoppskrifter

Lenke til kommentar

Pc^2004: Helt enig med deg! Her hos meg går det stort sett i kun Twinings, og har ikke skiftet min Earl Grey-boks enda siden jeg ikke har har blitt ferdig. Takk for tipset om Prince of Wales, den har jeg faktisk verken sett eller smakt! :)

 

En filmkveld med en god, stor og varm kopp te er ikke å forrakte. ;)

Lenke til kommentar

Legenden om da keiseren oppdaget teen

 

Keiseren var meget opptatt av hygiene. Derfor kokte han alltid vannet før han drakk det. En dag da han satt ved bålet med en krukke kokvarmt vann foran seg, lot en mild bris blader fra en vill tebusk drysse mykt ned på det dampende vannet. Etter en liten stund steg en deilig aroma opp fra krukken. Keiseren var nyfiken - og smakte på brygget. Han følte seg oppkvikket og frisk etter å ha drukket det.

 

Urtete - hva hjelper den mot?

 

* Neslete lindrer revmatiske smerter.

* Fennikel renser blodet.

* Timian og kanel er bra mot forkjølelse og hoste.

* Peppermynte er forfriskende, og hjelper mot hodepine og magetrøbbel.

* Rosmarin hjelper når du er deprimert.

* Nype er rik på C-vitamin.

* Marianøklebånd er god både mot søvnløshet og nervøse lidelser,og er også bra for huden.

* Kamille virker avspennende og er god for magen.

* Valerian er god mot stress, migrene, hjertebank og søvnforstyrrelser.

 

Helse&velvære

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Huff, at jeg ikke har oppdaget denne tråden før nå. Jeg har i flere år blitt hetset (om enn vennligsinnet) på skolen for mitt tekonsum, men nå er vi tedrikkere tydeligvis i ferd med å ta over verden. Bra!

 

Spar penga dine. Når det gjelder pose-te, er Delimah og London Fruit & Herb Company sakene sine.

Men te i løsvekt er best any day.

8667272[/snapback]

Denne støttes fullt og helt. Dilmah er knall, og sekunder før jeg fant denne tråden, drakk jeg siste slurk av en kopp Dilmah jordbærte. I starten hadde nærmeste Coop Mega kun English Afternoon og Earl Grey å by på fra Dilmah, men etter hvert har de fått inn både grønn te med sitron og flere andre fruktige varianter. Faktisk har det nå kommet dithen at Dilmah for mitt vedkommende kan erstatte alt som Twinings og Lipton tidligere var eneste tilbydere av, og det er bra.

 

Dilmah har jo dessuten et visst fokus på etisk handel - mer penger tilbake til tebøndene på Sri Lanka. Det avgjørende for mitt tevalg er smaken, men den blir jo enda bedre når jeg vet dette. :)

 

The Ethical Tea - om Dilmahs etiske tilsnitt.

Lenke til kommentar

Dilmah har jeg faktisk aldri hørt om :hmm: . Har litt sansen for kinesisk te jeg da. Slike knopper/kuler.

 

Fairy peach

 

Førsteklasses te av de første skuddene som kommer på treet om våren. Håndlaget med en spesiell teknikk fra Kina. Dette er tehusets visuelle favoritt, og den egner seg også sammen med andre av våre teer, som for eksempel King Flower som forsterker jasminsmaken. Til en kopp brukes en kule og du kan helle vann over den flere ganger. 75g te pr. pakke.

 

Tehuset :)

Lenke til kommentar

Jeg var på danskebåten i helgen og drakk Pickwicks mango-te. Jeg er ofte skeptisk til frukt-teer, fordi de, som det nevnes, ofte smaker sterkt parfymerte. Men denne var faktisk god (med to suketter - holder fortsatt på med nedtrappingen av sukker i te).

 

Noen som vet om man får kjøpt Pickwick-te i Norge (Oslo-området)??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når jeg først skal lage te, synes jeg det er best å koke opp vann og trekke te i løsvekt. Hvis noen har mulighet, anbefaler jeg sterkt å gå på en orientalsk butikk og kjøpe te der. Mange mye smaksopplevelser og impulser. :)

 

Når jeg ikke har noe annet en teposer, så går det som regel i Earl Grey tea. Litt kjedelig, men ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...