Gå til innhold

Tråden for tedrikkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat som det er "STOOOOOR FORSKJELL" på en rekke kaffebønner. Men egentlig har mange for dårlig trent smak og mangel på brukbar palett til å merke det.

:dremel:

Dette er et perfekt eksempel på logikken din. Selv om du kanskje var sarkastisk, så innrømmer du nå faktisk at disse smaksnyansene ikke kan merkes av alle. Og det er den samme logikken du bruker for å kjøpe det dyreste du kan få tak i hver gang. Men du nekter å innrømme at "helt vanlig" kaffe og te er bra, selv om dette i virkeligheten holder for de fleste.

 

Når det gjelder min egen smaksferdighet, så vil jeg tørre å påstå at den er både trent og over gjennomsnittet. Jeg har drukket både te og kaffe i ti år, og prøvd alt fra det beste du får tak i, og til det verste. Og jeg står fast ved at det dyreste ikke nødvendigvis er best.

 

Det gjelder for kaffe og te, like så godt som det gjelder for rødvin. Jeg er ingen vinsmaker. Men har pratet med flere særinteresserte vindrikkere/smakere som sier at det er lite å vinne på å gå opp fra 300 kroner flaska til for eksempel 1500 per flaske. Å betale så mye er jåleri. Og det sammme sier jeg om å betale 150 kroner for kun 250 gram kaffebønner. Eller 100 kroner for ett hektogram te.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Dette er et perfekt eksempel på logikken din. Selv om du kanskje var sarkastisk, så innrømmer du nå faktisk at disse smaksnyansene ikke kan merkes av alle. Og det er den samme logikken du bruker for å kjøpe det dyreste du kan få tak i hver gang. Men du nekter å innrømme at "helt vanlig" kaffe og te er bra, selv om dette i virkeligheten holder for de fleste.

 

Når det gjelder min egen smaksferdighet, så vil jeg tørre å påstå at den er både trent og over gjennomsnittet. Jeg har drukket både te og kaffe i ti år, og prøvd alt fra det beste du får tak i, og til det verste. Og jeg står fast ved at det dyreste ikke nødvendigvis er best.

 

Det gjelder for kaffe og te, like så godt som det gjelder for rødvin. Jeg er ingen vinsmaker. Men har pratet med flere særinteresserte vindrikkere/smakere som sier at det er lite å vinne på å gå opp fra 300 kroner flaska til for eksempel 1500 per flaske. Å betale så mye er jåleri. Og det sammme sier jeg om å betale 150 kroner for kun 250 gram kaffebønner. Eller 100 kroner for ett hektogram te.

Sarkasme gjør seg svært dårlig på internett, derfor skriver jeg som regel det jeg mener. Det gjorde jeg også i forrige innlegg.

 

Egentlig er vi ganske enige, men for meg virker det som om at du har noe i mot at andre har en annen smak enn deg. Jeg har aldri sagt at jeg ikke syns "vanlig" kaffe og te er bra nok. Selv drikker jeg så mye kaffe at jeg ikke har råd eller tid til å være kresen. "Kaffe er kaffe" er så og si mantraet mitt. Jeg mener at hvis en ikke er kresen og syns noe er for dyrt; ikke kjøp det!

 

Men jeg syns man er feig om man aldri ønsker å utvikle smaken sin ved å prøve varer andre sier er bedre. Om det er vin, øl, kaffe, te eller annen drikke er irrelevant. Kan være mat og.

 

Jeg sier ikke at for eks. Tepalasset ikke er kritikkverdig, men butikker som driver med spesialvarer vil alltid belønne kvalitet med høyere pris. Særlig i 2012 hvor det er så mye fokus på etisk handel.

 

Jeg har smakt dyre kaffe og te som jeg ikke har likt, og jeg kjøper sjeldent et produkt bare fordi det er dyrt. Kjøper jeg en dyr kaffe for eks. er det fordi jeg har smakt den før og syns den er god, eller fordi jeg aldri har smakt den - hvilket ofte er tilfelle da det er få kaffe som ikke forandrer seg fra innhøsting til innhøsting. (Teproduksjon kan jeg ikke nok om, så må bruke kaffeeksempelet) Selv om jeg ikke syns for eksempel REcreio fra Kaffebrenneriet var spesielt god, kan jeg akseptere den høye prisen fordi jeg vet at bonden har gjort alt riktig for å lage en god kaffe og at den sikkert er det - den bare passer ikke min subjektive smak.

 

Noen liker laks - andre ikke!

 

For å oppsumere: Hvis du som kjøper ikke merker noe forskjell fra produkt til produkt - kjøp det billigste, men det betyr ikke at det ikke er en forskjell.

Lenke til kommentar
Egentlig er vi ganske enige, men for meg virker det som om at du har noe i mot at andre har en annen smak enn deg. Jeg har aldri sagt at jeg ikke syns "vanlig" kaffe og te er bra nok. Selv drikker jeg så mye kaffe at jeg ikke har råd eller tid til å være kresen. "Kaffe er kaffe" er så og si mantraet mitt. Jeg mener at hvis en ikke er kresen og syns noe er for dyrt; ikke kjøp det!

 

Neida har ingenting mot annen smak. Og vi ser ut til være enige ja. Men det eneste jeg tørr påstå, er at de ørsmå nyansene mellom god og akseptabel kaffe, og luksuskaffe, ikke er betydelige nok til å slå fast en soleklar vinner.

 

Det er masse dårlig te der ute. Og jeg har som tommelfingerregel lært å ungå posete. Jeg kjøper ikke det billigste, og ikke den nest billigste. Men gjerne den som skiller seg ut som det beste alternativet i nettopp en dagligvarebutikk. Men denne vil allikevel blekne i pris i forhold til en spesialistforretning.

 

La meg forklare et praktisk eksempel. Jeg liker jasminte, og fikk virkelig øynene opp for det i Kina. Der kjøpte jeg håndlaget jasmin-blomsteknoll-te, i en butikk bak keiserpalasset i den forbudte by, som spesialiserte seg på te. Den varte lenge, og var utrolig god.

 

Når den var tom, kjøpte jeg mer jasminte på Asia Supermarked i Trondheimsveien, hvor de har i hvert fall 10 forskjellige jasmintevarianter. Den var bitter og tørr i smaken, og rett og slett ikke god. Den var også "helt vanlig", prismessig, produktmessig osv. Senere returnerte jeg til butikken, og kjøpte den beste jasminteen de hadde, i en flott tinnboks, med vakumforseglet te, og to lokk oppå hverandre. Og dette var rundt 300 gram te, til kun 40 kroner. Den smakte like bra som den jasminteen jeg kjøpte i Kina.

 

Den eneste fordelen de blomsteknollene hadde, var at de var fine å se på i en gjennomsiktig tekanne.

Lenke til kommentar

Om du bruker løs te , skal du bruke 4-5 TS pr liter , men selvfølgelig det går etter smak og behag.

 

Var innom den lokal kaffe og te sjappa tidligere i uka. Kjøpte meg en te som heter Sencha Chai , inneholder grønn te , chai urter , mint , ingefær , pepper og kanel :)

 

Fantastisk god te ! Lar den trekke i 3-4 minutter og en bitteliten dæsj sukker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Fryktelig lenge siden det har vært noe aktivitet her, har alle sluttet å drikke te?

 

Har nettopp lagd meg en kopp med grønn te med sitron og ingefær - en overraskende god kombinasjon. Merker dog at jeg går mer og mer mot en god og krydret Rooibush nå som høsten gjør sitt inntog, og kjøpte en fantastisk god krydderte i saluhallen i Stockholm. Den har kanel, kardemomme, ingefær, nellik og noe pepper. Det er den typen te som kurerer en forkjølelse bare ved å lukte på den, omtrent. Herlig te nå som høsten kommer.

 

Hva drikker dere for tiden?

Lenke til kommentar

I all hovedsak drikker jeg te i løsvekt, men blir en del teposer på skolen. Blir i overkant mye gris å ta med seg teklype og løs-te på skolen.

Ihvertfall, hvilken pose-te er god? Er i hovedsak åpen for det aller meste, men Earl Grey et al blir litt tamt - litt mer spennende smaker er å foretrekke. Til etterretning har jeg kjøpt noe av Twinnings Voyage-serie, så kan gjerne utvide horisonten utover dette. De blir også litt spesielle - merker at 25 poser med indisk goa med appelsinsmak kommer til å ta lang tid å komme gjennom. :p

 

Hvilke merker/butikker har teposer som smaker godt?

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å kjøpe tomme teposer? S&H er importør av én type, så det skal være mulig å kjøpe det hos Kaffebrenneriet og Stockfleths i hvert fall. Er ganske sikker på at Le Palais des Thés også selger det.

 

EDIT: For eksempel disse:

http://www.palaisdesthes.com/en/pack-of-100-xs-individual-tea-filters.html

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...