Gå til innhold

Tråden for tedrikkere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe. Men det er nesten mer grøss og gulp over de som ikke bruker sukker i det hele tatt i teen. Ville vel ikke drukket brus uten sukker eller søtningstoffer heller? :p

Tja, man blir vant til det. Drikker du kaffe, da? Der er det sukker-entusiastene som er i mindretall, ihvertfall i Norge, hvor de fleste drikker den svart. Selv har jeg ikke brukt sukker i te på mange år nå, og da jeg sist prøvde dette for ca. et og et halvt år siden, syntes jeg det var utrolig kvalmt, og klarte ikke å drikke opp.

Enkelte mener jo at man kjenner selve "te-smaken" bedre uten sukker, men jeg vet ikke helt, jeg? Det kommer jo an på om det er smaken av te, eller smaken av te med sukker, man er ute etter. Men at det er sunnere å kutte ned på sukkeret er det vel ikke så mye uenighet om.

Lenke til kommentar
Seks skjeer sukker er alt for mye. Det er ikke engang mulig å løse opp så mye sukker i teen.
haha, om du ikke klarer å løse opp seks teskjeer med sukker i en kopp te, så vil jeg anta at du er tilbakestående eller noe lignende
Lenke til kommentar
Hehe. Men det er nesten mer grøss og gulp over de som ikke bruker sukker i det hele tatt i teen. Ville vel ikke drukket brus uten sukker eller søtningstoffer heller? :p

Tja, man blir vant til det. Drikker du kaffe, da? Der er det sukker-entusiastene som er i mindretall, ihvertfall i Norge, hvor de fleste drikker den svart. Selv har jeg ikke brukt sukker i te på mange år nå, og da jeg sist prøvde dette for ca. et og et halvt år siden, syntes jeg det var utrolig kvalmt, og klarte ikke å drikke opp.

Enkelte mener jo at man kjenner selve "te-smaken" bedre uten sukker, men jeg vet ikke helt, jeg? Det kommer jo an på om det er smaken av te, eller smaken av te med sukker, man er ute etter. Men at det er sunnere å kutte ned på sukkeret er det vel ikke så mye uenighet om.

Drikker ikke kaffe, men det er vel som du sier at man blir vant til å drikke teen uten sukker. Men da igjen så er smaken av te med sukker såpass god, at jeg helst ikke vil gi slipp på den og drikke mindre god te, bare for å bli vant til den. :p

Lenke til kommentar

En teskje sukker er ca. 4 gram, dvs. at 6 teskjeer er 24 gram. En kopp er te er ca. 1,5 til 2 dl, dvs. 150 til 200 gram uten sukker og te. Det er ca. 20 % sukker.

Jeg prøvde å finne en tabell som viste likevektspunktet mellom sukker og vann i forhold til temperatur som ville vise at dette krevde en høy temperatur, men det var ikke tilfellet. En kan vist løse så mye som 2 kg sukker i en kg vann.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal ha sukker i teen, så må det være sukker av kvaliet. Og selvfølgelig en begrenset mengde. Anyways, slenger opp en fin oppskift her.

Afternoon tea og scones

Dette trenger du:

300 g hvetemel

2 egg

60 g sukker

80 g smør

2 ts bakepulver

1 1/4 dl melk

Dette gjør du:

Pisk sammen 2 egg (spar litt av egget til å pensle med før steking). Bland med melken og hvetemelet. Bland og kjevl ut til en flat kake på ca 2 cm og trykk ut små rundinger med et glass.

Pensle med egg og strø på (hvis du vil) med perlesukker eller vanlig sukker.

Stek på ca. 220 grader i omtrent 15 minutter.

Serveres med marmelade og te med melk

Lenke til kommentar
Drikker ikke kaffe, men det er vel som du sier at man blir vant til å drikke teen uten sukker. Men da igjen så er smaken av te med sukker såpass god, at jeg helst ikke vil gi slipp på den og drikke mindre god te, bare for å bli vant til den. :p

Hehe, når du er blitt vant til sukkerfri te, så synes du jo selvsagt at det er best. Men igjen - dette handler jo om hva man er ute etter. Jeg er nå fornøyd med sukkerfri te, ihvertfall. Det er ikke slik at jeg savner tiden da jeg syntes det var godt med sukker i teen, liksom. :p

Loveless: Hva menes med "sukker av kvalitet"?

Lenke til kommentar
Du kan prøve Twinings' Voyage. Det er to forskjellige - Brazilian Baía og Indian Chai. Begge er gode, men Brazilian Baía er min favoritt.

Verdt et forsøk, de har kraftig og god smak, og sannsynligvis klarer du deg uten sukker i de.

Sitter og koser meg med Baia'n nå. :) Prøvde først uten sukker, og det var godt men så prøvde jeg med og da var det ingen vei tilbake :p Er jo bare snakk om 1-2 sjeer så tror ikke jeg tar så store skader av det. Spiser dessuten ikke snop, så jeg må ha ett eller annet for å holde blodsukkeret oppe.

Men uansett, takk for tipset :thumbup:

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oooh. Te er digg! Sitter for øyeblikket å nyter en kopp Earl grey uten sukker :D Det høres kanskje rart ut, men har vent meg til å drikke te uten sukker nå. Det er mye sunnere og faktisk like digg.

Henrik C har en jævlig kul avatar btw. Pell deg i avatar-vurderings-tråden mann!

Endret av Addan
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å drikke te uten sukker.. det smaker jo bare varmt vann med en bitteliten ettersmak av svak te. Te lukter bedre og fyldigere enn det smaker. Og ikke skjønner jeg hvordan sukketter gjør ting bedre heller, det er jo den verste kombinasjonen synes jeg..

Skal jeg først drikke te, ja da må jeg ha masse sukker oppi, først da er det godt.. men altfor usunt til at jeg vil drikke det :p

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å drikke te uten sukker.. det smaker jo bare varmt vann med en bitteliten ettersmak av svak te. Te lukter bedre og fyldigere enn det smaker. Og ikke skjønner jeg hvordan sukketter gjør ting bedre heller, det er jo den verste kombinasjonen synes jeg..

Skal jeg først drikke te, ja da må jeg ha masse sukker oppi, først da er det godt.. men altfor usunt til at jeg vil drikke det :p

Hvis du trekker teen tilstrekkelig lenge (3 til 5 min) er smaken absolutt ikke svak.

Lenke til kommentar

Og trekker man teen for lenge kan den lett få en besk smak. :)

Et hint av luksus

En tepose er ikke lenger trendy nok for oslofolk. Nå skal teen trekkes på ekte britisk vis og konseptet heter afternoon tea.

Afternoon tea

Britisk tradisjon som ble startet av hertuginnen av Bedford på 1830-tallet. En gang for lenge, lenge siden satt hertuginnen av Bedford og følte seg litt sulten før middag. Hun ba butleren bringe henne litt te, brød og smør. Damen begynte så å invitere gode venner over på en kopp te. Dette ble fort en trend og utviklet seg til den erkebritiske tradisjonen afternoon tea.

Nå slipper du å dra til London for å få en god kopp te og små delikate sandwich med agurksalat. Du får det midt i Oslo - nærmere bestemt på Frogner.

Tea-Time

Frognerveien 22

tlf: 22 44 14 44

Tips oss:

Tlf 22 86 30 00

www.tea-time.no

Åpningstider: Man-fre: 09 til 17. Lør: 10-18. Søn: 12-18

Afternoon tea: Serveres fra kl 12.00 til kl 17.00 på hver søndag. Utvidet tilbud på lørdager i desember. Det anbefales å bestille bord!

Servering: I ukedagene serveres enklere retter som speltpizza, sandwicher og kaker.

Utvalg: Fører rundt 150 forskjellige tesorter som kan kjøpes i løs vekt eller som takeaway. Selger også tilbehør til te som kanner, tekopper og forskjellige typer tesiler.

Te-salongen heter Tea-Time, og her er det ikke en kaffemaskin å oppdrive.

Det er visse elementer som skal være på plass når man skal innta afternoon tea. Maten skal for eksempel serveres på et fat med tre etasjer og små sandwicher med den klassiske agurksalaten hører med. I midten bys det på scones med krem og syltetøy, og øverst ligger fristende småkaker.

Fatet består av:

1. etasje: Små fingersandwich uten skorpe med blant annet agurksalat, paté, laks, egg og skinke.

2. etasje: scones servert med krem og syltetøy

3. etasje: små søtlige kaker

Afternoon tea er et ritual som tillater folk å ta seg et lite avbrekk, til å ta seg god tid og kose seg med venner over litt mat og nyte te med smaker de kanskje ikke har prøvd før.

Te-salonger i Oslo:

Den franske sal, Salon de Thé

Nasjonalgalleriet, Universitetsgaten 13

Tlf: 22 20 04 04

Åpningstider: Samme som museet, stengt mandag

Te: Serverer te i kanner på 0,5 eller 1.liter. Har en rekke tetyper å velge mellom, blant annet Darjeeling Tigerhill, Jasmin Tai Long Zhu, Green Monkey

Meny: Tetallerken som består av scones, marmelade, konfekt, tekanne og pate de fruit.

Serverer også kaffe og ekte sjokolade, samt lette lunsjretter og kaker

Cafe Christiania

Nedre Vollgt. 19, inngang fra Stortingsgaten

Tlf: 22 01 05 10

www.cafechristiania.no

Tetyper: English breakfast, Earl Grey, Lady Grey, Prince of Wales, Darjeeling, grønn te, vanilje og fersk mint te

Meny: Små sandwicher med blant annet den klassiske agurksalaten, rosinscones med syltetøy og krem, pluss kaker og et utvalg av Afternoon Tea Petite Fours.

Tea Lounge

Thorvald Meyers gate 33 B

www.tealounge.no

Tetyper: Stor og rikholdig temeny.

Sort te: ceylon, Assam, Sikkim, Darjeeling, Lapsang souchong

Sort te med tilsatt smak: Fersken, bringebær, jordbær, kinesisk rose, mango

Spesialblandinger: Chai, dang quai tea for damer, Ginseng tea for menn,

Frukt-te: Caiphrina, Pina Colada, Fruit cocktail cream, Bali night

Noen Linker

The Boston Tea Party

Tehuset

(Beklager, dette ble litt langt, hehe.)

Endret av Loveless
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...