Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Tenkte jeg skulle lage meg en subkasse til stua, jeg har 2 stk 12" men kan lite om kassebygging, noen som har forslag til kassetype? Den trenger ikke være fin da den blir gjemt. Elementene mine har følgende data: Føls: 93 dB, Frekv.omr. 22-2000 Hz, Imp: 8 Ohm, Anbef.delefrekv. <500Hz, Qts 0.45, Vas 120 liter, Fs 32 Hz, Ytterm 318 mm, Baff.hull 277 mm, dybde 114 mm. Eller finnes det en kalkulator for slikt? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 finnes kalkulatorer, men dette er mer som magi, en må prøve seg litt fram med forskjellig volum og dempemateriale for å få det perfekt. jeg bygde en kasse som er nesten identisk Brontes fra dynabel (bare litt større for mer volum), men dette er en lukket kasse. http://www.mamut.com/dynabel/subdet89.htm du finner kasse tegninga til denne og noen andre nederst på siden er veldig fornøyd med kassa http://vingtor.kicks-ass.org/gallery.php?g...llery%2Fdiy-sub google etter WinISD så finner du et program som kan brukes til å simulere en del (jblspkrshp.zip kan også være en mulighet, men vet ikke om det programmet er gratis eller ikke) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Det er ikke bare-bare å bygge subb, det er en mengde parametrer som skal tas i betrakting. Det lar seg ikke gjøres sånn uten videre å forklare kort å greit om hvordan du skal gå frem. Her følger en link til et gratisprogram der du kan simulere forskjellige konstruksjoner. http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd Siden tilkommer valg av byggematriale osv. Ordinær sponplate 15-20 mm er billig og har lav egenresonans, husk delefilter... Ellers kan jeg rekomentere avforum.no sin DIY (Do It Yourself), avdeling, der kan du få mange tips om selvbygging. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Utrolig proff bygg du hadde der Dr_VingTor. Håper ikke trådstarter har noe i mot at jeg blander meg, men jeg lurer på et par ting om den kassa som det var så mange fine bilder fra. Går det an å si noe litt enkelt hva som er teorien bak den inndelingen i 4? Har du noe dempemateriale i bunnen, kunne ikke se det på bildene? Er det ikke en viss fare for vibrasjonsstøy fra der mangneten ligger inntil inndelingen, eller er det lagt noe i mellom der? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Vell, er ikke noen ekspert men... inndelinga i fire er bare for å gjøre kassa stivere. Det er ikke brukt noen skruer for å holde delene sammen(forutenom elementet og forsterkeren), bare lim . I mellom høytaleren og inndelingen er det 5mm asfaltplate (det var ca 2 mm klaring som ble tettet med denne asfaltplata). kassa er fylt med Acousto-Q dempemateriale Når det gjelder viberasjonsstøy så er det litt vanskelig å avgjøre, for det er mye annet i rommet som begynner å viberere og bråker når jeg skrur volumet opp mot ca 1/2 av max (men det er mer enn høyt nok til normal bruk). Vanligvis har jeg volumet rundt litt under 1/4 av max. Hvis jeg skulle ha gjort noe annerledes ville jeg nå ha satt dobbel plate i toppen og i sidene av kammeret for å få kassa enda sitivere, men det er vanskelig å si noe om dette har noe for seg. Har ikke fått testet suben i et godt miljø enda, men den lever opp til forventningene så langt. En noe kraftigere forsterker til den kunne nok ha vært greit, men det ble fordyrt når jeg bygde den, så det står på ønskelista nå (blir nok et kit, klasse D eller noe) og til slutt: Skal en ha bra lakk på kassa må en sprøytelakere, pensel blir ikke bra... Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 hva koster mdf'en til noe slikt? tenker litt på å bygge sub selv.. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) brukte litt over en plate på kassa mi (kanskje 1 1/3 plate) en plate er ca 1,2 *2,4 m^2, og pris varierer med tykkelse. husker ikke hva det kosta, men trur det var rundt 300-400 kr per plate. http://www.nilssontrelast.no/default.asp?page=336 btw: du vil antagelig trenge noen med en stor sag, jeg fikk hjelp av en bekjent til å kappe på en stor og nøyakig sag (beregnet for slike plater blant annet). Var bare å lime sammen delene. Kan spare deg for mye pussearbeid om du har bra kapping. Endret 5. april 2007 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
okasin Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Vil du ha noe som ikke så mange andre har kan du bygge en horn sub som gir en utrolig bra virkningsgrad og spiller meget linjært over hele bassregistret.. Tegninger kan du få av meg.. Se min hjemmeside for bilder.. http://okasin.de/prosje.htm Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Tenkte jeg skulle lage meg en subkasse til stua, jeg har 2 stk 12" men kan lite om kassebygging, noen som har forslag til kassetype? Den trenger ikke være fin da den blir gjemt. Elementene mine har følgende data: Føls: 93 dB, Frekv.omr. 22-2000 Hz, Imp: 8 Ohm, Anbef.delefrekv. <500Hz, Qts 0.45, Vas 120 liter, Fs 32 Hz, Ytterm 318 mm, Baff.hull 277 mm, dybde 114 mm. Eller finnes det en kalkulator for slikt? 8305591[/snapback] Har ikke literaturen foran meg for øyeblikket, men med en Q på 0,45 ser det ut som du burde bruke en trykkkammer løsning. Kan se om jeg kan finne fram bibelen i løpet av helga kunne hvert morsomt med litt høyttaler beregning igjen, begyner å bli mange år siden sist. Har du mer data på elementet(xmax), aktiv eller pasiv deling, delefrekvens. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Tenkte jeg skulle lage meg en subkasse til stua, jeg har 2 stk 12" men kan lite om kassebygging, noen som har forslag til kassetype? Den trenger ikke være fin da den blir gjemt. Elementene mine har følgende data: Føls: 93 dB, Frekv.omr. 22-2000 Hz, Imp: 8 Ohm, Anbef.delefrekv. <500Hz, Qts 0.45, Vas 120 liter, Fs 32 Hz, Ytterm 318 mm, Baff.hull 277 mm, dybde 114 mm. Eller finnes det en kalkulator for slikt? 8305591[/snapback] Har ikke literaturen foran meg for øyeblikket, men med en Q på 0,45 ser det ut som du burde bruke en trykkkammer løsning. Kan se om jeg kan finne fram bibelen i løpet av helga kunne hvert morsomt med litt høyttaler beregning igjen, begyner å bli mange år siden sist. Har du mer data på elementet(xmax), aktiv eller pasiv deling, delefrekvens. 8377955[/snapback] Alt jeg har av data er allerede beskrevet, elemetnet er handlet hos ljudia, det er et MGR X12W Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Ljudia har noen kalkulatorer til forskjellige kassetyper. Jeg har brukt denne til en del høyttalere og fått ganske bra resultat. Merk at med noen elementer får man helt syke verdier. Har vært ute for at jeg har fått kasser som skal ha negativt volum o.l. Har forresten bygd høyttalere selv med MGR-X elementer, og de spiller råflott! Edit: På noen av elementene hos Ljudia så står det noen kasseforslaga i PDF-filene man kan laste ned. Endret 14. april 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Ljudia har noen kalkulatorer til forskjellige kassetyper. Jeg har brukt denne til en del høyttalere og fått ganske bra resultat. Merk at med noen elementer får man helt syke verdier. Har vært ute for at jeg har fått kasser som skal ha negativt volum o.l. Har forresten bygd høyttalere selv med MGR-X elementer, og de spiller råflott! Edit: På noen av elementene hos Ljudia så står det noen kasseforslaga i PDF-filene man kan laste ned. 8382863[/snapback] Takker for svar men har lett og finner ikke ut hva Vb og Fb betyr... mulig det er helt opplagt men.. Er DEL antall elementer jeg skal bygge i samme kasse? Tror jeg går for bass refleks kasse Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Vb er volumet. I liter. Fb er avstemningsfrekvensen. Denne bruker du når du skal beregne bassrefleksrøret. del er antall elementer ja. Mange anbefaler å ha hvert element i separat kammer. Kassa blir stivere også da. Endret 16. april 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå