Twingy Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Hei! Lurte på om dere kunne skrive de gamle norske slang ordene dere kan? Og med det mener jeg GAMLE.. Ikke sånt som "schpa cæbe" driten, Syns bare det er morsomt med sånne gamle slang ord F.eks: ** Biff = Stor/sterk Takker (Er ikke heeelt sikker på om jeg postet riktig nå) Endret 3. april 2007 av Twingy Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Hei! Lurte på om dere kunne skrive de gamle norske slang ordene dere kan? Og med det mener jeg GAMLE.. Ikke sånt som "schpa cæbe" driten, Syns bare det er morsomt med sånne gamle slang ord F.eks: ** Biff = Stor/sterk Takker (Er ikke heeelt sikker på om jeg postet riktig nå) 8304802[/snapback] Er det ikke "Saken er biff!" = "Det skal jeg fikse!" Lenke til kommentar
Twingy Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Det kan det helt sikkert også være Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Her har du endel gode gamle slang uttrykk fra Nord-Jæren, med forklaring! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Annige (Han va jysla annige) - Rastløs, trippende, ivrig, utålmodigAnt - (Eg blei ant best på skolen) - Nummer to Aven (Eg e aven på deg) - Misunnelig Baddel - (Det gjekk i baddel for meg) Gå rundt for en Badla - En pakke tobakk Bad`n - Et barn Bajass - En som gjør som han vil Bala - Streve, arbeide med Basjen (Eg hadde ein basjen tur) - Tungt, vanskelig, strevsom Beddo - Politi Beina (Gjørr någen ei beina) - Gjøre noen en tjeneste Belåden (Takk, eg e belåden) - Takk, jeg er forsynt Bevaremegvel - Oi sann, jøss osv... Bibringar - Skjelvinger Bidige (Kver bidige dag) - Hver eneste dag Bigrimme - Stygge Biringe (Eg e biringe i dag) - Jeg føler meg ikke bra i dag Biråden (Fruktå va biråden) - Frukten var råtten tvers igjennom Biske - Bestemt, skarp, flink Bisletud - Sladrehank Blekka - Å slå noen Blaude - Våt Blekka (Eg blekte te ann) - Jeg slo til han Bluring - En knallhard fotball Bløra - Bløt fotball Bom bom - Drops (Av fransk: bonbon) Bova (uttales bovva) - Fise Braffa (Hu va ei braffa) - Hun var et stort kvinnfolk Brekkas - Erigert penis Brese - Skryter Brolt - En hardhendt person Bror te Bølten - Et fantom det henvises til i skyldspørsmål Bussefant - Størknet snue i nesen Bø`en - Et vesen man skremmer små barn med Bølt - Stor, tøff person/penis Bøsen - Nedlatende, overlegen Daiårr - barneslang for pupper Dampervals - dampveivals Dasjen - Trett, svak, elendig De`bitten (Han e kje de`bitten syge) - Han er ikke det spor syk Di syda - tiltale til en negativ innstilt person Dillerina - Å herlighet! Doddis - En person som vil være litt spesiell og fint antrukket Dondra - feit dame Dona - gammelt myntspill Dreda - drittsekk Dredonge - liten gutt/jente Dridas - overstadig beruset Driddlokt - vond lukt Dridla - somle, bruke for lang tid... Dringsa - å henge bak bakpå bil/buss på glatta Dryla - å kline til noe(n) Drøsa - å skravle Drålt - en bæsj/mislikt person Dualigt - voldsomt Dønakke - håpløs person Dånedibbå (Eg fekk dånedibbå) - Jeg ble overgitt, forbauset Ei me alt - 1 pølse i brød med løk, sennep og ketchup Elta - å rulle røyk Fela - være mørkeredd Fesen (Eg va heilt fesen) - Jeg var helt utkjørt, utslått, trett Fine mann - Noe nyere uttrykk, gjerne brukt som ros når noen gjør deg en tjeneste Fjedlå - fjellene Flegra - fnise, le Forveden - nysgjerrig Fydla - en kraftig kveld på byen Fyra - å drikke alkohol/denge til noen Fyra flatt - drikke skikkelig mye/slå hardt Gallå - galleriet på kino Giddå (Eg har kje giddå) - Jeg har ikke lyst til Golrik - bæsj Gottlarina - jøsses Graps - stor person Grops - uvøren person Grævla - veldig Hallt horn me ost, skinka, piffi, varmt - Stavangers nasjonalrett. Uttales i et ord og med stor grad av selvfølgelighet Havranakke - håpløs person Hekkan - rampestreker/mildt banneord Hillevågsskjeva - Et tykt stykke brød Hivings - mindre enn en sneip Hyggstyvlar - Gummistøvler Hyggisar - Gummistøvler Hykkas (Eg tog hykkas på ann) - Jeg satte krokfot på han Inkjevetta (Det va någe inkjevetta) - Det var ingenting, uten betydning Javel - kan egentlig bety hva som helst. Et vanlig hilsningsord i Stavanger. Javel - Ok, hva så? Jordpikk - gulrot Jysla - gyselig, veldig Jåla (Hu va ei rektige jåla) - Hun var en som gjorde seg til, ville være fin Ka då forr - Hvorfor det? Ka då forr kje - Hvorfor ikke det? Ke' u - hva er klokken Kjyddis - kjøttkake Kjyddasar - kjøttkaker Knall - dumming Kneda - klossete person Knega - kose Koffårr - hvorfor Komla - matrett av poteter, mel og kraft Køks`ann - å slappe av Kødda - tullet bare Kødde - bare tulle Køddiss - kondom kossen - hvordan Liga hollen - likeglad Løje - morsomt Løjen - En person kan være "løjen" = morsom... Dvs. "du e løjen du!" Eller "er du løjen?" Dvs. tuller du/er det riktig? Låkkemaen - mann som frister unger med godterier Naglabed - Neglesprett Na-na - ha det Nanna - barneslang for ute Nakke - dust Nase - Nese Nauden - Tåpelig Nigla - å nøle, å bruke lang tid på noe som kan gjøres fort, å somle Nydd - nøtt Nyggel - nøkkel Nøben - Forsiktig, prippen, ømfintlig Pilt - penis, gjerne liten Potla - å fikle, pusle med Pott aleina - Helt alene Radla - snakke, sladre Rauaradl - tullprat, nonsens Rennedredå - Løs mave Ringt - Smaker vondt Rått og råde - alt, rubbel og bit Salikat - wow! Sallan - mildt banneord Sga sei - Brukes når en person blir imponert Skjeva - Et stykke brød Skont - Noe idiotisk, teit, dumt Slaur - ustelt person Slikkepinne - kjærlighet på pinne Snaisen - fin Snirta - å sneie Snob - godteri Snofla - å snuble Soggla - å sikle Spage - blyge , sjenerte, rolige Steps - sneip Ståass - erigert penis Snått - snørr/drittsekk Stikkedåse - fyrstikkeske Syddra - å slakte/knuse (f.eks. lagsport), søppel Tarmunge - frekk unge Ta hengass - henge bakpå biler/busser Tedalokt - tålukt Teder - tær Teser - tøfler Tikken, hålla tikken - leke sisten, barnelek Tòg - tosk Tosjen - tåpelig, dum Trange i nyddå - dum Transla - å slite ut/ødelegge Trave - En utspekulert fyr, rakker Trega - angre Treneva - klosset med hendene Trilta - trille, rulle røyk Tyggi - tyggegummi Udgjort - vanskelig Udkrøben - utspekulert, smart Uhamslige - uordentlig, uformelig Ukjuren - rampete Ussalige - Elendige, bedrøvelige, sykelige Utidige - vemmelig, masete Vannari - uttrykk for å gi blaffen, ikke ta det så tungt Vesalige - betyr ynkelig, liten osv. Vonde mann - Motsatt av "fine mann" Øvejidde - overgitt, oppgitt Åd i håret - Å ha flisete hårtupper Åglå - Ankelen Ålla - Stresse Ånnass - åndsvak, evneveik person Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (...) Køddiss - kondom (...) Tarmunge - frekk unge (...) :!: Disse likte jeg. Lenke til kommentar
Zzmukhan Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 "Røyk" er gammel slang for "sigarett". Faktisk er veldig mange av ordene vi bruker i dagligtalen og som er her vanlige for mange, gammel slang. Men kommer ikke på noen flere akkurat nå Lenke til kommentar
Meits Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Lakris - jente. Uttales "lakkris" som seg hør og bør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå