Gå til innhold

Ulver - albumguide og diskusjon

Cuneax

Hvilket verk av Ulver liker du best?  

115 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Vargnatt
      2
    • Bergtatt
      39
    • Kveldssanger
      8
    • Nattens Madrigal
      10
    • Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell
      14
    • Metamorphosis
      0
    • Perdition City
      23
    • Silence Teaches You How to Sing
      1
    • Silencing the Singing
      0
    • Lychantropen Themes
      1
    • 1993-2003 - 1st Decade in the Machines
      1
    • A Quick Fix of Melancholy
      0
    • Svidd Neger
      1
    • Uno (blant flere artister)
      0
    • Blood Inside
      3
    • Shadows of the Sun
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært fascinert av Ulver siden jeg først hørte om dem. Et band som krysser sjangergrenser så smidig og villig apellerer sterkt til intellektet, og for oss som ikke føler oss spesielt sjangerbundne er dette som å bli klødd på ryggen og få skuldrene massert samtidig.

Problemet slik jeg har erfart det, og dette konstaterer jeg etter lang tids prøvende tilnærming til bandet, er Ulver bare glimtvis oppnår å lage musikk som er noe særlig givende. Nå skal det sies at jeg ikke eier mer enn tre Ulver-abum (Shadows of the Sun, Themes From William Blake's... og Perdition City), men jeg synes alle tre er svake. Themes inneholder maks fire gode låter, Shadows ca. ingen, Perdition City har aldri festet seg nevneverdig godt, så jeg vet ikke helt.

Hva kan så årsaken være til at dette bandet er så høyt elsket av mange? Personlig tror jeg mye av det går nettopp på det at de har gjort så mye forskjellig, de har fått et slags "connoiseur"-stempel mye basert på sine første album innen Black Metal-genren, videre opprettholdt gjennom Garms diverse gjesteroller i Arcturus, Borknagar etc, og bandets eskapader innenfor "lite tilgjengelig", "ikke-kommersiell" musikk. Ulver har på sett og vis blitt uangripelige, men dette er en status som er høyst ufortjent.

Jeg har forsåvidt hørt en del mer av Ulver enn de tre albumene jeg eier på CD, og det skal sies at mye av det jeg har hørt er god musikk. Jeg innbiller meg at Kveldssanger er et eksemplarisk Black Metal-album, basert på at jeg har hørt ca halvparten av det på Youtube, og det jeg har gravd fram av Svidd Neger-soundtracket har vært fascinerende, nydelig musikk. Jeg er derfor langtfra klar til å gi opp Ulver ennå, tross alle skuffelsene.

Lenke til kommentar

Kveldssanger er et klassisk album ikke black metal. Hvis du er ute etter black metal delen av Ulver ville jeg startet med Bergtatt - Et Eeventyr I 5 Capitler. Innbiller meg at det er lettere å sette seg inn i det albumet enn Nattens Madrigal. Godt å høre at du ikke har gitt opp Ulver :)

Lenke til kommentar
Kveldssanger er et klassisk album ikke black metal. Hvis du er ute etter black metal delen av Ulver ville jeg startet med Bergtatt - Et Eeventyr I 5 Capitler. Innbiller meg at det er lettere å sette seg inn i det albumet enn Nattens Madrigal. Godt å høre at du ikke har gitt opp Ulver :)

Jeg mente faktisk Bergtatt, Kveldssanger var en typo :!:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

PRESS RELEASE FROM THE NORWEGIAN FESTIVAL OF LITERATURE FEBRUARY 12 2009

The Norwegian Festival of Literature proudly presents:

ULVER LIVE AT MAIHAUGSALEN, LILLEHAMMER, SATURDAY MAY 30 2009

Once amongst the pioneers of Norwegian black metal, now living legends of dark experimental music, ULVER are today one of Norway's most acclaimed international artists. While remaining something of a secret treasure back home, a long series of strong releases, most recently the album Shadows of the Sun (2007), has earned them a unique status worldwide.

ULVER have since their first album been exclusively a studio band. This being their first live performance in 15 years, the concert at Lillehammer is a historic event.

A statement from the band: Last year Mr. Stig Sæterbakken approached us with an offer to play live at the Norwegian Festival of Literature, and after long consideration we have decided to accept the invitation. We go to the job with great humility and horror. Ulver, Oslo, February 11 2009.

NOTE: Limited number of tickets. Reservation at www.billettservice.no.

ULVER CONTACT

Stig Sæterbakken

[email protected]

+47 41 64 55 37

FESTIVAL CONTACT

Endre Ruset

[email protected]

+47 61 28 89 18

The Maihaugen Concert Hall

The Norwegian Festival of Literature

FY FAEN I HELVETE!

Lenke til kommentar

Det er ting som dette som gjør meg veldig irritert over at jeg har ME. Men det er kanskje 18-års grense uansett?

Jeg har vært fascinert av Ulver siden jeg først hørte om dem. Et band som krysser sjangergrenser så smidig og villig apellerer sterkt til intellektet, og for oss som ikke føler oss spesielt sjangerbundne er dette som å bli klødd på ryggen og få skuldrene massert samtidig.

Problemet slik jeg har erfart det, og dette konstaterer jeg etter lang tids prøvende tilnærming til bandet, er Ulver bare glimtvis oppnår å lage musikk som er noe særlig givende. Nå skal det sies at jeg ikke eier mer enn tre Ulver-abum (Shadows of the Sun, Themes From William Blake's... og Perdition City), men jeg synes alle tre er svake. Themes inneholder maks fire gode låter, Shadows ca. ingen, Perdition City har aldri festet seg nevneverdig godt, så jeg vet ikke helt.

Hva kan så årsaken være til at dette bandet er så høyt elsket av mange? Personlig tror jeg mye av det går nettopp på det at de har gjort så mye forskjellig, de har fått et slags "connoiseur"-stempel mye basert på sine første album innen Black Metal-genren, videre opprettholdt gjennom Garms diverse gjesteroller i Arcturus, Borknagar etc, og bandets eskapader innenfor "lite tilgjengelig", "ikke-kommersiell" musikk. Ulver har på sett og vis blitt uangripelige, men dette er en status som er høyst ufortjent.

Jeg har forsåvidt hørt en del mer av Ulver enn de tre albumene jeg eier på CD, og det skal sies at mye av det jeg har hørt er god musikk. Jeg innbiller meg at Kveldssanger er et eksemplarisk Black Metal-album, basert på at jeg har hørt ca halvparten av det på Youtube, og det jeg har gravd fram av Svidd Neger-soundtracket har vært fascinerende, nydelig musikk. Jeg er derfor langtfra klar til å gi opp Ulver ennå, tross alle skuffelsene.

Vanligvis er jeg enig i det du sier angående musikk, men jeg skjønner ikke at du tror så mange liker Ulver fordi det er "ikke-kommersiell" musikk. Er det sånn at hvis du ikke liker et band, kan ikke andre virkelig like det (de bare hører på det fordi de tror det er lite tilgjengelig)? ;)

Jeg vet jeg siterer et gammelt innlegg nå og at du kan ha forandret mening, men ...

Dette er visst det første innlegget mitt her, selv om jeg har lest gjennom tråden før. Perdition City eller Svidd Neger er nok favorittene mine for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Vanligvis er jeg enig i det du sier angående musikk, men jeg skjønner ikke at du tror så mange liker Ulver fordi det er "ikke-kommersiell" musikk.

Tja, det er mange rare mekanismer ute og går når man bestemmer seg for hva man liker og hva man ikke liker. Nå sa jeg vel heller ikke at de blir godt likte fordi de lager ikke-kommersiell musikk, men jeg tror at de har opparbeidet seg en del (ufortjent?) kudos for sin vilje til å eksperimentere og krysse sjangergrenser, ofte over i mindre kommersielle "status-genrer" (jazz, neoklassisisme). I seg selv er jo det helt i orden, dersom man klarer å produsere kvalitet.

Er det sånn at hvis du ikke liker et band, kan ikke andre virkelig like det (de bare hører på det fordi de tror det er lite tilgjengelig)? ;)

Interessant spørsmål!

Nei, jeg må vel bare akseptere at folk liker musikk jeg ikke liker... dessverre ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Nå nærmer det seg!! Er det flere her som skal?

Gleder meg nå, og er nesten litt rart å tenke på at de virkelig skal spille live.. lurer veldig på hva de kommer til å velge av materiale og hvilke skiver/låter det blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...