Gå til innhold

Ulver - albumguide og diskusjon


Cuneax

Hvilket verk av Ulver liker du best?  

115 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Vargnatt
      2
    • Bergtatt
      39
    • Kveldssanger
      8
    • Nattens Madrigal
      10
    • Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell
      14
    • Metamorphosis
      0
    • Perdition City
      23
    • Silence Teaches You How to Sing
      1
    • Silencing the Singing
      0
    • Lychantropen Themes
      1
    • 1993-2003 - 1st Decade in the Machines
      1
    • A Quick Fix of Melancholy
      0
    • Svidd Neger
      1
    • Uno (blant flere artister)
      0
    • Blood Inside
      3
    • Shadows of the Sun
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vi noensinne vært uenige om noe?

 

Jeg fjerner avstemningen pga det nye albumet. Kommer kanskje til å sette opp en ny en etter hvert. Her er i alle fall resultatet av den gamle:

 

1993 - Vargnatt [ 0 ] [0.00%]

1994 - Bergtatt - Et Eeventyr i 5 Capitler [ 20 ] [32.79%]

1995 - Kveldssanger [ 9 ] [14.75%]

1996 - Nattens Madrigal - Aatte Hymne til Ulven i Manden [ 8 ] [13.11%]

1998 - Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell [ 7 ] [11.48%]

1999 - Metamorphosis [ 1 ] [1.64%]

2000 - Perdition City - Music to an interior film [ 9 ] [14.75%]

2001 - Silence Teaches You How to Sing [ 0 ] [0.00%]

2001 - Silencing the Singing [ 0 ] [0.00%]

2002 - Lychantropen Themes - Original soundtrack for the short film by Steve Ericsson [ 0 ] [0.00%]

2003 - 1993-2003 - 1st Decade in the Machines [ 0 ] [0.00%]

2003 - A Quick Fix of Melancholy [ 2 ] [3.28%]

2003 - Svidd Neger - Original Soundtrack [ 2 ] [3.28%]

2005 - Blood Inside [ 3 ] [4.92%]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, vi er vel ikke helt på gli når det gjelder andre typer kunst :) Trivialiteter.

 

Jeg har faktisk sittet og oversatt hele Bergtatt til engelsk for utlendinger et par ganger.Den har en sinnssykt herlig historie som funker perfekt med musikken.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jo, sant det med volumet. Jeg synes ofte at det å spille noe lavt er en god test på hvor bra musikken egentlig er, fordi du da ikke får med en del åpenbare positive effekter av høyt lydtrykk (for oss som liker sånt). Det tvinger deg til å høre litt mindre på "den feite gitarsoloen" og høre mer på selve melodiene i musikken. Hørte nylig på den siste til Radiohead på litt lavt volum, og ble litt skremt... men det er en annen diskusjon ;)

 

Uansett, det med lavt volum på Ulver var egentlig mer et uhell, jeg gadd ikke reise meg fra stolen og skru opp i det jeg innså at det var litt i laveste laget.

 

Nei, dette spora jammen av. Beklager. Nå er det helg!

Lenke til kommentar

Jeg kunne i grunn tenke meg det, men ordlyden var så upresis og klossete formulert at jeg valgte å stille vedkommende et spørsmål for at han eller hun kunne gjøre rede for seg. Jeg syns jeg har vært veldig mild med karakterene på Ulvers svartmetallutgivelser, men man skal ikke se bort i fra at karakterene blir justert ned etter hvert (Bergtatt er et kjedelig album, rett og slett). Jeg mener at man gjør en feil ved å kun fokusere på karakterene i albumguiden (skal ikke si det har blitt gjort her, men det er som sagt uklart hva som menes), og heller burde lese det som skrives om selve musikken. Det jeg (en ikke spesielt blodfan av metal) har skrevet om Ulvers tre svartmetallutgivelser, er drøftende nok til å se styrken i det jeg ikke nødvendigvis liker så godt. At die hard-metalfans har er problem med det, kan vitne om den gjengse sjangerindoktrineringen vi ofte har sett eksempler av her på forumet ;)

Lenke til kommentar

cun: Poenget hans er jo at da karakteren din ikke blir mer en en reflesjon av ditt syn på sjangeren black metal og ikke albumene for seg selv. Jeg er forsåvidt litt enig, synes det er litt negativt å annmelde en sjanger en egentlig ikke setter pris på. Hva med å outsource akkurat de?

 

Alle vet jo at en som ikke liker black metal ikke vil like black metal album, dermed er egentlig den personen sin mening om de albumene ikke så veldig interessange. Blir som at en purist Darkthrone anti-pop dude skal annmelde et pop-album. Annmeldelsen vil ikke inneholde noe mer enn hva han synes om pop.

Lenke til kommentar

Tja, jeg liker til en viss grad Nattens Madrigal. Jeg har ikke sagt at jeg ikke liker svartmetall, men derimot at jeg ikke er blodfan. Og er det ikke greit å få andres syn på albumene, selv når de ikke er metalheadz? Så lenge man drøfter og ser ting fra forskjellige perspektiver er dette minst like bra, om ikke bedre enn ubetinget skryt fra sjangerlåste metalltroll. Det finnes også ekstremmetall jeg liker veldig godt, f.eks. Anaal Nathrakh.

Lenke til kommentar

Ord opp, jeg er ikke så flink til å skrive, var det TLZ mente jeg skulle fram til, men altså er enig i at det er mye hugging på den der Ulvehymne plata og at demoen er bare graut.. Men den første plata er jo 8/10. Jeg ar ikke orket og sette meg inn i de nyere albumene, men jeg hører på ambient også, hører egentlig veldig lite på det dere kaller black metal, sjangeren er såpass overanalysert og har veldig mange assosiasjoner med mosere og masse annet søppel at jeg har klart å mislike sjangeren såpass at jeg regner ikke noe av min smak som bm lenger.. blabla er neppe noen som klarer å få noe spess ut av denne posten heller tenker jeg, må vell tydes som hieroglyfer(eller hva det heter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...