Gå til innhold

PCen starter ikke etter overklokking av RAM

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg drev på med å overklokke rammen min, helt til jeg satt på timings den tydligvis ikke likte. Jeg har et Asus P5B HK (se profil).

Ettepå prøver jeg å resette BIOSen ved å gjøre følgende:

1. Tar ut BIOS-batteri.

2. Flytter jumperen i 5-10sec og setter den tilbake.

3. Setter i BIOS batteriet

4. Starter PCen.

Men PCen vil alikevell ikke starte. Eller det vil si, den starter, men viften går på fullt og det kommer ikke noe bilde. Gjør jeg noe feil under reset av BIOS? Andre tips?

mvh

Gordion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke ta ut batteriet OG flytte jumper, enten eller.

Om du går for å ta ut batteriet så vent ca 1 minutt før du setter det på plass igjen.

Om du flytter jumper så gjør det ca 15 sekunder og la batteriet være i (er avhengig av det).

Lenke til kommentar
Du skal ikke ta ut batteriet OG flytte jumper, enten eller.

Om du går for å ta ut batteriet så vent ca 1 minutt før du setter det på plass igjen.

Om du flytter jumper så gjør det ca 15 sekunder og la batteriet være i (er avhengig av det).

8303942[/snapback]

Du virker veldig sikker på dette, så regner med at du kan det. Men jeg gjorde bare slik det stod i "Asus P5B User Guide". Skal prøve det nå, takker!

mattjin: Jeg husket på det ja :)

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg drev på med å overklokke rammen min, helt til jeg satt på timings den tydligvis ikke likte. Jeg har et Asus P5B HK (se profil).

Men PCen vil alikevell ikke starte. Eller det vil si, den starter, men viften går på fullt og det kommer ikke noe bilde. Gjør jeg noe feil under reset av BIOS? Andre tips?

8303846[/snapback]

Har hatt samme opplevelsen. I tillegg til å resette bios (flytte jumper) måtte jeg ta ut minnebrikkene, og sette dem inn igjen. Vet ikke hvorfor problemet oppstår, men det kan skyldes noe statisk som minnebrikkene ikke liker. Etter å ha gjort dette startet maskinen igjen normalt.

Lenke til kommentar

Har foresten hatt ''en del'' mislykkede overklokkingsforsøk på mitt P5B. Har dog aldri vært nødt til å ta ut batteriet.

Når PC'n starter og viftene går på fullt og det ikke kommer noe bilde så napper jeg bare ut ledningen, og når jeg setter inn igjen ledningen og slår på PC'n så får jeg en beskjed som sier'' Overclocking failed bla bla bla'' og jeg kan gå inn i BIOS og endre instillingene.

Lenke til kommentar
Har foresten hatt ''en del'' mislykkede overklokkingsforsøk på mitt P5B. Har dog aldri vært nødt til å ta ut batteriet.

Når PC'n starter og viftene går på fullt og det ikke kommer noe bilde så napper jeg bare ut ledningen, og når jeg setter inn igjen ledningen og slår på PC'n så får jeg en beskjed som sier'' Overclocking failed bla bla bla'' og jeg kan gå inn i BIOS og endre instillingene.

8304027[/snapback]

Snedig. Mitt P5B har det med å bli sånn som det her :roll:

Edit: Har allerede prøvd trikset med å flytte minnebrikkene =/

Edit:

Har hatt samme opplevelsen. I tillegg til å resette bios (flytte jumper) måtte jeg ta ut minnebrikkene, og sette dem inn igjen. Vet ikke hvorfor problemet oppstår, men det kan skyldes noe statisk som minnebrikkene ikke liker. Etter å ha gjort dette startet maskinen igjen normalt.
Med det mener du ta ut minnebrikene å sette dem i de andre sporene også skru på datmaskinen? Eller mener du at jeg skal starte den engang uten? Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Ta ut brikkene, vent 2 minutter og sett dem tilbake der de sto. Evt. statisk strøm som slo ut minnebrikkene er nå forhåpentligvis borte.

8304245[/snapback]

OKei! Så her er det jeg bør gjøre(?):

1. Ta ut strømkontakten

2. Ta ut BIOS-batteri

3. Ta ut minnebrikkene

4. Vent i ca. 2 minutter og sett alt på plass igjen

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd alt som står i den tråden her, men ingenting ser ut til å hjelpe. Jeg tar ut strømmen og BIOS-batteriet i natt så får vi se om det hjelper ;)

Ingen flere triks som kan fungere?

Edit: http://support.asus.com/troubleshooting/tr...SLanguage=en-us

Ironisk nok er det bilde av et Asus P5B ^^

8304416[/snapback]

Nei hvis du har gjort alt som ble foreslått (sitert under) uten at maskinen igjen blir normal så har du svidd noe. Da er det å teste hver enhet. Kanskje du har en kompis som du kan låne deler av mens du tester. Det er svært viktig å være systematisk.

Step1 :

Turn off the system power and unplug the power cord. Remove all PnP cards (Plug and Play) and cables including VGA, IDE, FDD, COM, USB, and external printer cable.

Step2 :

Confirm CPU and DRAM is inserted properly

Step3 :

Cleasr CMOS

(Please refer to motherboard user manual for jumper setting in clearing CMOS)

Step4 :

Plug the VGA card back to the system and also re-connect your monitor, mouse and keyboard. (connect ATX 20Pin cable to the mainboard. P4/K8 system will need to use ATX 12V 4Pin)

Step5 :

Turn on the power and make sure CPU, power supply and CPU fan is functioning.

Lenke til kommentar

Da var jeg inne på PCen :D Løsning var for meg å sette jumperen over på 'clear' og ta ut batteriet hele natta, deretter sette den i. Mulig jeg gjorde noe feil med jumperene, men det har fungert når jeg gjorde nøyaktig det samme før :hmm:

Edit: Vidarmill, jeg mente ikke at jeg skulle gjøre det. Skulle først teste det dere hadde foreslått i tråden her. Men jeg tenkte at jeg uansett skulle vente til i dag med det,

men nå ser det jo ut som jeg slapp det :)

Da var det bare å montere HWen min inn i Lian Li PC6277B kabinettet mitt, som kommer i posten i dag :love:

Endret av Gordion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...