Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor mye strøm kan en bil levere?


Anbefalte innlegg

hvor mye strøm kan et bilbatteri levere når motoren er igang?, jeg tenkte jeg skulle sette inn 2x 10" sub kasse, forsterket, itillegg kommer jeg til å bruke laptoppen min i bilen ved hjelp av en transformator som gjør 12V til 250w, så lurer egenelig på om det er noen ting jeg burde være obs på, når jeg bruker så mye strøm konstant under kjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Du har en meget liten dynamo i din bil.

1,2 og 1,4: 36A/14V/2000 o/min

1,6: 48A/14V/2000 o/min.

1,5D og 1,5TD og 1,7D: 65A/13,5V/3500 o/min.

 

Bruker du mer strøm enn dynamo produserer vil du bli strømløs til slutt. Det er også stor påkjenning på dynamoen din å bruke max av den kapasitet over lengre tid.

Lenke til kommentar

Ekstra batteri utsetter bare utladingen, så lenge du bruker mer strøm en dynamoen genererer, vil batteriet tappes.

 

Du har en tall og/eller benevningsfeil her. Man omdanner ikke spenning til effekt, 12Volt til 250Watt. Om omformeren KAN trekke 250W betyr ikke at den faktisk gjør det. Det samme gjelder sub-forsterkeren din.

 

La oss si de skulle trekke 250W og 500W, i korte tidels intervaler. 750W / 60sek x 10 = 125W gjennomsnittlig. 125W / 12V = 10 Amper.

 

I små øyeblikk vil forsterker og omformer trekke mer enn dynamoen kan lade, og dermed leve av batteriet. Resten av tiden leverer dynamoen nok til både omformer og forsterker, og lader batteriet.

 

En matematisk dokumentert teori fra meg, versogod :)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Ville bare si at det med å ha laptoppen der er ikke så smart, siden vibrasjonene i bilen kan skade hardisken ganske kjapt..

8304709[/snapback]

Der = I bilen?

 

Nå er jo komponentene i bærbare laget for å tåle en del da.

Å ha en laptop i bil skal ikke være noe problem, med midre du har veldig uflaks og har fått "mandags" hardware i bærbaren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...