Viddar Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg har nå overtatt en gammel Hiace, 87 mod, Diesel 4WD. Jeg forstår det sånn at modellbetegnelse skal være 2L og LH5. Vel den har i lang tid hatt problemet med at den ikke lader batteriet, som har måttet lades med ekstern lader. Så hva er problemet. Det siste batteriet er ikke mye over 1 år gammelt, men virker nå kaputt, tar ikke ekstern lading heller. Jeg tenker at dynamoen kan være gåen, men leser så her at da skal heller ikke motoren kunne gå. Men motoren her går som en klokke når bilen først er startet, uansett om det ikke er noe strøm på batteriet og da leser jeg at dynamoen må funke siden den har som jobb å forsyne tennpluggene med strøm. Men all lyd og lys er borte da. Så strøm til slike funksjoner forsynes ikke fra dynamoen direkte, men hentes fra batteriet? Jeg leser at en boks som heter regulator er det sørger for at lading kan skje? Så jeg jeg er egentlig ute etter bekreftelse på min gjetning om at når motoren går fint selv om batteriet er tomt og annet som krever strøm, som lys, er borte så er det bare regulatoren som må byttes.. Og den er vel billig og lett å skaffe? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Det er en diesel og har ikke tenninsanlegg som krever strøm, kun en solenoid som kutter dieselen ved stopp. Hvis alt det elektriske gir seg etter en stund er det åpenbart at den ikke lader. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Regulatoren er lett/billig å skaffe men å bytte den krever litt arbeid, vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren sitter faktisk på utsiden av dynamoen, den må demonteres før du kan bytte regulatoren/børstene. Lenke til kommentar
Viddar Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Det er en diesel og har ikke tenninsanlegg som krever strøm, kun en solenoid som kutter dieselen ved stopp.Hvis alt det elektriske gir seg etter en stund er det åpenbart at den ikke lader. 8303141[/snapback] Bilen har da fire glødeplugger, i det minste, om ikke tennplugger. Krever ikke disse konstant tilførsel av strøm for at motoren skal gå? Jeg skjønner jo at batteriet ikke lades, men håper på at det holder å skifte regulatoren. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Glødepluggene brukes til å forvarme forbrenningskammeret før du skal starte motoren. Dieselen selvantenner når stempelet trykker sammen luft, drivstoffblandingen, så en dieselmotor drives faktisk av tenningsbank. Endret 3. april 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Du kan sikkert holde bare motoren gående med et 5-6 små lommelyktbatteri en stund Lenke til kommentar
Viddar Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Regulatoren er lett/billig å skaffe men å bytte den krever litt arbeid, vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren sitter faktisk på utsiden av dynamoen, den må demonteres før du kan bytte regulatoren/børstene. 8303506[/snapback] Er denne vakumpumpa på noen måte knyttet sammen med/avhengig av at dynamo eller regulator fungerer? Faktisk så virker ikke vakumpumpa, bremsene er veldig tunge før bilen har gått en stund. Kan dette tyde på at det er noen ledning eller kontakt som er dårlig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Vakumpumpa er ikke elektrisk. Har du sjekket at reima er der? Hvis du mangler lading og vakum så lurer jeg på om dynamoen ikke drivest rundt... Vakum pumpa drivest av samme akslig som dynamoen er bygget rundt. Altså samme drivhjul på reima. Endret 3. april 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Viddar Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Vakumpumpa er ikke elektrisk. Har du sjekket at reima er der? Hvis du mangler lading og vakum så lurer jeg på om dynamoen ikke drivest rundt... Vakum pumpa drivest av samme akslig som dynamoen er bygget rundt. Altså samme drivhjul på reima. 8304604[/snapback] Hm interessant. Jeg så nedi der igår for om mulig å finne et nummer til dynamoen, men så jo at det var flere drivreimer, faktisk tre. Glemte å sjekke om de var slakkeeller noe, men tok noen bilder. På det andre bildet ser jo de to tjukkeste reimene skjeve ut, men ikke på det første. Her må nok ting sjekkes nærmere. Endret 4. april 2007 av Viddar Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 De to dobble går til generatoren og driver vifte og vannpumpe. Den enkle drar nok pumpa til servostyringen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Det er nok ett feste på dynamoen din som er ødelagt, noen biler har foringer her, sjekk det. Lenke til kommentar
Viddar Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Det er nok ett feste på dynamoen din som er ødelagt, noen biler har foringer her, sjekk det. 8305443[/snapback] Mulig det. Men jeg sjekket mer idag og kan iallefall fortelle at de to største remmene var ekstremt slakke, kunne muligen ha greid å dra dem ut av sporet om jeg prøvde. Litt sykt å ikke ha oppdaget det før Man kan muligens se det ut av bildet også, at det er "bukler" på remma og at de ikke går ordentlig ned i sporet. Så da er vel saken med ladeproblemene oppklart? Men så er jo spørmålet hvorfor reimene er slakke. Kanskje det har noe med ødelagde foringer på et feste å gjøre. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Hoho! var jo ikke bare litt slakk der nei . Gummien på reimene ser ut til å være helt gåen (sprukket,strukket) og de skulle vært byttet ut for *lenge* siden. Få tak i nye reimer!, de gammle er antageligvis strukket så mye at de ikke kan strammes skikkelig og faren for at de skal smelle av er nok overhengende. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Hvis man ser bort fra de siste opplysningene med slakke reimer, så er alle veldig opptatt av regulatoren, om man ikke får lading. Det kan også være børstene som er slitt. Det er da et vanlig problem. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Det første han uansett burde gjøre er å kjøpe nye reimer å få strammet dem skikkelig, når han har gjort det så kan han måle ladespenningen med et multimeter for å se om dynamoen lader slik den skal, sjansen for at det bare er dårlige reimer er ganske stor når en tar i betraktning hvor slappe/utslitte de er. Lenke til kommentar
Viddar Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Det første han uansett burde gjøre er å kjøpe nye reimer å få strammet dem skikkelig, når han har gjort det så kan han måle ladespenningen med et multimeter for å se om dynamoen lader slik den skal, sjansen for at det bare er dårlige reimer er ganske stor når en tar i betraktning hvor slappe/utslitte de er. 8308354[/snapback] Jeg fikk skiftet reimer idag og kan iallefall fortelle at alle lamper på dashbordet som lyste nå er slukket. Ting ser ut til å være iorden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå