gemmi Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Kjøpte for en tid tilbake en maskin med følgende komponenter: Chieftec kabinett m/340W strømforsyning Hovedkort: MSI KT-3 Ultra ARU m/RAID-kontroller Skjermkort: Creative GeForce Ti4400 Prosessor: XP2000+ 2 stk 256MB PC2700 Ram-brikker IBM 60GB HD OS: WinXP Home Edition Hadde til og begynne med ingen problemer, men etter hvert begynte maskinen å resette seg hele tiden. Installerte XP på ny. Fikk blåskjerm flere ganger under installasjon, men det gikk til slutt. Etter hvert som jeg installerte programmer begynte maskinen å resette seg igjen. Har prøvd å bytte RAM-brikker uten at det hjelper. Andre kort som står i maskinen er et Firewire kort, nettverkskort. Nå sist begynte maskinen å resette seg etter at jeg installerte Quake III. Med en gang jeg skulle til å spille resatte den seg. Installerte XP enda en gang. Nå prøvde jeg å installere NFS Hot Pursuit 2. Maskinen begynner å resette seg igjen. Jeg har jo sett at Microsoft sier at slike resettinger kommer av drivere, men den eneste driveren som ikke er digitalt signert er driveren til lydkortet som er integrert på Hovedkortet (Avance 97 6.1). Jeg finner heller ingen driver til dette som har digital signatur. Har nå installert Win Me for å se om det hjelper. Maskinen resetter seg ikke, men det kommer en del feilmeldinger ved installasjon av f.eks. Microsoft Sidewinder ForceFeedback 2. Er det noen som har lignende erfaringer, og hva kan det eventuelt være? Lenke til kommentar
Lef Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Prøv å "huke bort" restart on system failure (eller noe i den duren) Da får du i alle fall vite hvilken feil du har :smile: Måten du gjør det på er å høyreklikke på My Computer, velg deretter fanen "start up and recovery" Under et av de tre alternativene der, skal du finne den avhukingen for det jeg nevnte ovenfor. (litt dårlig forklaring men jeg sitter ikke foran en Win XP-maskin for øyeblikket) Lykke til ! <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-12-16 12:55 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-12-16 12:56 ] Lenke til kommentar
gemmi Skrevet 17. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2002 Takk for hurtig tilbakemelding. Installerte XP på nytt igjen. Forresten gikk installasjonen av XP helt smertefritt denne gang. Nå har jeg gjort som du sa. Jeg har installert den siste driveren til lydkortet jeg fant. Har ennå ikke installert driveren til skjermkortet, og tror jeg vil vente med det for å se om maskinen holder seg stabil. Kan det være dette som er problemet? I så fall, hva gjør jeg? Maskinen har stått på over natta og lastet ned diverse ting, og overraskelsen var stor da den fremdeles sto og gikk i dag morges. Jeg lagde også en Image av C: ved hjelp av Norton Ghost 2003. Har aldri brukt programmet før. Kan jeg bruke denne Image-fila dersom maskinen skulle begynne å resette seg igjen? Tidligere har jeg prøvd systemgjenopprettingsfunksjonen i XP, men samtlige ganger har maskinen startet opp igjen, og gitt beskjed om at operasjonen mislyktes og at ingen endringer var gjort. Har du prøvd systemgjenoppretting? Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Jeg sliter også med dette. Har en maskin her som jeg prøver å få til å funke normalt. Litt om den: MSI K7T Turbo 2 AMD XP 2100+ 396 MB SDRAM 40 GB Samsung GF4 TI 4600 Win XP Pro Maskinen har restart seg når en prøver å kjøre spill.Har også bare hoppet ut av Internet Explorer. Har formatert 3-4 ganger nå, og siste inst. gikk bra, men det kom feilmeldinger likevel.Problemet kom etter at det ble satt inn en Xp 2100 i den. Det satt en Durun 1200 i den, og da fungerte ting bra. Den fungerte nesten "normalt" fram til jeg skulle teste 3D Mark 2001 SE i den nå. Da restarta den igjen. Noen tips? Kan det være feil på CPU som forårsaker dette? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Quote: Den 2002-12-17 19:14, skrev Joachim:Jeg sliter også med dette. Har en maskin her som jeg prøver å få til å funke normalt.Litt om den:MSI K7T Turbo 2AMD XP 2100+396 MB SDRAM40 GB SamsungGF4 TI 4600Win XP ProMaskinen har restart seg når en prøver å kjøre spill.Har også bare hoppet ut av Internet Explorer.Har formatert 3-4 ganger nå, og siste inst. gikk bra, men det kom feilmeldinger likevel.Problemet kom etter at det ble satt inn en Xp 2100 i den. Det satt en Durun 1200 i den, og da fungerte ting bra.Den fungerte nesten "normalt" fram til jeg skulle teste 3D Mark 2001 SE i den nå. Da restarta den igjen.Noen tips?Kan det være feil på CPU som forårsaker dette? Hvor stor strømforsyning? Maskinen trekker mye mer strøm når den belastes med tung #d grafikk. Du trenger min 350 Watt strømforsyning til ditt system. MVH Øyvind Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Det sitter ei 300w Chieftech strømforsyning i den. Det sitter også en hel haug med vifter i den. Jeg har et lignende oppsett i min egen PC med ei 300w Aopen-strømforsyning og det funker bra, men jeg har kun CPU-vifte og ikke alle de andre. Prøver å koble vekk alle viftene først, så får vi se. Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Vel....nå er alle viftene kobla ut, bortsett fra cpu-vifte. Kjørte 3D Mark i 1280*768 i 32-bit for å presse den litt.(Stabil på 52 grader). Etter 4 "tester" kom bluescreen med meldingen: Page_Fault_In_Nonepaged_Area "Starter dumping av fyskisk minne"..bla,bla,bla... Kom litt lenger nå, men det ser ikke ut som om den makter med 300w power. Da har vi en mulig feilkilde der. Noen som har andre/flere erfaringer? _________________ ASUS A7V-333 IBM 80 GB ,120 GXP AMD Athlon XP 2000+ 256 MB DDR-333/PC2700 AOpen HQ-08,300w POV GF4 TI4200XP Turbo Plextor 12/10/32 11239 i 3D Mark2001 SE [ Denne Melding var redigert av: Joachim på 2002-12-17 19:52 ] Lenke til kommentar
gemmi Skrevet 17. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2002 Kan det være strømforsyningen min også som er for liten? Mitt system: XP2000+ Geforce 4 Ti4400 2x256MB PC2700 RAM 1 stk 60GB IBM HD 1 stk 60GB Samsung HD DVD-spiller CD-Brenner Titan cpu-vifte (Stor) 3 stk kabinettvifter Hvor stor strømforsyning bør jeg ha? Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Hvis du ser på oppsettet mitt, så ser du at jeg har 300w og det fungerer uten problemer. Nå kan det jo være sånn at AOpen kanskje har "kraftigere" 300w strømforsyning enn f.eks Chieftec??? Kanskje du burde koble ut alle "unødvendige" vifter etc. Kanskje du ligger i grenseland? Jeg skal teste i morra med en 350 watt'er, så får vi se.... _________________ ASUS A7V-333 IBM 80 GB ,120 GXP AMD Athlon XP 2000+ 256 MB DDR-333/PC2700 AOpen HQ-08,300w POV GF4 TI4200XP Turbo Plextor 12/10/32 11239 i 3D Mark2001 SE [ Denne Melding var redigert av: Joachim på 2002-12-17 22:01 ] Lenke til kommentar
Maniac Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 hei sann Jeg har det samme problemet. Jeg prøver å spille i ca. 30-40 min, og PCen viser en stygg blåskjerm med en STOP kode. (8x0000000E) eller noe sånt. Jeg prøvde med nye og gamle drivere til grafikkortet mitt, men det hajlp ikke. Da jeg formaterte PCen og instalerte XP på nytt, begynte jeg å få rare farger på skjermen og fikk ikke startet spill. Etter 5 formateringer, samma problem. da jeg leverte grafikkortet mitt til komplett, fant de at kortet var defekt, og jeg fikk nå ett helt splitter ny kort, men får det samme problemet når jeg spiller spill. Etter 30min spilling (noen ganger med en gang jeg starter ett brett) så får jeg denne blå skjermen. Hva er det som foregår??!! Lenke til kommentar
gemmi Skrevet 19. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2002 Jeg brukte WinDoctor i Norton Utilities 2002 og det fant noen problemer med ActiveX bla bla bla. Den rettet disse feilene. Etterpå prøvde jeg å installere Nvidia driver 40.72. Blåskjerm med en gang. Der stod NV4 ett eller annet .dll. Det har jo noe med skermkort driveren å gjøre, men jeg synes det er rart at nye drivere skal skape så store problemer. Deretter prøvde jeg å installere driveren som lå på cd'en som følgte med kortet. Den er fra juni 2001, så ytelsen er helt sikkert ikke optimal, men det verste som skjedde var at den hoppet ut av NFS Hot Pursuit 2 til skrivebord. Ingen blåskjerm i hvertfall. En liten forbedring, men jeg er ikke fornøyd med det. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Et skudd i mørket: du har vel 133 mhz bus på hk`et, du har vel ikke stilt den til 133 i bios... og at den forsatt står på 100mhz som ofte er default på hk.(overklokking) Gunder Lenke til kommentar
Lef Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Tror ikke det er strømforsyningen som er problemet. Jeg modda i stykker min 300w Aopen PSU for en tid tilbake, og låner nå en gammel strømforsyning av en kompis på 235w. Kjører en AMD XP2000+ og nogenlunde samme komponenter som andre her + to kabinettvifter. Maskinen min er helt stabil Når det gjelder "page_fault_in_the_nonpaged_area", mener jeg at denne skyldes defekt minnnebrikke (korriger meg hvis jeg tar feil). Prøv å kjør med bare en minnebrikke hvis dere har to, event prøv med en annen minnebrikke hvis dere har en. Andre forslag til løsning på problemene kan være å stokke om på kortene som er plassert i PCI-sporene, event ta ut nettverks- og lydkort for å se om dette hjelper. [ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-12-19 12:59 ] Lenke til kommentar
olaeirik Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Jeg har et MSI KT3 Ultra ARU hovedkort. Hadde samme problemet i starten med stadig uforståelige restarter... Det viste seg at det var lyddriveren som lå å herpa til meg. Du har en AC 97-lydkontroller integrert på hovedkortet. Men man skal ikke bruke den driveren som ble brukt tidligere, derimot en driver for noe som heter AL650 (tror det var det). Sjekk med http://www.msi.com.tw å last ned den nyeste WHQL-godkjente driveren til MSI KT3-ultra 2, det lages fremdeles. I tillegg viste det seg også, at en del av restartene skyldtes Nvidia -drivere til skjermkortet jeg hadde da (TI200). Når jeg fikk tak i nye WHQL-drivere så funke alt topp! Har ikke hatt en restart på over et halv år nå.... Lenke til kommentar
Jarod_24 Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 hadde det slike rebooter en stund jeg også... Deaktiverte "Reboot on faliure" (beskrevet tidl.) og fikk etter det opp en blåskjerm med en "Page_Fault_In_Nonepaged_Area" error fant ut etter en stund at Windows hadde brukt en helt annen annen driver til nettverkskortet mitt enn den som egentilg skulle være innstallert. Etter jeg innstallerte den korrekte driveren, så har ikke hatt noen problemer siden. Det hører med historien at den driveren som Widows automatisk installerte var digitalt signert som det heter. Men det hjelper jo ikke når det er feil driver :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå