Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lekasje i bensintank?

Anbefalte innlegg

Eg har nettopp byttet til meg en Opel Astra 1995 stasjonsvogn som er i passe bra stand. Tidlige eier har etter utsagn kun fylt halve tanker og en hundrelapp og to innimellom.

Eg har da nå i det siste kjørt så og si på luft for å "tømme tanken" helt. I dag fylte eg så full tank(den stoppet riktignok på 43 liter, så eg regner med tanken er på ca 45-50 liter totalt(indikator viser 50ltr). Etter ca 90km kjøring i dag er nå indikatoren kommet ned på ca 25-30 litersmerket, og hver gang eg stopper bilen ligger det en stor dam med bensin igjen.

Skal følge litt med å se om den stopper etterhvert siden det ikke har vært noe problem før(dvs før eg fylte helt opp).

Men er det gode nyheter eller kun dårlige nyheter med dette? Hva kan eg gjøre, og ca hvor mye koster det å fikse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du heldig er det en dårlig slange, men har den metalltank så er jo rusthull i tanken ikke noe spesiellt uvanlig på gamle biler.

8303275[/snapback]

Gammel og gammel....95-modell? Jeg kjører en 68-modell Volvo med original tank...

Sjekk påfyllingsrør og evt slangeklemmer mot filter eller bensinpumpe.

Lenke til kommentar

Bilen har stått stort sett i ro i dag, og måleren har nå stabilisert seg på halv tank. Det ligger en stor dam av bensin under den, men det drypper ikke under den som det gjorde tidligere.

Noen gjettinger da på hva det er hull i? :)

Lenke til kommentar
Eg har nettopp byttet til meg en Opel Astra 1995 stasjonsvogn som er i passe bra stand. Tidlige eier har etter utsagn kun fylt halve tanker og en hundrelapp og to innimellom.

Eg har da nå i det siste kjørt så og si på luft for å "tømme tanken" helt. I dag fylte eg så full tank(den stoppet riktignok på 43 liter, så eg regner med tanken er på ca 45-50 liter totalt(indikator viser 50ltr). Etter ca 90km kjøring i dag er nå indikatoren kommet ned på ca 25-30 litersmerket, og hver gang eg stopper bilen ligger det en stor dam med bensin igjen.

Skal følge litt med å se om den stopper etterhvert siden det ikke har vært noe problem før(dvs før eg fylte helt opp).

Men er det gode nyheter eller kun dårlige nyheter med dette? Hva kan eg gjøre, og ca hvor mye koster det å fikse?

8301568[/snapback]

kjent problem.Tanken har små rusthull i overkant pga sand og grus.se Meca.no

for pris på ny tank

Lenke til kommentar

8301568[/snapback]

kan være et lite hull i tanken som det renner bensin ut av når bilen er i gang pga ristninger i bilen, men jeg tror heller det er tank armaturen. der pleier det å ruste små hull og da blir det sånn som du forteller her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Finner du et hull i tanken er det bare å sveise den sammen igjen. Lykke til.

8356658[/snapback]

Morsomt.

8356860[/snapback]

Har faktisk sveiset bensintanker før, bare å fylle den med vann så er det ingen problem

Lenke til kommentar

Du kan faktisk sveise en bensin tank som er helt full av bensin! Men da må den være helt full... ikke noe luft!

Veit at det er noen som har gjort dette, men jeg kommer aldri til og prøve...

Tanken på bilen din pleier og ruste. Bare og bestille en ny.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror eg fant problemet i dag. Ser ut til at det er bensinslangen som går ut i fra selve tanken som er sprukket. Da eg stoppet bilen når eg kom hjem i dag sto ei stråle ut i fra en gummislange som var koblet til bensintanken. Om dette er nok et hull eller det eneste er eg litt usikker på, men forklarer at eg brukte 400kr i bensin på 75km :p

Lenke til kommentar
Du kan faktisk sveise en bensin tank som er helt full av bensin! Men da må den være helt full... ikke noe luft!

Veit at det er noen som har gjort dette, men jeg kommer aldri til og prøve...

Tanken på bilen din pleier og ruste. Bare og bestille en ny.

8366687[/snapback]

åssen tror du de reparerer lekkasjer i 10000 literstankene i nordsjøen??

ja nettop? SVEISE, men da av proffer som vet hva de gjør..

en festlig opplysning; Bensin i seg selv brenner like bra som vann... det er bensingassen som brenner..

har faktisk hørt at man kan slukke branner med bensin men da må man helle veldig fort og veldig mye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...