Gå til innhold

Ny bærbar - høye krav og mange bruksområder

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Tiden er inne for å bytte ut min trofaste Compal CL56, levert av de mye omtalte Whitebox. Jeg fikk en CL50 til 17-års dagen og den ble siden oppgradert til CL56 som jeg har brukt hver dag, så lenge den har fungert. Totalt har maskinen kostet rundt 25k, men det har vært verdt det. Nå er jeg likevel klar for å bytte. Jeg har en smertegrense på rundt 17k, men ettersom jeg er ute etter en mer eller mindre "ultimat" maskin er jeg villig til å strekke meg.

Maskinen kommer hovedsaklig til å bli benyttet til følgende:

• Grafisk arbeid (Photoshop, InDesign, Dreamweaver (...)
  • Video og lyd (Premiere, After Effects, Sound Forge (...)
  • Gaming
  • Multitasking (Noen ganger all the above)
  • Skolearbeid (Word, Excel (...)

Jeg trenger dermed en relativt kraftig maskin, portabel og forholdsvis lett er også krav. Videre ønsker jeg:

• 2 GB minne
  • Dualcore CPU
  • WSXGA+/WUXGA skjerm
  • Kjapp disk (7k2), størrelse er ikke så viktig
  • Bra skjermkort (DX 10)
  • Den bør ikke være tykkere enn 3 cm
  • Den bør ikke bli for varm
  • Den bør ikke veie mer enn 3.5/4 kg
  • Design er viktig (!)

Jeg har sett meg litt rundt, men egentlig ikke funnet så mye. Jeg var veldig oppdatert på det bærbare markedet før (les: 2004), men nå er jeg litt rusten. Kompisen min nevnte noe med lansering av DirectX 10, men slik som jeg har forstått det, ble det lansert i fjor. Korrekt?

Jeg har ikke funnet noen veldig aktuelle kandidater, men det nærmeste jeg har kommet er følgende maskin:

Asus G1

Dimensjoner (BxDxH): 32.4 cm x 28.4 cm x 3.7 cm

Vekt: 3.1 kg

CPU: Intel Core 2 Duo T7200 / 2 GHz ( Dual-Core )

RAM: 2 GB

Kortleser: 4 i 1

Harddisk: 160 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm

Optisk lagring: DVD±RW (+R dobbeltlag) / DVD-RAM

Skjerm: 15.4" TFT aktiv matrise 1680 x 1050 ( WSXGA+ )

Grafikk-kontroller: NVIDIA GeForce Go 7700 - 512 MB

Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium

Fabrikantgaranti: 2 års garanti

+ Pen maskin, kraftig, Vista Premium, bra skjerm, karbonfiber <3, Asus er generelt et kvalitetsmerke

- Tykk, treg harddisk, lite CPU for pengene, dårlig utformet tastatur

Test gjort av Hardware.no

Tar veldig gjerne i mot tips fra mer oppdaterte brukere. Jeg lurer også på hvor vanskelig det er å få tak i Sony Vaio i Norge. Har googlet, men ikke funnet tilfredsstillende svar.

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[*]Bra skjermkort (DX 10)

Kompisen min nevnte noe med lansering av DirectX 10, men slik som jeg har forstått det, ble det lansert i fjor. Korrekt?

DirectX 10 kom med Vista. Jeg tror ikke du får noen bærbar med DX10-hardware enda (?).

Tar veldig gjerne i mot tips fra mer oppdaterte brukere. Jeg lurer også på hvor vanskelig det er å få tak i Sony Vaio i Norge. Har googlet, men ikke funnet tilfredsstillende svar.

8301514[/snapback]

Vaio føres dessverre normalt sett ikke i Norge. :(

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
DirectX 10 kom med Vista. Jeg tror ikke du får noen bærbar med DX10-hardware enda (?).

8301668[/snapback]

Hvor mye betyr dette? Bør jeg vente til det lanseres bærbare med støtte for dette, eller er det bare enda en av de tingene som man "venter forgjeves på" i dataverden? Kan jo nevne at jeg ikke er en utpreget gamer. Spilte mye CS før, på et habilt nivå, men ble faktisk skadet i pekefingeren og la derfor "karrieren" på is. Ønsker å ha muligheten for å game, ikke noe mer enn det egentlig.

Lenke til kommentar

Hellu,

Har også letet land og strand etter ny laptop. Savner fortsatt min trofaste CL56! :love:

Endte opp med A8js, men taklet ikke tastaturet, så jeg gav den til dama.

Bestilte så en G1, som jeg fikk i går! :w00t::w00t::w00t:

Ble sent ferdig på jobb i går, så fikk ikke testet maskinen så mye.

Men sånn kjapt fortalt kan jeg fortelle følgende om G1:

Første inntrykket er greit nok... Ser digg ut. Veldig sexy (subjektivt).

Men maskinen er sinnsykt dyp! Har jo evig plass for håndstøtte. Følte jeg måtte strekke armene for å skrive normalt (kan være fordi jeg akkurat har blitt vant til A8js). Og området der man støtter hånden er laget i karbonfinish, og var fullt av fettmerker etter ca 10 sek.

G1 er STOR for å være 15,4". På grensen av hva jeg hadde orket å bære på. Har aldri hatt 15,4" før da, men i størrelse er jo den nesten større enn min CL77 med 17" skjerm. Portplasseringer er heller ikke så genial som på A8js.

Blir også varmere enn A8js, men da har jeg ikke installert NHC enda. Skjermen er herlig....

Skal fjerne Vista HP i kveld, og installere en clean install av XP Pro.

Vet ikke om jeg kan anbefale maskinen enda. Satt en stund og vurderte å returnere den, og se etter noe annet. Betalte trossalt 15k for den....

Lenke til kommentar

17 tommer for stor? Dell inspiron føles hvertfall veldig quality ut! Har den på skolen hver dag, holder seg under både 3 cm og 4 kg...

Konge skjermkort! Bra batteritid i forhold til ytelse (ca 3 h) og veldig bra ytelse og!

Kan hvertfall brukes til alt du nevner og litt til, ankepunktet må vel være at den er jo stor, er 17".....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det glemte jeg å presisere i førstepost: Dell er utelukket.

Jeg tror imidlertid jeg har funnet en maskin som møter de fleste krav jeg har:

Asus V1Jp

F130942-300x200.jpg

Intel Core 2 Duo

15,4" WSXGA+ (1680 x 1050)

2 GB RAM

ATI Mobility Radeon X1700

160 GB HDD

Vista Home Premium

Lenke til kommentar

For det første er skjermkortet totalt ubrukelig for ditt arbeid på ferrari maskina, dårlig ati og en sum på over 18 000. Totalt bortkasta :)

Dell er det jeg ville gått for om jeg skulle hatt nye atm, billig, blitt mer solid og har kraftige speccs.

Men den asus maskina du har funnet der er veldig bra :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har ikke sett en eneste Dell-maskin som jeg har likt designet på. Jeg har dårlige erfaringer med maskinene deres. Det er dyrt å oppgradere via nettbutikkene deres. De er elendige på kundeservice. Jeg har et dårlig inntrykk av merket generelt og de bærbare spesielt.

Asus er for min egen del det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Da har jeg et stort dilemma her. Asus V1Jp er ikke tilgjengelig i landet før uti mai og jeg trenger maskin så fort som mulig. Jeg har snakket (og tenkt) en del dritt om Dell, men det kan se ut som om jeg må spise mine egne ord. Jeg trenger hjelp til å enten fraskrive eller rett og slett kjøpe følgende maskin:

Dell XPS M1710

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7400 2,16 GHz

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200)

2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX grafikkort

Det var vel hovedkomponentene. Maskinen kommer til å koste i overkant av 22k, noe som river greit i lommeboken, men som er overkommelig.

Dette er modermaskinen, men er den verdt det?

Lenke til kommentar
Da har jeg et stort dilemma her. Asus V1Jp er ikke tilgjengelig i landet før uti mai og jeg trenger maskin så fort som mulig. Jeg har snakket (og tenkt) en del dritt om Dell, men det kan se ut som om jeg må spise mine egne ord. Jeg trenger hjelp til å enten fraskrive eller rett og slett kjøpe følgende maskin:

Dell XPS M1710

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7400 2,16 GHz

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200)

2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX grafikkort

Det var vel hovedkomponentene. Maskinen kommer til å koste i overkant av 22k, noe som river greit i lommeboken, men som er overkommelig.

8358189[/snapback]

Hva i all verden skal du med en så kraftig prosessor. Du klarer deg lenge med en 2 ghz T7200 og sparer i tillegg en masse penger. Nå vet jeg ikke om Dell har et av sine ram-tilbud for tiden, men dersom du har konfigurert maskinen med 2 GB ram selv kan det være uøkonomisk da Dell er rådyre på ram. Snakk emd en selger og be om å få maskinen konfigurert med 1 x 1024 og kjøp en brikke til på nettet. Sparer fort en tusenlapp på det. Alt i alt burde den da ikke koste deg mer enn ca 19k.

XPS M1710 er for øvrig en meget, meget god maskin. Du vil skjønne hva jeg sier når du får den i hendene :D

Lenke til kommentar

8358189[/snapback]

Jeg kan bare si: "Jeg håper virkelig den er verdt det!"

Hvorfor? Fordi kl. 0400 i dag morges ankom en XPS med eksakt den konfigurasjonen du listet, til lageret på Alnabru, som i luftlinje er under 2 km fra hvor den skal ende: i stua mi :dribble:

Den er likevel ikke antatt levert meg før i morgen :(

EDIT:

Hva i all verden skal du med en så kraftig prosessor. Du klarer deg lenge med en 2 ghz T7200 og sparer i tillegg en masse penger.

8358316[/snapback]

Må man ringe inn bestillingen da? Når jeg konfigurerer den på nettet med T7200, og ellers samme innstillinger (skjermkort etc), blir faktisk T7200 ca 1.300 kroner dyrere enn T7400! Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer?

Endret av farfuture
Lenke til kommentar

Hvis du ringer og snakker med en selger hos dell, får du som regel avslag på prisen. Dess dyrere maskin, dess mer avslag.

Ville valgt en 7200 hdd, ellers får du ikke en bedre gaming maskin enn den du har satt opp.

Nb! Holder med en t7200 cpu som en annen skrev over.

Endret av DFLW
Lenke til kommentar

Om du følger denne linken kan du konfigurere med utgangspunkt i T7200. Med 7950 gtx, en 160 GB HD (5400) og 1024 GB ram er prisen ca. 20 000,-. Men jeg tror du klarer å få det billigere dersom du ringer en selger. Dell tok j**** mye for oppgradering av grafikkortet.

Edit: Dell gjør det ikke lett for en stakkar. Fant samme konfigurasjon som din til 20k her.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar
Edit: Dell gjør det ikke lett for en stakkar. Fant samme konfigurasjon som din til 20k her.

8358543[/snapback]

Og den siste lenken din har i tillegg 2 GB minne inkludert, mens den første har kun 1 GB, samt den noe mindre prosessoren! Jeg er enig i at Dell ikke har noe enkelt oversiktelig prissammenligningssystem.

Endret av farfuture
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...