schoolbus1337 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 hei! jeg satt en dag og tenkte på min gloheite p4 cpu og alle de problemene den har lagd, da jeg tilfeldigvis så bort på minikjøleskapet mitt jeg ikke hadde brukt på lenge. jeg bestemte meg med engang at jeg skulle ha det litt ekstra morro den søndagen. (Bilder kommer snart!) jeg skrudde opp kjøleskapet og så hva som var inni. jeg fant fort ut hva det var som skapte kulden i kjøleskapet. jeg tok den og plasserte den enkelt og greit oppå cpun min, deretter satte jeg cpu kjøleren oppe der igjen. det kjøle-elementet nemlig gjør er å ta varme fra den ene siden, og flytter den til den andre siden(du ser det lettere når jeg får opp bilder) så man må ha en kjøleribbe eller en cpukjøler for å få fjernet varmen fra kjøle-elementet, hvis ikke vil den ikke fungere og i verste fall bryte sammen(jeg erfarte det den harde måten) jeg har aldri klart å måle temperaturen på cpun min ordentlig. men den pleier å være rimelig høy på P4 cpur etter det jeg har hørt. med min litt spesielle modifikasjon lå idle tempen på 25(!!) grader Celsius. noe som gjorde meg forskrekket! jeg hadde det kjempegøy i de 2 minuttene før jeg svei istykker hele kjøle-elementet mitt. jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke har blitt benyttet før ? altså, det er et lite tillegg som er 100% lydløst, ingen ekstra ulyder. som også gir mye bedre temperaturer. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Dette har blitt, og blir brukt støtt og stadig. Men da under navnet peltier-element. Så du har dessverre ikke gjort noen "oppdagelse" Men moro var det sikkert Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Det kjøle-elementet ditt heter et peltier-element, og er svært vanlig (var i hvertfall) i overklokkingsverden. Du får til og med kjøpt disse feridg montert under vannblokker til vannkjøling hos microplex. Det anbefales å ha vannkjøling på den varme siden. Du må nemlig få trasportert varmen fra peltier-elementet og cpu'en din. Det er også viktig å isolere hovedkortet og cpu-sloten med noe (dielektrisk fett) før du begynner på dette, ellers så kan kondensen komme å bite deg i rævva. Det kjøleskapet ditt har (tipper jeg) et element på en max 80W. Du får elementer oppi 300W på eBay, og jeg har selv kjøpt et elemtent fra eBay på 170W, som jeg betalte 60kr for. Les DENNE guiden før du begynner på noe mer... edit: pokker chris_lox var før meg. edit2: http://cgi.ebay.com/Awesome-320-Watt-Therm...1QQcmdZViewItem Der har du en ganske heftig en.. Men se også på at denne f.eks trekker max 26ampere ved 15V. Dvs at du trenger en egen strømforsyning bare for å drive denne lille saken... Endret 3. april 2007 av jalejale Lenke til kommentar
schoolbus1337 Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 faen:P men gøy var det ja, jeg skal skaffe meg et nytt peltier element og bruke det på mitt nye system!. hvor kaldt må det være for at det skal komme kondens? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Det er en egen tabell for dette... Det avhenger av luft-temperaturen, og av luftfuktigheten... Men hvis du bare dytter på med lass av dielektrisk fett, så skal du nok være sikret.. neopren er også brukt til å isolere. det du isolerer med må ikke lede strøm, og det må ikke ta opp vann, som kan bli kondens. Endret 4. april 2007 av Rikky Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 jeg hadde det kjempegøy i de 2 minuttene før jeg svei istykker hele kjøle-elementet mitt. jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke har blitt benyttet før ? altså, det er et lite tillegg som er 100% lydløst, ingen ekstra ulyder. som også gir mye bedre temperaturer. 8301208[/snapback] MTBF: 2 minutes. Hva med det? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 faen:P men gøy var det ja, jeg skal skaffe meg et nytt peltier element og bruke det på mitt nye system!. hvor kaldt må det være for at det skal komme kondens? 8301343[/snapback] Tabellen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå