eydybdal Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jakter på en 8 kanals forsterker, men finner ufattelig lite av det. Noen som har noen gode tips eller ideer? Typisk kanaloppsett på en 8.2 forsterker: - 1 x senter front - 2 x front (høyre + venstre) - 2 x sorround (høyre + venstre) - 2 x sorround bak (høyre + venstre) - 1 x senter bak (den 8 kanalen jeg jakter på) - 1 x sub - 1 x LFE Jeg mener å ha sett slike forsterkere før, men nå finner jeg ingen... Kan bruke både forforsterker og AV recievere, bare så lenge den har den siste senter kanalen bak, og helst LFE utgangen i tillegg til sub utgang. Håper på mangen gode tips. :-) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg har ikke hørt om forsterkere med 4*surround pluss baksenter. En LFE-utgang er jo en subutgang, dog dedikert til LFE-sporet når dette er til stede. Lenke til kommentar
eydybdal Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Jeg har ikke hørt om forsterkere med 4*surround pluss baksenter. En LFE-utgang er jo en subutgang, dog dedikert til LFE-sporet når dette er til stede. 8301085[/snapback] Kjenner du til noen 6 kanals forsterkere med senter utgangen bak? Er kjent med LFE utgangen, og vet at denne kun fungerer som LFE så lenge LFE sporet er til stede, ellers vil den fungere som en logisk LFE utgang. Woofer utgangen på Harman Kardon forsterkeren min kan programmeres til LFE, LFE + front sub, eller kun front sub utgang. Skulle gjerne hatt en forsterker med separerte sub utganger siden jeg har subber både forran og bak i stua. LFE bak hvor dem skal være, front subber framme. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 De fleste 7-kanals forsterkere kan kjøre 6-kanals oppsett med senter bak (fra enten høyre eller venstre surround bak-kanal). Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jakter på en 8 kanals forsterker, men finner ufattelig lite av det.Det kan jo være fordi 8.1 ikke er en surround standard.Les om surround lyd her. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Angående sub utgang. Valgene mellom LFE/front på sub utgangen på din H/K forsterker er om du enten skal sende LFE-signal, bass fra fronthøyttalerene til sub utgangen, eller begge. Kan se ut som du har misforstått? Og du kan seriekoble så mange subwoofere du vil til sub-utgangen, er ikke noe problem å ha 2 eller flere aktive subwoofere tilkoblet til samme utgang da det kun er lydsignalet de trenger. Og hvor de står har også mindre å si, da subwoofere ikke er retningsbestemt. Derfor er det heller ingen forsterkere som har flere sub-utganger for forskjellige plasseringer. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Subene er det bare å tilpasse fasen på for å få ønsket lyd. 8.1 er som nevnt ikke en standard, 9.1 derimot er på trappene. Var jeg deg hadde jeg heller fokusert på kvaliteten enn kvantitet på kanaler om du ikke allerede har ting fra Parasound, Thule eller slikt fra før Lenke til kommentar
eydybdal Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Mangen gode tips og forslag. Mener jeg har lest om 8.X standard før, men jeg kan jo selvsagt ta feil. :-) Over til 9.1 da, hvor er da de to siste kanaler plassert, om man oppgraderer fra 7.1 til 9.1? Føler jeg mangler en senter kanal bak hodet for å ha den perfekte opplevelsen i stua. Vurderer etter hvert å sette inn en senter med to innganger, altså både for høyre og ventre sorround bak kanal. Mulig jeg uttrykket meg feil ang sub utgangen på H/K forsterkeren min. Grunnen til at jeg ønsker meg to sub utganger er for å ha LFE sporet på egen utgang, samtidig med et filtrert sub signal til front subber. Ettersom jeg har forstått på LFE sporet så blir det mest benyttet bak i rommet, ikke forran deg. Man kan praktisk sett koble til uendelig med enheter på linje utgangene på forsterkeren. Desto flere enheter som kobles til, desto svakere blir spenningen på linja, og skal man ha perfekt resultat med mer enn 1 enhet bør man ha linjeforsterker. Kvalitet vs. kvanitet. Kjører Yamaha sin nye NS serie i pianolakk, og jeg bor i et hus med flere boenheter, uheldigvis... Jeg klarer fint å ødelegge hørselen med de høytalerne jeg har i dag i det lille rommet, uten å høre så mye som et tegn til flopping eller skurring av høytalerne. Nå er drømmen å se om jeg får alle lyd opplevelsene rundt meg på topp med riktig oppsett og riktig antall kanaler. Slik anlegget er i dag: - 1 stk Yamaha NS C444 senter i front - 2 stk Yamaha NS 555 i front med bi-wiering hvor bass elementene er koblet mot LFE kanal, og diskanter mot front kanaler - 2 stk Yamaha NS 777 i front med bi-wiering hvor både bass element og diskanter er koblet mot front kanaler - 2 stk Yamaha NS 333 som sorround høytalere på siden, montert på 60cm stativ - 2 stk Yamaha NS 333 som sorround høytalere bak, montert på 80cm stativ - 2 stk Yamaha YST SW515 aktive subber på hver side bak koblet mot LFE kanal - 1 stk Harman Kardon AVR645 reciever 7 x 75W - 1 stk Rotel RB 985 effektforsterker 5 x 100W Til diskanter forran og sorround høytalere bruker jeg effekt utgangene fra Harman Kardon forsterkeren. Senter i front, LFE kanal og sub kanaler til frontene er koblet mot Rotel forsterkeren. Drømmen nå senter sorround bak :-) Endret 4. april 2007 av eydybdal Lenke til kommentar
Mato Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 hvor stor er stua di ? , regner med på størrelse med en middels kino . Lenke til kommentar
eydybdal Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Nokså liten stue egentlig. Fin kino opplevelse er det vertfall. Håper det blir større plass i nye leiligheten til å lage eget lite kinorom så jeg får bedre plass i stua igjen. Endret 7. april 2007 av eydybdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå