Gå til innhold

Valg av hovedkort til MSI GeForce 8800 GTX

beeed

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å bygge meg ny PC som jeg ønsker å bruke hovedsaklig til spilling og se film og TV på.

Bestemte meg å begynne med skjermkortet og bygge opp PC'en med utgangspunkt i dette, som jeg nå har bestemt meg for å gå for et MSI GeForce 8800 GTX. Som prosessor blir vel Core 2 Duo et naturlig CPU-valg etter hva jeg har forstått.

Det er så langt jeg har kommet foreløpig. Og jeg (n00b som jeg er) har lest guiden som lå som en sticky her, men er fortsatt litt forvirra om hvilket brikkesett jeg burde velge til CPU'en. I guiden står det

Core 2 krever i utgangspunktet Intel P965/G965, nForce 500-serien eller ATi-brikkesett, men enkelte hovedkort med i975X skal visstnok også støtte Core 2 (dette bør dobbelsjekkes med produsenten før man kjøper).

Jeg ønsker å ha muligheten til å oppgradere med et nytt MSI kort seiner SLi-støtte (2*16x), ser da ut til at nVidia nForce 590 SLi Intel edition er det eneste valget?

Og er det noen som har noen erfaringer med noen kort i forhold til MSI GeForce 8800 GTX anngående ytelse.

2000 er det jeg max er villig til å invistere i et hovedkort. Vidre ønsker jeg noe overklokkingsmuligheter, men ikke noe jeg kommer til å gjøre i starten. Heller en løsning når systemet ikke lengre helt holder mål. (mulig litt testing for å lære litt :D ) Vidre ønsker jeg og koble til et TV-kort og et lydkort et 3-4 HDD, 2xDVD, kortleser. Vet ikke helt om alt dette har noe å si, men lister det nå opp da.

Det jeg egntlig lurer på sånn alt i alt er vel om det er noen som kan hjelpe meg litt i riktig retning i form av noen erfaringer folk har hatt, eller kanskje til og med noen spesifike kort de kan anbefale som jeg kan se på..

Sorry for en rotete post :blush: , men gjenspeiler rotet i huet mitt akkuratt nå.. :cry:

Takknemelig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest igjennom dette så ville jeg ha sagt at P5N32-E SLI (IKKE PLUS) er et kort du vil få stor glede av.

Det er 500FSB villig, og det kombinert med muligheter for høye voltinstillinger utgjør det et meget godt klokkekort.

Mvh.

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Ser ut som et godt valg.

Men den åpnet også øynene mine for Asus P5N32-E SLI med nForce 680i SLI brikkesettet. koster jo en del mer, selv om det fortsatt er innenfor grensa til hva jeg villig til og investere.

Så litt på den store tråden om dette kortet, og fikk kanskje en følelse av at det er potensiale for at jeg kan støte på en del problemer. Burde man da ha en del forhåndskunnskaper før man investerer i dette kortet? Jeg har jo dessverre ikke klart og holde meg oppdatert siden mine yngre dager hvor jeg hadde såpass peiling at jeg kunne gi litt råd på hardware emnet. Men, nå er det meste glemt.. :(

Det ville i alle fall være to grunner til at jeg velger dette kortet forran ASUS P5N-E SLI nForce 650i SLI:

1. 650i brikkesettet støtter etter hva jeg har skjønt ikke 2 stk SLI kort på 16x men skalerer heller ned til 8x på hvert kort. Samtidig har jeg lest at det kun er små forskjeller mellom SLI 16x og SLI 8x. Men at forskjellene kommer til å øke etterhvert som de nyere spillene kommer. Noen som har noen formeninger om dette, eller lest noe annet?

2. Det er flere SATA porter på 680i kortet. Men her er dat jo et ganske bra alternativ med eksterne disker. Så blir jo ikke noe jeg vektlegger for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...