Gå til innhold

Reklamasjon på utgått vare


Anbefalte innlegg

Jeg har levert et skjermkort inn til en webshop for reklamasjon.

Hva er gjeldende praksis om webshopen ikke klarer å finne et tilsvarende kort å erstatte med?

 

Modellen x800pro vivo er sannsynligvis gått ut av produksjon.

Kortet kostet omtrent 4000kr da det ble kjøpt, kan jeg forvente et nytt kort med tilsvarende pris .. eller vil jeg få et som er mest mulig likt mtp. ytelse?

 

Vi har litt problemer med å finne erstatning til dette kortet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil kunne få et kort med tilsvarende ytelse. Skulle det ikke finnes en løsning som fungerer for deg eller webshopen kan du kreve heving av kjøp. Webshoppen kan da ta en verdiavskrivning på kortet utfra at du har brukt kortet. Du kan da kreve renter på pengene fra kjøpsdato.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Geforce6800gt gjennom MPX for et par år siden, for nærmere 4000 kroner, vifta på kortet sluttet å virke etter 8-9 måneder og de klarte ikke å finne en erstatning så jeg fikk tilbake pengene.

 

Så en løsning med å få tilbake penger er vel ikke å forrakte ettersom du får ganske mange gode skjermkort for 1500-2000 kroner nå, men det har jo den senere tiden kommet noen "nye" høy-ytelse kort til pc'er med AGP slot (som jeg går utifra at du har ettersom det er vanskelig å finne en erstatning) så du kan ende med å få et "up-to-date"-skjermkort også, men dette kommer vel an på forhandlerens vareutvalg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nødvendigvis hva som er det offisielle regelverket rundt dette, men jeg har vært i samme situasjon mange ganger før (pga. jeg kjøper mye hardware).

 

Som regel skjer en av to ting. Enten får du et tilsvarende kort som regel minst like bra som erstatning, eller du får hevet kjøpet (altså refundert den orgiginal kjøps-summen). I alle sakene jeg har hatt hittil så har utikken vært fleksibel i forhold til at jeg får en vare som har den funksjonaliteten som jeg trengte og var på forrige vare.

 

Håper det ordner seg for deg også =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er riktig som Loko sier; loven sier "tilsvarende produkt". Original kjøpesum er ikke relevant, men noen butikker gir deg den summen du ga for produktet (gjør denne leverandøren det, tjener du jo godt på det).

8305330[/snapback]

 

 

Original kjøpesum er jo høyst relevant, da det eventuelt kan bli heving av kjøp etter forbrukerkjøpsloven. (Går utifra at det er kjøpt som privatperson)

Lenke til kommentar
Det er riktig som Loko sier; loven sier "tilsvarende produkt". Original kjøpesum er ikke relevant, men noen butikker gir deg den summen du ga for produktet (gjør denne leverandøren det, tjener du jo godt på det).

8305330[/snapback]

 

 

Original kjøpesum er jo høyst relevant, da det eventuelt kan bli heving av kjøp etter forbrukerkjøpsloven. (Går utifra at det er kjøpt som privatperson)

8305367[/snapback]

kjøpesummen er relevant vis kjøpet heves.

 

den er ikke relevant vis ny vare tilbyes som erstatning da den skal velges ut i fra produktet skal være tilsvarende, dvs tilsvarende ytelse og funksjoner. ikke tilsvarende pris.

Lenke til kommentar

Svaret her er jo egentlig rimelig enkelt.

 

Om de ikke finner et AGP og ViVo-kort med tilsvarende eller bedre ytelse til deg - og fra samme produsent om du vil sette deg på bakbeina, så har du krav på heving av kjøpet.

 

Det betyr at du får pengene dine igjen, alle 4000,-.

Lenke til kommentar
Svaret her er jo egentlig rimelig enkelt.

 

Om de ikke finner et AGP og ViVo-kort med tilsvarende eller bedre ytelse til deg - og fra samme produsent om du vil sette deg på bakbeina, så har du krav på heving av kjøpet.

 

Det betyr at du får pengene dine igjen, alle 4000,-.

8311619[/snapback]

tgrenger ikke å være fra samme produsent såvidt jeg har forstått bare ha samme specs

 

:edit:

litt flisespikking egentlig :p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Svaret her er jo egentlig rimelig enkelt.

 

Om de ikke finner et AGP og ViVo-kort med tilsvarende eller bedre ytelse til deg - og fra samme produsent om du vil sette deg på bakbeina, så har du krav på heving av kjøpet.

 

Det betyr at du får pengene dine igjen, alle 4000,-.

8311619[/snapback]

tgrenger ikke å være fra samme produsent såvidt jeg har forstått bare ha samme specs

 

:edit:

litt flisespikking egentlig :p

8312540[/snapback]

Her mener jeg ATi vs nVidia og ikke powercolor vs asus :). Om de tilbyr et nVidia-kort, og du originalt hadde ATi, så skulle det være nok av grunner til å kunne evt (om man VIL, man MÅ jo ikke...) nekte ombytte.

 

(PS, ikke start å diskuter videre på ati vs nvidia nå.)

Lenke til kommentar

Hva er forresten vanlig garanti-tid på skjermkort?

Kortet ble kjøpt i aug. 04, så levert for reklamasjon en gang i mars. 06.

Fikk da et nytt kort av samme merke.

 

Webshopen har bekreftet at de behandler det som vanlig reklamasjon, men på deres web står dette :

 

Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.

 

Forøvrig så er de eneste skjermkortene de har med video-in PCI-E x1950pro/xt kort.

Lenke til kommentar
Svaret her er jo egentlig rimelig enkelt.

 

Om de ikke finner et AGP og ViVo-kort med tilsvarende eller bedre ytelse til deg - og fra samme produsent om du vil sette deg på bakbeina, så har du krav på heving av kjøpet.

 

Det betyr at du får pengene dine igjen, alle 4000,-.

8311619[/snapback]

tgrenger ikke å være fra samme produsent såvidt jeg har forstått bare ha samme specs

 

:edit:

litt flisespikking egentlig :p

8312540[/snapback]

Her mener jeg ATi vs nVidia og ikke powercolor vs asus :). Om de tilbyr et nVidia-kort, og du originalt hadde ATi, så skulle det være nok av grunner til å kunne evt (om man VIL, man MÅ jo ikke...) nekte ombytte.

 

(PS, ikke start å diskuter videre på ati vs nvidia nå.)

8313260[/snapback]

 

tror ikke det er helt sånn at det må væra samme men det er jeg usikker på, det står velbare tilsvarende vare i forbrukerkjøpsloven og det er ikke avhengig av merke. men er helt emd på tankegangen din

 

Hva er forresten vanlig garanti-tid på skjermkort?

Kortet ble kjøpt i aug. 04, så levert for reklamasjon en gang i mars. 06.

Fikk da et nytt kort av samme merke.

 

Webshopen har bekreftet at de behandler det som vanlig reklamasjon, men på deres web står dette :

 

Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.

 

Forøvrig så er de eneste skjermkortene de har med video-in PCI-E x1950pro/xt kort.

8314417[/snapback]

 

garanti er individuelt fra pordukt til produkt men reklamasjon vil jeg jo si at på en slik vare er 5 år da den er ment å fungere i mer en 2 år. samme som en komplett maskin det vis jeg husker riktig. vis jeg tar feil angående dette med reklamasjon på hel maskin så beklager jeg. vil uansett anta at et produkt inne i maskinen skal ha like lang levetid som maskinen og vis den har 5 år så bør kortet og ha det. vis du skjønner :p

Lenke til kommentar
Det står tilsvarende vare ja. Ville du akseptert en BMW om du leverte inn en defekt Mercedes? :).

 

Jeg sier bare at man KAN nekte omlevering fra ATi til nVidia. Sier ikke at man må.

8314675[/snapback]

helt med på det du sier.

men for å flisespikke litt her så blir det helt annerledes med bil :p hehe. men seff ville jeg ikke det. hehe

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har endelig fått en løsning på saken, PSdata sendte etter flere purringer saken over til daglig leder og nå har jeg vært på posten og hentet et GF7600GT 256mb agp kort.

 

Fornøyd med løsningen, men ikke at det tok over 3 måneder før de klarte å ordne opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...