kimma Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 hei har kjøpt ny maskin og reagerer på at temp'en på cpu er veldig varm. den ligger på ca 60grader idle, har ikke målt ut i load enda. noen som har noen tips, trenger virklig hjelp. følgende har blitt skjekket: -om det er kontakt mellom cpu og kjøler (tatt av og sett at det var fint og gjevnt press mellom kjøller og spu i kjølepastaen) -har oppdatert bios -sett temp i bios og asus pcprobe pluss et program til jeg ikke husker navnet på, alle viser det samme -reagerte også på at 1.2VHT eller hva den heter ligger på 1.5V -kjenner med fingrene på kjøleribbene og de kjennes ikke ut som om de er 60 grader mitt oppsett er: HK: asus skriher extreme CPU: intel core2duo e6600 GPU: gainward geforce 8800gts 640mb KJØLER: stock noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? håper at noen tar seg bryet med og svare mvh kim-ove Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Det finnes "dusinvis" likelydene tråder/innlegg allerede. Søk og du vil finne. Enten har du ikke fått trykt alle klips ned like mye slik at kjøler står skjevt, eller så er det bare slik at Bios rapporterer "ville" verdier for temperatur (ikke uvanlig for en del nyere Asus hk). Eventuelt en kombinasjon av de to nevnte faktorer. Lenke til kommentar
LapperT Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 har jo også vært en del tilfeller med intel c2d at ihs buler innover, så man ikke får optimal kontakt mellom kjøler og cpu Lenke til kommentar
no___________ Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 IHS (Intel Heat Spreader) = covert på CPU. Den er ikke bøyd. Det så kan ver bøyd er metal platen så holder CPU'en fast (ta den opp og se om det er bøyd på midten). Hvis den er bøyd ta den av og hiv den ut vinduet og sett på kjøleren igjen. :!: Evnt sjekk at du har festet kjølern sikkeligt og smørt sikkeligt kjølepasta på. (Kjøleren skal ikke kunne beveges når den er festet sikkeligt) Guide for hvordan en tar på kjølepasta Velg: Arctic Silver 5 Instructions for Dual Core Intel CPU w/Heatspreader <-- C2D cpu. GL HF. Lenke til kommentar
X-Warrior Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 -reagerte også på at 1.2VHT eller hva den heter ligger på 1.5V Dette er pga at "Linkboost" står på i bios, dette er helt normalt, så det er ingenting å være redd for Linkboost skal visstnok gjøre det enklere å klokke gpu'en Har samme cpu såm deg, og min ligger på 34 grader idle Sjekk alle klipsene på kjøler Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det er ganske mange som sliter med slike varme cpuer av Core 2 Duo, så om tipsene du har fått ikke hjelper så bør du kanskje se på ny kjøler. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Min ligger på 54 når jeg klokker til f.eks 3,6 så ligger den på 70 allt med stock kjøler.. Men kjøp ny kjøler det hjelper sikkert. Lenke til kommentar
nirosan Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 kan også være at cpu vifta ikke sitter ordentlig og at den ikke kommer i kontakt med overflaten på cpu'en, så skjekk om den sitter godt og fjern kjølepastaen og legg på et nytt tynt lag!, dette burde muligens hjelpe! Lenke til kommentar
kimma Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 takker for mange svar, har nå tatt av den plata som holder cpu fast da denne var litt bøyd og veldig stram. dette hjalp med ca 5 grader. men kan noen anbefale en god kjøler som sitter passer til striker extreme? bør helst være litt lydløs. Lenke til kommentar
panbo Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Kjøp en grei vann kjøler... Er du ikke vant med dette er Crosair Nautilus 500 en god start... Da kan du overklokke prosessoren ganske bra... Min C2D 6300 er på 2,8... Og ingen temperatur eller stabilitets problemer... Kjører battlefield 2142 uten noen problemer hver dag... takker for mange svar, har nå tatt av den plata som holder cpu fast da denne var litt bøyd og veldig stram. dette hjalp med ca 5 grader. men kan noen anbefale en god kjøler som sitter passer til striker extreme? bør helst være litt lydløs. 8346521[/snapback] Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Kan ikke så mye innenfor dette området, men kan skrive litt likevel Har også en E6600 og da jeg monterte maskinen med kjøleren som fulgte med lå jeg på 60 grader idle. Syns det var litt mye og kjøpte meg en Zalman 9500 i håp om at temperaturen skulle synke litt, men tror jeg bare tjente rundt 5-6 grader på den. Mulig jeg var litt uheldig med monteringen av kjøleren for jeg pjesket noe så jævlig for å få den til å sitte fast, må vel prøve å montere den på nytt snart bare for å se om temperaturen synker litt til. Var fremdeles ikke fornøyd og kjøpte dermed ny dør med vifte til kabinettet mitt og der tjente jeg nye 5-6 grader. Så det jeg egentlig prøver å komme fram til, hvordan er luftflyten i kabinettet ditt? Lenke til kommentar
kimma Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) luftflyten skal være ok, har 2 vifter inn (blåser inn forran hdd'ene) og 2 vifter ut, pluss psu ut. om noen har lite og gjøre kanskje noen kunne ha satt opp en liste for hva jeg trenger for og sette opp et vannkjølingssystem, har aldri holdt på med det før. det bør være litt kvalitet på kjølesystemet, og hadde ikke gjort noe med gpu kjøling heller. plass er ikke noe problem, blir det vannkjøling blir det også cubecase fra lian li Endret 10. april 2007 av kimma Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hei, hvordan er støynivået på en stock C2D kjøler? Beklager litt offtopic.. Lenke til kommentar
kimma Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) relativt stille egentlig har jo masse annet som støyer over for og si det sånn luftflyten skal være ok, har 2 vifter inn (blåser inn forran hdd'ene) og 2 vifter ut, pluss psu ut. om noen har lite og gjøre kanskje noen kunne ha satt opp en liste for hva jeg trenger for og sette opp et vannkjølingssystem, har aldri holdt på med det før. det bør være litt kvalitet på kjølesystemet, og hadde ikke gjort noe med gpu kjøling heller. plass er ikke noe problem, blir det vannkjøling blir det også cubecase fra lian li Endret 11. april 2007 av kimma Lenke til kommentar
kimma Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 ingen som har flere løsninger eller tips?? Lenke til kommentar
no___________ Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Går ann å senke volten i fra 1.325v til hva det en din cpu klarer å gå stabilt på. Tjente selv en 5C på det. Bruk orthos for å test at systemet er stabilt på lågere volt en anbefalt av produsenten (1.325v for min E6300) står på esken så prossesoren kom med. gl. (verste så skjer er at du må resette biosen og hele systemt ditt er ustabilt med for lite volt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå