Gå til innhold

Opera Mobile vs Mini

Anbefalte innlegg

Bortsett fra at Mini er gratis og Mobile ikke, hva er egentlig forskjellen på disse?

Har en Qtek-S200 så jeg kan bruke begge. Installerte Mobile for å teste, men jeg brukte den bare 1 gang før testperioden gikk ut. Er det verdt å betale for Mobile eller kan jeg likegodt bruke mini?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er egentlig forskjellen på [Opera Mobile og Opera Mini]?
Opera Mini er et javaprogram og en tynnklient, noe som gir fordeler og ulemper. Først og fremst er Opera Mini en veldig rask nettleser for mobil å være. Videre blir nettsider krympet før de i det hele tatt sendes til mobilen takket være at programmet er en tynnklient (hovedjobben gjøres på servere hos Opera som så sender nettsiden ferdig tygget i form av OBML (Opera Binary Markup Language)). Alt dette begrenser Opera Minis funksjonalitet.

Opera Mobile er ingen tynnklient, men en fullblodig nettleser med automatisk fullføring av adresser, passordwand, 'åpne i nytt vindu'-funksjon (inntil fire tabs samtidig), søk i tekst, og støtte for AJAX-applikasjoner. Opera Mobile gir deg også muligheten til å velge mellom forskjellige måter å se nettsider på (visningstyper).

Kort og greit, skal du ha en kjap og enkel nettleser er Opera Mini valget, skal du derimot ha en funksjonsrik nettleser er Opera Mobile valget. Selv bruker jeg begge til hvert sitt formål. :)

Lenke til kommentar
hva er egentlig forskjellen på [Opera Mobile og Opera Mini]?
Opera Mini er et javaprogram og en tynnklient, noe som gir fordeler og ulemper. Først og fremst er Opera Mini en veldig rask nettleser for mobil å være. Videre blir nettsider krympet før de i det hele tatt sendes til mobilen takket være at programmet er en tynnklient (hovedjobben gjøres på servere hos Opera som så sender nettsiden ferdig tygget i form av OBML (Opera Binary Markup Language)). Alt dette begrenser Opera Minis funksjonalitet.

Opera Mobile er ingen tynnklient, men en fullblodig nettleser med automatisk fullføring av adresser, passordwand, 'åpne i nytt vindu'-funksjon (inntil fire tabs samtidig), søk i tekst, og støtte for AJAX-applikasjoner. Opera Mobile gir deg også muligheten til å velge mellom forskjellige måter å se nettsider på (visningstyper).

Kort og greit, skal du ha en kjap og enkel nettleser er Opera Mini valget, skal du derimot ha en funksjonsrik nettleser er Opera Mobile valget. Selv bruker jeg begge til hvert sitt formål. :)

8300194[/snapback]

Jeg har også begge på min P990i, men er plaget med mye feil i Mobile som fulgte med P990i. Er det ikke problemer med denne leseren på andre mobiler? Tenker på Nokia og HTC.

Lenke til kommentar
Er det ikke problemer med [Opera Mobile] på andre mobiler?
Hvilke problemer? Det eneste problemet jeg har opplevd med Opera Mobile på min Nokia N73 er at programmet av og til lukker seg under loading. Jeg trengte bare å reinstallere programmet for å fikse det så det var sikkert telefonen som bugget under når jeg installerte programmet...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...