Gå til innhold

Trenger man Kjølepasta?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Morsomt å lese alle skråsikre svar her.

Omtrent som reprise på f.eks Q-Tec tråder. :D

Det er absolutt ikke slik at CPU blir grillet dersom man ikke har på pasta.

Det går helt fint uten i de fleste tilfelle.

Og ja, jeg har prøvd. Opptil flere ganger. På alt av sockets (nesten alt da). :)

Det er ikke allverdens forskjell heller *såfremt* man har montert kjøler forskriftsmessig.

Der jeg har opplevd at det er ett "must" er på Dothan m/CT479-adapter.

Der er kjernen så liten og montering så "hobby" at en "dært" pasta (kvalitetspasta) vil "redde" en litt dårlig kontakflate.

På CPU'er med IHS som har en stooor kontaktflate i forhold til eks. Pentium M og "gamle" Athlon XP er det så store flater at det blir bra kontakt. Nok til å holde temperatur på CPU på greie nok nivåer (idle/load, minst forskjell om noen på idle).

Men at det er å anbefale å bruke pasta(av god kvalitet) er helt klart.

Det kan være redningen fra grill/instant shutdown for de som ikke er så veldig drevne i å montere kjølere. Særlig på S775.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for infoen! :) men det er det at det ikkje kjem noko på skjermen eg no sliter med... Burde kanskje startet en ny tråd men what the hell :p

Det kommer altså ingenting på skjermen min, det ser ut som om den ikkje er tilkoblet og eg har gått over alle kablene og finner ingen innlysende feil...

Lenke til kommentar

Kan det være kabelen som har tatt kvelden? Eller kanskje selve skjermen?

 

btw...var både PC og Skjerm HELT skurdd av når du satt i DVI kabelen? Det var slik jeg klarte å ryke mitt skjermkort et par uker siden på LAN... :!:

Endret av Zaimmer
Lenke til kommentar
Morsomt å lese alle skråsikre svar her.

8301715[/snapback]

Og like skråsikre påstander om at kjølepasta ikke er nødvendig. Hvordan kan du påstå at kjølepasta ikke er nødvendig? Kjølepastaen skla utjevne og hindre isolerende luftlommer mellom flatene slik at varmetransporten blir optimal. Ingen overflater på CPU eller kjøleribbe er perfekte. For mye kjølepasta er like galt som ingen kjølepasta. Kjølepasta er ikke "nice to have" men en nødvendighet for å sikre stabil og lang levetid på CPU.

Lenke til kommentar
Kan det være kabelen som har tatt kvelden? Eller kanskje selve skjermen?

 

btw...var både PC og Skjerm HELT skurdd av når du satt i DVI kabelen? Det var slik jeg klarte å ryke mitt skjermkort et par uker siden på LAN... :!:

8302303[/snapback]

tror ikke ting tar skade av og skru på ledningen eller lignende.. Selv har jeg gjort det en rekke ganger. :!:

Lenke til kommentar
Morsomt å lese alle skråsikre svar her.

8301715[/snapback]

Og like skråsikre påstander om at kjølepasta ikke er nødvendig. Hvordan kan du påstå at kjølepasta ikke er nødvendig? Kjølepastaen skla utjevne og hindre isolerende luftlommer mellom flatene slik at varmetransporten blir optimal. Ingen overflater på CPU eller kjøleribbe er perfekte. For mye kjølepasta er like galt som ingen kjølepasta. Kjølepasta er ikke "nice to have" men en nødvendighet for å sikre stabil og lang levetid på CPU.

8302371[/snapback]

 

Dersom du gadd lese hele meldingen hans ville du forstått hvordan han kunne komme med slike "skråsikre" påstander.

Dersom du leser tester med kjølepasta er det ikke uvanlig å finne test utan kjølepasta. Kommer nesten alltid dårligst ut men fungerer.

 

Slik du beskriver kjølepastaens funksjon kan det høres ut som om man kan forvennte realtaivt store luftlommer. I såfall kalles dette feilproduksjon. Når feilene er små har ingen pasta en fordel nemmelig at det er kun en varmeovergang fra metall til metall, og ikke via kjølepasta.

 

At for mye er like galt som ingen kjølepasta er antagelig riktig. For alle som driver med kjølepasta vil intels bruk av tykke striper av seig goop være alt for mye. De "eksploderer" ikke de heller, like lite som de uten pasta. Dvs, det er lke galt er litt galt, som i ikke optimalt. Det er det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...