DaXoN Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg har akkurat flyttet vekk fra en tidligere leilighet og ble nektet og vaske av en eller annen grund.. nå har min tidligere leietager leid inn folk får og vaske og det pleier og koste mellom 2000-5000kr :S Det som var saken var at jeg spurte hu på lørdag om det var greit om vi kom tidlig på søndag og vasket ferdig alt.. hu sa dette gikk greit . så kl 12:50 ca på søndag hadde hu sett stedet vi var ikke der men eksen min holdt på og vaske der da og hu hadde vist kjeftet og snakket mye dritt da til eksen min om hvordan det var og alt sånn.. dette er jo litt rart med tanke på at vi fikk lov og komme på søndag og gjøre alt ferdig. så eksen min ringer meg og hu tar tlf og begynner og kjefte på meg og si at jeg må ta ansvard og at hu er glad jeg ikke er ungen hennes osv osv osv.. og hu sier også at vi bare må komme og hente sakene våres og komme oss ut så skal hu bestile vaske hjelp.. Selv om vi kunne vasket det ut den dagen vil hu heller vente noen dager og bestille vaskehjelp på min regning.. kan hu gjøre dette? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Hun kan ikke sette noe slikt på din regning med mindre det står i leiekontrakt. Endret 3. april 2007 av Ueland Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 nå husker ikke jeg hva som står i den... men virker jo litt rart siden vi kunne fint vasket det stedet fint ned på den dagen men vi fikk ikke lov selv om hu sa det var greit at vi kom tidlig på søndag, så vet ikke hva jeg skal gjøre nå har ikke penger til sånt jeg... :/ Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 har vært i forliksrådet på dette selv. da ville ikke huseier gi seg - det skulle vaskes av vaskebyrå, min venn ble nektet å "gjøre opp" for seg. det endte med at huseier måtte betale tilbake hele depositumet og bære alle "sakskostnadene" - pluss at min venn fikk 500 eller så i tillegg. (hvorfor det ble tillegg vet jeg ærlig talt ikke). det er altså ikke lov for huseieren å belaste deg for at du ikke får lov å vaske. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 har vært i forliksrådet på dette selv. da ville ikke huseier gi seg - det skulle vaskes av vaskebyrå, min venn ble nektet å "gjøre opp" for seg. det endte med at huseier måtte betale tilbake hele depositumet og bære alle "sakskostnadene" - pluss at min venn fikk 500 eller så i tillegg. (hvorfor det ble tillegg vet jeg ærlig talt ikke). det er altså ikke lov for huseieren å belaste deg for at du ikke får lov å vaske. 8299993[/snapback] ok. men det som er tingen jeg er litt redd får er jo at det var 1dag får sent jeg skulle være ute lørdag men gikk søndag. men hu sa det gikk helt greit at vi kom tidlig på søndag(vi sa ikke noe tidspunkt men jeg tenkte i 12-13tiden) men plutselig klikket det får hu siden det var så rottet noe som egentlig jeg skjønner men var jo derfor vi skulle vaske der. og hu begynte og kjefte og si ting som gikk på meg personlig som at hu var glad at jeg ikke var sønnen hennes og at hu ikke skjønte hvordan det skulle gå¨med oss... osv osv osv men når hu sa det gikk greit at jeg kom på søndag så burde det vel egentlig ikke være noe problem fra min side? eller:S når hu sier det går greit og vi kan vaske det stedet ut på en dag så har hu vel egentlig ikke lov og si kom deg ut og så tilkalle vaskehjelp senere som jeg må betale får.. fordi det har jeg ikke rått til nå som situasjonen er.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Utleier kan ikke nekte leietaker å rydde opp etter seg, og så sende regning. Det er ikke ditt problem at hun synes det var forjævlig rotete før dere hadde ryddet/vasket. Det er resultatet som teller. Når hun sa det var greit dere vasket på søndag, så er det en avtale hun ikke plutselig kan trekke seg fra. Hvis hun leier inn hjelp og sender deg regningen, kan du fint nekte å betale. Hvis du føler deg snill kan du ta kontakt med henne og si dere kan komme og vaske med en gang (hvis hun ikke allerede har ordnet det da..), men at dere under ingen omstendighet vil akseptere å dekke utgifter til et vaskebyrå e.l. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Utleier kan ikke nekte leietaker å rydde opp etter seg, og så sende regning. Det er ikke ditt problem at hun synes det var forjævlig rotete før dere hadde ryddet/vasket. Det er resultatet som teller. Når hun sa det var greit dere vasket på søndag, så er det en avtale hun ikke plutselig kan trekke seg fra. Hvis hun leier inn hjelp og sender deg regningen, kan du fint nekte å betale. Hvis du føler deg snill kan du ta kontakt med henne og si dere kan komme og vaske med en gang (hvis hun ikke allerede har ordnet det da..), men at dere under ingen omstendighet vil akseptere å dekke utgifter til et vaskebyrå e.l. 8300750[/snapback] ok. får jeg har vitne som hørte at hu sa det var ok at jeg kompå søndag og ryddet / vasket. men plutselig sa hu at jeg måtte komme og hente sakene og stikke og så skulle hu leie inn vaskehjelp og sende regningen gjenom sønnen sin som er advokat. har verken rått til og betale får advokat eller vaskehjelp jeg. det som er saken er jo det at hu sa ikke noe tid vi måtte være ferdig jeg sa bare at vi kommer på søndag og shiner over stedet altså vasker og sånt.. og så når hu ringte sa hu dette blir dere ikke ferdig med på en time og jeg prøvde og si at vi har ikke tenkt og bli ferdig på en time og så bablet hu bare videre og sa vi måtte komme og hente sakene våres og komme oss ut så skulle hu sende regning:S og da nekter jeg og betale får det når vi kunne vasket det den samme dagen men ikke fikk lov... Lenke til kommentar
Radial Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg forstår det slik at leiligheten er levert tilbake til utleier. I så fall er det ikke uproblematisk hvis den ikke er ryddet og rengjort. Du sier dere hadde en avtale om at rengjøringen kunne utestå til dagen etter tilbakelevering, og i så fall har du ditt på det tørre. Men hvis du ikke kan dokumentere en slik avtale, så er det i utgangspunktet mislighold fra din side. Likevel er det ikke dermed sagt at utleieren uten videre kan belaste deg med utgiftene ved å leie inn ekstern vaskehjelp, i og med at hun bare har krav på dekning av nødvendige utgifter. Hvis jeg var deg ville jeg skrevet brev til henne og forklart saken, herunder redegjort for den avtalen dere inngikk om å vaske på søndag. Jeg ville forklart at denne vaskingen likevel ikke ble gjort som avtalt på grunn av henne, og jeg ville bedt om skriftlig tilbakemelding fra hennes side. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg har en lignende sak gående, der utleier ved flere anledninger har vært inne på utleierommet og vasket, og jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å komme og vaske ut (to dager før leieforholdet utløp), for det hadde de allerede gjort. På toppen av det hele krever hun altså en del av depositumet for å dekke omkostninger ved vask. Vel ... kjøss meg i ræva. Det er ikke aktuelt. Så jeg gikk i banken og begjærte depositumet utbetalt til meg, så da har utleier en måned på seg til å gå til sak. Hvis hun ikke gjør det, så får jeg pengene, og saken er ute av verden for denne gang. Men til tema. Så lenge det ikke er avtalt på forhånd at nedvask av leilighet skal gjøres av vaskebyrå og for leietagers regning, så kan de ikke kreve pengene av leietager heller. Jeg skjønner helt klart at situasjonen er utrlig kjip, og man føler seg maktesløs når man får slike beskjeder, men de har ikke retten på sin side her. Gitt de opplysningene vi har fått her, altså. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Husleieloven: § 10-2. Tilbakelevering Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre. Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap. Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen. Om leierens krav på vederlag gjelder § 10-5. § 10-3. Erstatning for forsinkelse og mangel Stilles ikke husrommet til utleierens disposisjon den dagen leieforholdet er opphørt, kan utleieren kreve vederlag tilsvarende avtalt leie inntil leierens bruk opphører. Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro. Utleieren kan kreve erstatning for annet tap som følge av leierens mislighold. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll, som leieren ikke med rimelighet kunne forventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av. Skyldes misligholdet en tredjeperson som leieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å sette husrommet i stand, er leieren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter reglene i tredje ledd. Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom leieren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette. Reglene i tredje, fjerde og femte ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som er nevnt i § 5-8 fjerde ledd. Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, femte og sjette ledd tilsvarende. Så her vil det helt og holdent avhenge av hva som kan dokumenteres av avtaler. På den måten du beskriver dette, har tilbakelevering skjedd før leiligheten ble forsøkt ryddet og rengjort. Da kan du støte på problemer. Men det kommer som sagt an på hva som finnes av avtaler mellom deg og utleier. Men til tema. Så lenge det ikke er avtalt på forhånd at nedvask av leilighet skal gjøres av vaskebyrå og for leietagers regning, så kan de ikke kreve pengene av leietager heller. Jeg skjønner helt klart at situasjonen er utrlig kjip, og man føler seg maktesløs når man får slike beskjeder, men de har ikke retten på sin side her. Gitt de opplysningene vi har fått her, altså. 8302001[/snapback] Dersom han har flyttet ut uten å vaske, og dette ikke var avtalt med utleier, jo, da kan utleier kreve å få dekket utgifter til vaskebyrå. Husleieloven beskytter begge parter i leieforholdet, og definerer klare plikter også for leietager. Endret 3. april 2007 av TEE Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Dersom han har flyttet ut uten å vaske, og dette ikke var avtalt med utleier, jo, da kan utleier kreve å få dekket utgifter til vaskebyrå. Husleieloven beskytter begge parter i leieforholdet, og definerer klare plikter også for leietager. 8304387[/snapback] Jeg forutsetter min forståelse av saken her, og det er at det forelå en avtale om vasking. Men jeg kan jo helt klart ta feil, og da stiller saken seg helt annerledes. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Dersom han har flyttet ut uten å vaske, og dette ikke var avtalt med utleier, jo, da kan utleier kreve å få dekket utgifter til vaskebyrå. Husleieloven beskytter begge parter i leieforholdet, og definerer klare plikter også for leietager. 8304387[/snapback] Men nå var det jo faktisk avtalt med utleier at de skulle vaske på søndagen.. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Slik jeg ser det (som selvfølgelig er den rette måten å se ting på...): Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. Det er et krav at hvis ikke annet er avtalt, skal husrommet være ryddet og rengjort. Punkt 1) Det er avtalt muntlig at husrommet med tilbehør skal være ryddet og rengjort en dag senere enn tilbakeleveringsdato. Dette kan leietager bevise ved hjelp av vitner. Check Punkt 2) Ifølge leietager nekter utleier at leietager følger husleielovens krav. Man kan følge reglene slavisk og ignorere dette faktum og si at "Sannheten er at husrommet ble forlatt uten rengjøring", men hvis faktum er at leietager, hvis man tar hensyn til punkt 1, har intensjon om å ikke bare rydde, men også å rengjøre husrommet i henhold til avtalen i punkt 1 men blir fratatt sin mulighet til å følge lover og regler, er dette alene grunn for å se på store deler av husleieloven som ugyldig / irrelevant. Det eneste du trenger å gjøre er å bevise at en avtale fant sted, og si at du ble fratatt din rettighet til å følge krav, lover og regler som blir sett på som ditt ansvar. Utleier sitter igjen med skjegget i postkassen. Utleier tok ikke imot tilbud fra leietager om utvasking, og kan derfor ikke slenge i trynet ditt en regning fra et profesjonelt rengjøringsfirma. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Er jo egentlig veldig enkelt.. Vi skulle vasket og gjort alt ferdig innen lørdag men det fikk vi ikke tid til så meg spurte Mens en kompis (vitne) hørte på om det var greit om vi kom tidlig på søndag og gjøre det ferdig den dagen... Huseier sa det var ok men neste dag nektet hu meg og min kompis og vaske som resulterte i at jeg får en regning av et eller annet vaskefirma senere... Dette får meg høres jo helt idiotisk ut. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Dette får meg høres jo helt idiotisk ut. 8348186[/snapback] For meg høres det ut som om du har (hatt) et veldig dårlig forhold til utleieren din. Hvis du ikke har hatt det, burde det jo la seg gjøre å ha en fornuftig samtale med henne. Det kan jo være at det bare har vært en misforståelse angående vaskingen søndag. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Hvis hun hadde sagt "nei" når hun ble spurt om det var ok at dere vasket ned dagen etter hadde hun hatt sitt på det tørre. Nå har du en avtale med henne om at du skulle vaske dagen etter. Juridisk tror jeg dette holder vann men IANAL. (Kan det tenkes at hun misforstor hva du mente med "tidlig"? At hun forventet å finne leiligheten ferdig nedvasket kl 12?) Lenke til kommentar
Radial Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Trådstarter skjønner nok at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Hans problem er å sannsynliggjøre at det ble inngått en slik avtale som han påberoper seg. Som sagt tidligere ville jeg ha tilskrevet utleier og forklart at jeg la til grunn den muntlige avtalen om å vaske på søndag, og jeg ville samtidig bedt om hennes oppfatning av dette. Kan hende hun besvarer et slikt brev ved å dokumentere at det faktisk ble inngått en slik avtale. Dessuten har leietaker såkalt "possession" i dette tilfellet, dvs. at utleier har søksmålsbyrden. Han kan rett og slett nekte å betale et evt. krav fra utleier og henvise til avtalen som ble inngått. Som kjent er det heller ikke anledning til å inndrive omtvistede krav gjennom inkasso. Endret 10. april 2007 av Radial Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Dette får meg høres jo helt idiotisk ut. 8348186[/snapback] For meg høres det ut som om du har (hatt) et veldig dårlig forhold til utleieren din. Hvis du ikke har hatt det, burde det jo la seg gjøre å ha en fornuftig samtale med henne. Det kan jo være at det bare har vært en misforståelse angående vaskingen søndag. 8350829[/snapback] tja jeg har vel ikke hat det beste forholdet men ikke noe spes vanskelig heller... Tingen er at hu er veldig gammel på noen områder^^ men Hu sa Klart Ja når jeg spurte om det var greit om jeg vasket på søndag... har som sagt vitne på dette. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Trådstarter skjønner nok at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Hans problem er å sannsynliggjøre at det ble inngått en slik avtale som han påberoper seg. Som sagt tidligere ville jeg ha tilskrevet utleier og forklart at jeg la til grunn den muntlige avtalen om å vaske på søndag, og jeg ville samtidig bedt om hennes oppfatning av dette. Kan hende hun besvarer et slikt brev ved å dokumentere at det faktisk ble inngått en slik avtale. Dessuten har leietaker såkalt "possession" i dette tilfellet, dvs. at utleier har søksmålsbyrden. Han kan rett og slett nekte å betale et evt. krav fra utleier og henvise til avtalen som ble inngått. Som kjent er det heller ikke anledning til å inndrive omtvistede krav gjennom inkasso. 8354334[/snapback] Har ikke tenkt og skrive brev får jeg får noen regning... Men vis og når jeg får Regning angående Vask kommer jeg til og nekte og betale den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå