Gå til innhold

S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl unoffical FAQ


Anbefalte innlegg

INDEX

 

1.00 BUGS/GENERELT:

 

1.01 - Vista bug

1.02 - CTD bug

1.03 - Sawndeath bug

1.04 - Hvor er klokka?

1.05 - Går tiden raskt?

1.06 - Se FPS

1.07 - Kjøretøy

1.08 - Faksjoner

1.09 - Save-game converter

1.10 - Tidsfrist på sideoppdrag

1.11 - Forskjellige slutter

1.12 - Reparere ting

1.13 - Litt om "Kill the stalker" questet

1.14 - Blå måler i inventory

1.15 - 3. person synsvinkel

1.16 - Litt om "Kill Strelok" questet

1.17 - Pipelyd når du looter en person

1.18 - Litt om damage og accuracy i spillet

1.19 - Litt om lineæritet i spillet

 

 

2.00 YTELSE/GRAFIKK:

 

2.01 - Dårlig ytelse fix

2.02 - Lys natt?

2.03 - Litt om ytelse på gamle maskiner

2.04 - Litt om grafikken i spillet

2.05 - Anti-aliasing

2.06 - Tweaks!

 

 

3.00 MODS:

 

 

 

1.00 - BUGS/GENERELT

 

 

1.01 - En av Vista bugene (spesiellt quicksave/load):

 

I root mappen der spillet er installert finner du en fil som heter fsgame.ltx. Åpne denne. Øverst er det en path til en mappe. Her kommer problemet: siden STALKER ikke har integrert støtte for Vista bruker spillet mappen Documents and Settings i stedet for Users (som kom i Vista) til å lagre settings, savegames, screenshots osv. Forandre pathen til å bruke Vistas standard; Users.

 

 

1.02 - CTD loadlastsave bug:

 

Åpne user.ltx filen som du finner i \Documents and Settings (eller Users)\All Users\Documents\STALKER-SHOC\. Finn en linje som sier noe som "load_last_save *_quicksave". Slett denne linjen, og du slipper CTD. Dette må du gjøre hver gang du starter spillet.

 

 

1.03 - Load - spawndeath (forutsaket av hunger?)

 

Ved versjon 1.0 fungerte * som en tidsforskyver. Tiden gikk veldig, veldig fort og hvis man lagret mens tiden gikk fort, kunne det skje at når man lastet spillet inn igjen, ville man dø av hunger mens spillet lastet. Se nede for løsning.

 

 

1.04 - Hvor er klokka?

 

Du finner den nederst til venstre i inventoryen.

 

 

1.05 - Går tiden fort?

 

I versjon 1.0 gikk det ann å stille tiden slik at den gikk mye, mye raskere ved å bruke * på numpad. \ på numpad gjør tiden normal. Dette ble fjernet ved 1.0001 patchen.

 

 

1.06 - For å se FPS:

 

Åpne konsollen med knappen til venstre for 1-tallet. Skriv rs_stats on (for å få _ må du skrive ?). Helt øverst finner du FPSen din. For å ta av dette skriv rs_stats off i konsollen.

 

 

1.07 - Kjøretøy er fullt mulig!

 

Det eneste utviklerene har gjort slik at du ikke kan bruke kjøretøyene i spillet, er å låse dem fast og sette dem til "indestructable". Det er lett å låse opp, men det er ikke kommet noen mod for dette enda. En grunn til at utviklerene gjorde dette var fordi det ble for mye jobb med AI. Kort og godt: kjøretøy+AI=ikke sant.

 

 

1.08 - Factions:

 

Det er tre faksjoner: Loner, Duty og Freedom. Du får muligheten til å bli med i enten Duty eller Freedom og kjempe mot den andre faksjonen.

 

 

1.09 - Save-game converter:

 

Utviklerene jobber med en save-game converter som skal gjøre alle savegames kompatible med alle nye patcher.

 

 

1.10 - Tidsfrist på sideoppdrag:

 

Alle sideoppdrag for en tidsfrist på 1 in-game dag, som betyr at du får unnagjort vel 10 quests hvis du går rett på sak. Dette kan forandres med mods (mer om det senere).

 

 

1.11 - Hvor mange slutter er det?

 

Det finnes 7 vidt forskjellige slutter. Også kjekt å vite er at hver gang du starter et nytt spill får du en helt ny Zone. AIens rutiner, plasseringer av annomalies og nye stash er noen av tingene.

 

 

1.12 - Kan jeg reparere tingene mine?

 

Nei. Jeg antar at utvklerene har kuttet en del ting (som survivablity delen av spillet (mat osv), søvn, kjøretøy, reparasjon), og "glemt" å fjerene bi-deler av disse funksjonene.

 

 

1.13 - "Kill the stalker". Public execution?

 

Ja! Hvis du får et oppdrag om å drepe en Loner, og denne Loneren tilfeldigvis befinner seg rundt bålet med andre STALKERs, går det fint an å ta han av dage uten fiendlige reaksjoner.. De andre STALKERene vet jo at denne typen er en uærlig sjel! MEN! Denne Loneren -kan- ha "friends", som vil bli dine fiender, men da er det kun snakk om 2 ekstra hakk i bordet.

 

 

1.14 - Hva er den BLÅ måleren på siden av The Marked One (i inventoryen)?

 

Sanity! Ute i spillet vil du treffe på ting som påvirker din psyke. Går psyken din helt ned, vil du bli gal og dø.

 

 

1.15 - 3. person:

 

I user.ltx (som du finner i \Documents and Settings\All Users\Documents\STALKER-SHOC\) legger du til følgende linjer:

 

bind kF1 cam_1

bind kF2 cam_2

 

F1 vil gi deg vanlig FPS view, mens F2 gir deg 3. person (med en del ikke-farlige bugs).

 

 

1.16 - Har du ikke "Kill Strelok"?

 

Da har du en spennende historie å nøste opp :thumbup:

 

 

1.17 - Pipe lyd, stash, rikdom!!

 

Av og til når du looter en død person hører du en pipe lyd. Det betyr at PDAen din har blitt oppdatert med koordinatene til denne personens hemmelige, personlige stash. Det vises på kartet med blå ikoner, og holder du musen over ikonet får du en beskrivelse på hvor dette stashet befinner seg. Stash-hunting er sikkelig gøy, og innbringende!

 

 

1.18 - Tåler folk for mye?

 

Nei! Forskjellen fra STALKER og andre FPS spill du har spillt, er at her går nesten alle rundt med skikkelig skuddsiker vest. Du må også huske på at det finnes mange typer ammunisjoner i spillet. Sniper ammo, BP ammo, AP ammo, vanlig ammo... Skal du raide en militær leir, er det kanskje lurt å bruke AP ammo, ikke sant?

STALKER har et av de mest omfattende "ballistics"-system sett i spill. Det innebærer at måten kuler og materieler blir behandlet på kommer mye nærmere virkeligheten enn i noe annet spill (OFP?).

Husk også å bruke busker! Det er fullt mulig å gjemme seg i busker. Det finnes egne variabler i AIens oppførsel som styrer hvordan de kan se deg gjennom busker o.l. Mange ganger har jeg lurt til meg banditter til en busk, ventet til jeg ser knappene i buksa på dem, for så å spraye godt gammelt bly inn i skrottene deres.

 

 

1.19 - Rød tråd? Bare om du vil...

 

Hr. Jenssen sier noe om at spillet ikke er så åpent som man skulle tro. At det hele tiden føles ut som han følger en rød tråd. Hvis du føler det sånn har jeg et forslag til deg: Ta to dager fri! Ikke gjør ett eneste oppdrag. Gå å raid! Raid militær leiren i Corden på dagen, samle likene på en plass. Skill ut AKene fra pistolene, sorter dem på bakken. Søk gjennom leiren etter mat og mer ammunisjon. Finn så en boks til å holde dine ting (ting som ligger og slenger forsvinner ikke. Ikke i det hele tatt), plukk med deg alle AKene og PSmene og selg dem. Så henter du tingene dine, en del rubler rikere. På natten går du videre til en banditt leir. Snik deg innpå dem (se stealth mod lengre ned), og hør på dem når de spiller gitar. Snik deg opp stigen, mens du hører på musikken og de uanende vitsefortellerene og se på dem ovenfra. Så slakt dem. Etter noen dager med generellt mayhem slår du deg ned ved en alliert leir, varmer deg ved bålet og feirer dine triumfer. Så går du videre i historien. Kan du gjøre det i HL2?

 

 

2.00 - YTELSE/GRAFIKK

 

 

2.01 - Jeg har UTROLIG LAG!

 

Bring frem konsollen (knappen på venstre side av 1-tallet) og skriv:

r2_gi off (forklaring senere)

Hvis du vil gå grundigere til verks kan du også skrive:

r2_allow_r1_lights off (forklaring senere)

 

Dette gir vel rundt 40-50 fps. Det finnes veldig mange tweaks til spillet, mer om dem under TWEAKS.

 

 

2.02 - Lys natt?

 

Full Dynamic Lightning er løsningen her. Det finnes mange tweaks som kanskje kan fikse på det i Static Lightning, men det vet jeg ikke noe om. !OPPDATERING! Har endelig funnet ut hva du må forandre på for å få de rette lysstillingene:

 

r2_sun_lumscale [-1.000 - 3.000] - Bestemmer hvor mye sola skal skinne. 0 vil være det samme som å "skru av sola".

 

r2_sun_lumscale_amb [0.000 - 3.000] - Denne instillingen bestemmer hvor mye alt lyser opp som følge av sola.

 

 

2.03 - Spillet kjører på nesten ALLE PCer!

 

Hvis du han en møkk-gammel PC, kan nok den spille STALKER. Du må bare sette ned instillinger. Spillet støtter 100% DirectX 8, som er "urgammelt". Static Lightning er din venn.

 

 

2.04 - Grafikken SUGER!

 

Det har nok mye å gjøre med instillingene dine. Jeg vil tørre å gå så langt som å si at dette er det spillet med best lyssetting som enda har blitt sluppet. Du merker dette spesielt når sola skinner, eller om natten. Alt (og da mener jeg alt) kaster skygge. STALKER slår lett ut motstandere som HL2 og FarCry.

 

And also: X-Ray motoren kjører Radiosity og Global Illumination (wikipedia er din venn). Ikke en gang Crysis sin CryEngine 2 har GI. Bare disse to tingene kan feie bort alle beskyldninger om at X-Ray moteren er utdatert.

 

 

2.05 - Anti-aliasing:

 

Du kan ikke bruke vanlig AA med Dynamic Lightning pga HDR. Det finnes derimot en "fake" anti-aliasing for brukt i Dynamic Lightning. Bring frem konsollen og skriv:

 

r2_aa on

 

Dette aktiverer et "blur"-filter som fjerner aliasing. For å sette mengden blur:

 

r2_aa_kernel 0.1-07.

 

Denne formen for AA kan for føre til at omgivelsene blir litt for uklare for mange. Da går det fint ann å bruke spillets bloom for å dekke disse ugjevnhetene. Dette skal jeg dekke senere.

 

2.06 - TWEAKS:

 

Kommer snart.

 

Link til tweakguides.

 

 

3.00 - MODS:

 

Kommer snart.

 

S.H´s (stian.hoiland) Detection mod

- Forbedrer måten AI`en oppdager deg i mørket.

- Forbedret måten AI`en identifiserer deg på lang avstand.

- Forbedret måten AI`en "ser ting" i "danger" og "free" tilstand.

- Versjon 2 gjør AI´en mer sensitiv ovenfor avfyring fra våpen (lyd).

Endret av StianGH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempeflott tråd!

 

Jeg har et spørsmål:

 

Jeg sliter med hakking, noe som har gjort at jeg såvidt har prøvd spillet (ufattelig plagsomt å bli drept gang på gang på grunn av hakking), og nå så jeg jo den kommandoen man kan gjøre i konsollen (r2_gi off), men så lurer jeg på om den vil den påvirke lysningen noe særlig? Vil helst ha best mulig kvalitet på lysningen siden det er den sterke siden med spillet. :p

Lenke til kommentar

Er ikke i humør til å oppdatere orginal posten akkurat nå med informasjon om disse tweakene, men jeg kan gi en kort forklaring på GI (Global Illumination).

 

GI gjør slik at lys blir reflektert på en realistisk måte. Det er flere parametre som du kan stille på (f.eks. mengen refleksjon: r2_gi_refl) hvor stor forskjell du ser med og uten GI. Det finnes selvfølgelig en "realistisk" setting, og med denne settingen ser du nesten ingen forskjell i det hele tatt. Det vil si at om du vil bruke GI som en boost for realisme, er det ikke verdt ytelses droppet. Hvis du vil, som meg, bruke GI som hovedlyskilde i stedet for r2_allow_r1_lights, må du stille parametrene opp. Dette blir litt krøkkete å forklare. Hvis du vil leke med GI i STALKER er dette kommandoene:

 

r2_gi (on/off)

r2_gi_clip (0.0 - 0.1)

r2_gi_depth (1-5)

r2_gi_photons (8-256) [anbefalt 12-16]

r2_gi_refl (0.001-0.990) - Denne instillingen tar du på 0.990 om du vil bruke GI som hovedlyskilde.

 

 

For å illustrere GI "ser ut":

 

Hvis du peker en lommelykt i et mørkt rom, vil du ikke bare få en ring med lys, men i tillegg vil flaten som blir lyst opp reflektere lyset videre.

 

Dette betyr at hvis du stiller inn r2_gi på en viss måte vil flashlighten din lyse opp hele rommet/skogen i stedet for kun en ring av lys.

 

En ting som er interessant med GI er at det også gjelder farger, og det er dette som gir hele spillet et mye mer realistisk preg om natten hvis du har r2_gi på. Selv om det hele ser mye "finere" ut i mine øyne om du bruker r2_allow_r1_lights (jeg skrur av og på disse om hverandre).

 

Se bilde her. <- Her kan du også lese mye mer om Global Illumination.

 

EDIT:

 

For å svare kort på spørsmålet ditt vil jeg absolutt anbefale at du tar av GI (eller bytte ut r2_allow_r1_lights med GI). GI slik den er innstillt ved default er ikke verdt ytelseshogget. For å "bytte ut" GI med r1_lights:

 

r2_gi on

r2_gi_clip 0.1

r2_gi_depth 5

r2_gi_photons 16

r2_gi_refl 0.990

r2_slight_fade 2

r2_allow_r1_lights off

 

Dette tar mindre av PCn din, men du mister en del farger. Det vil si at bålene ikke er så oransje lengre osv...

 

EDIT2:

 

Forstår at denne posten ble veldig uoversiktelig. Jeg har litt dårlig tid, men kommer til å oppdatere første posten med mye mer dekkende og mer oversiktelig info.

Endret av StianGH
Lenke til kommentar

Flott at du fikk laget en egen tråd om dette stianGH!

Though har jeg en grafikk glitch som jeg lurer på om du vet noe om.

Ofte når der regner så er det noen slags hvite streker som blinker/flickering over hele skjermen. Vet du/noen noe om dette?

 

Specs: T7600 2.33GHz CPU, NVIDIA 7950 GTX 512 mb, 2GB RAM

Lenke til kommentar

Hehe, nei det er ikke lynet. :p (Men faktis så minner det litt om det)

Bruker de nyeste driverne fra dell, men mulig at problemet ligger der. Har prøvd med en reinstall og 0.0001 patch, men funket ikke.

Får håpe neste patch eller neste skjermkort driver fikser saken.

Endret av Sneerk
Lenke til kommentar
@termi.-

 

Da gjorde du nok som meg første gang. Jeg drepte feil person :p

 

@Sneerk

 

Nå har det skjedd med meg også! Men for meg funka det å bare reinstallere spillet. Og det skjer veldig, veldig sjeldent.

8303208[/snapback]

:!: nope, ikke feil person, prøvd han vandra litt rundt, venta faktisk til han var alene i et digert lagerhus, men blei fortsatt jakta på av alt og alle som var i duty territoriet :cool:

Lenke til kommentar
faen da, fikk i oppdrag å utslette noen duty folk for freedom, og har gjort det nå, men får ikke oppdrag utført

8307736[/snapback]

De som duty folka som holder til rundt de bygningene like ved basen dems?

Er vel på høyre side like etter du kommer til det "området" freedom folka holder til?

Hvis det er dem så fikk jeg nå godkjent oppdraget hvis jeg husker riktig :hmm:

Lenke til kommentar
faen så bugga det missionet var da. har prøvd 3 ganger nå, samme skjer hver gang, vi utrydder duty folka også stikker alle sammen, uten at noe skjer, når jeg får tak i max sier han av vi prater senere når missionet er ferdig

8308476[/snapback]

Hmm snodig, mener å huske at jeg fikk beskjed opp på skjermen at oppdraget var ferdig, men måtte vel snakke med ledern for de freedomfolka for å få no cash og greier etter alle de duty folka var drept.

Mulig jeg tuller litt, men drepte kun de folka som var rundt de 2-3 bygga så var det ferdig. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...