Gå til innhold

Rensesett til ccd brikke

Anbefalte innlegg

OK, mulig jeg blir halshugd her nå.

Har noen støv som vises på bildene mine som jeg vil ha fjernet, funker ikke å kun bruke luft på dette og tror jeg må bruke våt rens av ccd brikken.

Har sett litt på denne pakken og lurer på om dette vil duge http://tylerolsonphotography.com/nettbutik...&products_id=12

Den mest tydelige flekken som jeg kan se på bildene mine vises faktisk veldig tydelig på ccd brikken. NÅr jeg speiler brikken mot lys, kan jeg se et knappenåls "stort" prikk på ccd brikken. Denne flytter seg ikke uansett hvor mye luft jeg bruker. Og vil for all del ikke borti den brikken, men må man så må man. Spurte fotovideo her i tr.heim om de kunne utføre rens, men det kunne de ikke :(.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold fingrene av fatet. Bruk blåsebegg eller la Fotobuttiken rense ellr ta anvaret dersom noe skjærer seg. ALDRI putt fingertuppene inn i et SLR kamera.

Les også mellom linjene.- Kamera med støvfjerning er et salgstriks-

Det er også disse steindyre rensesettene. Fjern det uønskede via PC`n om mulig.

Som en proff på nettet skriver vær opptatt av å ta bra bilder, ikke det tekniske.

Lenke til kommentar
Hold fingrene av fatet. Bruk blåsebegg eller la Fotobuttiken rense ellr ta anvaret dersom noe skjærer seg.
Overdreven forsiktighet. Jobber i fotobutikk, og har ennå ikke hørt om noen som har ødelagt sensoren når de har renset med godkjent renseutstyr som Sensor Swab. Vi renser slike sensorer der jeg jobber, og det er ikke noen spesielle regler om forsiktighet annet enn at man følger bruksanvisningen til rensesettet. Veldig enkelt er det også.

Husk at det sitter et lite beskyttelsesglass/filter foran selve CCD-sensoren, slik at det du faktisk renser ikke er så skjørt.

Lenke til kommentar
Jobber i fotobutikk, og har ennå ikke hørt om noen som har ødelagt sensoren når de har renset med godkjent renseutstyr som Sensor Swab.

Et lite klipp fra Sensor Swab. "Although these items are not officially approved by Nikon or Canon...."

Hvordan kan du da anbefale "godkjent renseutstyr som Sensor Swab" ?

Bare anbefal "renseutstyr fra Sensor Swab" så har du ditt på tørre. Noen kan komme tilbake til deg og si "men Afseth, som jobber i fotobutikk, du sa at Sensor Swab er godkjendt"

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

blåsebegg funker bra som en første angrepp, eller en børste ogsa funker bra. Men du kommer til a måte bruke våt rens også.

Noen støv bitter har litt olje fra inn i kamera på dem, da kommer de ikke av brikken så lett.

selv synes jeg giottoes blåsebegg er bra, og sensor swabs til våt rens men de er jo litt dyrt også, og har brukt da mest 'copper hill metode'

Giottoes blåsebegg

copper hill utstyr

Lenke til kommentar
Et lite klipp fra Sensor Swab. "Although these items are not officially approved by Nikon or Canon...."

Hvordan kan du da anbefale "godkjent renseutstyr som Sensor Swab" ?

Er nok ikke offisielt godkjent da kanskje, men alle jeg har snakket med, av både kontaktpersoner hos importører og andre, sier at Sensor Swab er anbefalt å bruke. Så det er nok det nærmeste man kommer noe som er godkjent om en blåsebelg ikke fjerner alt støvet. Og ikke en importør i verden vil nekte deg en garantireparasjon på kameraet kun fordi du har renset sensoren med Sensor Swab, og gjort det på riktig måte (er ikke så mange andre måter å gjøre det på).

Ellers så står det mer på Sensor Swab sine sider som du valgte å ikke ta med:

"Sensor Swab Type 1". Recommended by Eastman Kodak Company

Fuji recommends Eclipse and Sensor Swabs for cleaning their S1, S2 & S3 Digital Pro Cameras!

"SENSOR SWAB is recommended by LEICA CAMERA AG for cleaning the LEICA S1 CCD chip." (when used without liquid)

CCD Sensor Guarantee :

Photographic Solutions, Inc. guarantees that its Sensor Swab and Eclipse products will cause no damage to the CCD or CMOS sensor when used in accordance with the instructions provided by the camera manufacturer and/or Photographic Solutions, Inc.  (...) This warranty will cover any camera whether or not that manufacture recommends our products or not and is good in any country.

Men det er vel noen kamera der det anbefales en annen rensevæske enn den som normalt selges, blant annet EOS400D, på grunn av (det totalt unyttige) støvfjerningssystemet.

Lenke til kommentar

Copper Hill settet funker som gull. Mye bedre enn å kjøpe Sensor Swab pakker som koster 7-800 for 12 stykk. For sent nå som du allerde har bestillt, men jeg kan jo tipse om at en sparer et par hundre på å bestille direkte fra Copper Hill fremfor fra en norsk distributør. Det er da snakk om dette Euro-kittet han selger:

http://www.copperhillimages.com/shopping/p...ation.php?id=34 (Eclipse er utenom siden slikt ikke er lov å sende på fly)

Med en pakke PecPad har en til 100 rens og en ny pakke får du tilsendt av mannen bak firmaet for en liten penge når du går tom.

Han har også laget internetts mest detaljerte tutorial på rens av ccd/cmos brikker.

http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=Tutorials

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Med en pakke PecPad har en til 100 rens og en ny pakke får du tilsendt av mannen bak firmaet for en liten penge når du går tom.

Fra produsenten av PecPad:

"PEC*PAD is NOT recommended for cleaning the CCD. It is not the same material used in the Sensor Swabs. PSI does not approve or warranty the CCD or any camera part from any damage caused by using non approved products. "

PecPad er spesielt beregnet på optikk og andre sensitive overflater, men ikke for CCD brikker.

Lenke til kommentar
Copper Hill settet funker som gull. Mye bedre enn å kjøpe Sensor Swab pakker som koster 7-800 for 12 stykk. For sent nå som du allerde har bestillt, men jeg kan jo tipse om at en sparer et par hundre på å bestille direkte fra Copper Hill fremfor fra en norsk distributør. Det er da snakk om dette Euro-kittet han selger:

http://www.copperhillimages.com/shopping/p...ation.php?id=34 (Eclipse er utenom siden slikt ikke er lov å sende på fly)

Han har også laget internetts mest detaljerte tutorial på rens av ccd/cmos brikker.

http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=Tutorials

8547627[/snapback]

egentlig sparer du bare kr 25 med a kjope fra USA mot a hente fra norsk butikk.

og det med pec-pads som er ikke myk nok til sensor'n. Det sier pa netsiden at pec-pad er safe til a bruke pa film..... da kommer det ikke til a skade en glass sensor

Lenke til kommentar

egentlig sparer du bare kr 25 med a kjope fra USA mot a hente fra norsk butikk.

8552085[/snapback]

Nja. Denne pakken koster vel $41 + i underkant av $30 i frakt og med dagens dalerkurs blir det rett over 400,-. Mva er det ingen jeg har hørt om som måtte ut med. Han merker pakken som Commercial sample..

Men som sagt, denne pakken får ikke vi bestillt som skal ha den sendt med fly. Derfor har de laget Euro-kit, som er det samme settet men uten Eclipse. I stedet er det et fint sett for rens av objektiv i tillegg.

Ang Pec*Pad og sensorbruk så er det jo ikke til å ta feil av det du refererer til Afseth. At Photographic Solutions ikke garanterer at disse skader sensoren, eller som man også kan si det, bruker man samme firmaets spesiallagde Sensor Swabs til 800 kroner for 12 stk (ref.fotovideo) så vil "this warranty will cover any camera whether or not that manufacture recommends our products"....

Imidlertid er denne metoden med bruk at Pec*Pad (Copper Hill metoden som den kalles) så annerkjent og vidt anbefalt overalt hvor man ser, at det ville ikke fallt meg inn å trekke den i tvil.

Jeg har hørt dette er Nikon USAs in-house metode for sensorrens og i tillegg har en av Canons toppsjefer, Chuch Westfall, sagt følgende om Copper Hill-metoden:

"NO GUARANTEES, but this is the best sensor cleaning method I've seen so

far that doesn't involve sending the camera in to the Factory Service

Center. I am sending a copy of this message to our Service Managers for

their review"

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har fått noen skikkelig støvkorn på brikka.

Så plukka opp denne tråden.

Er det noen av dere som har erfaring med Dust Aid ?

Det skal vist fungere meget bra har jeg hørt, men greit om andre har noen erfaringer med det...

Her en video av hvordan man bruker det

Lenke til kommentar

Jeg tok sjansen på å rense mitt D70 kamera i går med qtips og sugerør. Blåste først, så sveipet jeg over brikken med qtipsen.

Brikken ble ren og pen, og jeg har testet kameraet etter på, og ser ikke tegn på at det har blitt noe feil.

Men hadde neppe gjort det om jeg ikke hadde fått nytt kamera i går....men brikken tåler nok mer enn vi tror. Eller så har jeg hatt utrolig flaks.

Kan godt ta et test bilde slik at alle kan se....kanskje jeg overser noe. Hva burde jeg eventuelt ta bilde av?

Lenke til kommentar

Problemet med qtips er at de legger lett fra seg fibrer som ikke akkurat er positivt for bildene.

Disse fibrene setter seg lett fast i små kanter og kan være vanskelige å fjerne.

Selv har jeg ikke tatt sjansen på å rense selv, så sendte mitt til interfoto for rens, syntes egentlig det var verdt de rundt 1200,- jeg betalte, første rens på ca 2,5 år på et kamera til 14k.

Men for andre som sliter mer med støv kan det bli dyrt i lengden

Lenke til kommentar

Men det er altså ingen har på forumet som har erfaringer med Dust Aid?

hadde vært allright å høre hva de som har testet det synes om det, dog virket det som et ganske sikkert produkt, så jeg kjøper det nok uansett...

Lenke til kommentar

Har selv brukt Sensor Swab på en D70, med ufortreffelig resultat.

Normalt sett bruker jeg blåsebelg, men det hender jo man får på noe dritt som sitter som f. Ville ikke brukt Q-tips fordi sjangsen for at man setter igjen fibre er stor, samtidig som man ikke får jevnt trykk på sensoren og må sveipe frem og tilbake endel ganger får å få med hele sensoren.

Har også prøvd komprimert luft (dyrt) jeg kjøpte på fotoforretning til å rense CCD, det anbefales IKKE (ikke stol på det om det står "spesial photo super clean no water limited edition").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...